صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

«محفل»؛ برنامه‌ای موفق در ترویج فرهنگ قرآنی

یک پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به موفقیت برنامه تلویزیونی «محفل» در ترویج فرهنگ قرآنی، احیای ویژندهای موفق تلویزیون را ضروری دانست.
کد خبر : 903666

داود طالقانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره برنامه‌های نوروزی امسال و احیای ویژند(برند)های تلویزیونی اظهار کرد: برای احیای ویژندهای تلویزیونی و حفظ کیفیت آنها، باید به نظرسنجی‌ها و استقبال مخاطبان اهمیت داده شود.

نویسنده کتاب «سلبریتی ایرانی» افزود: البته طی چند سال اخیر کمتر به این موضوع از سوی صداوسیما توجه شده است و وقتی صحبت از ویژندهای سریالی صداوسیما می‌شود یعنی اینکه آیا صداوسیما آن وزن و قالب خودش را به تولیدات سینمایی و سریالی داده است یا اینکه از برنامه‌های رئالیتی‌شو و سلبریتی محور هم بهره می‌برد؟ البته به نظر می‌رسد که اولویت صداوسیما برنامه‌های رئالیتی‌شو باشد.

این پژوهشگر حوزه رسانه و فرهنگ با بیان اینکه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین رسانه سلبریتی‌ساز کشور شناخته می‌شود و پس از انقلاب تاکنون روند سلبریتی‌سازی خودش را توسعه داده و هرسال که می‌گذرد سلبریتی‌های بیشتری را پرورش داده و معرفی می‌کند، گفت: پرورش استعداد‌ها در یک مقطع کوتاه زمانی کمرنگ شده بود.

وی بااشاره به نتایج پیمایش‌ها و نظرسنجی‌ها از مخاطبان رسانه ملی، به موضوع بازگشت چهره‌ها به تلویزیون اشاره و عنوان کرد: یک موضوع مهم این است که صداوسیما پس از پرورش و معرفی چهره‌ها، باید مسئولیت اجتماعی برای آنها درنظر بگیرد و بازگشت چهره‌ها به تلویزیونی به تنهایی برای کسب توفیقاتِ ادامه‌دار، کافی نیست.

موفقیت «محفل» در آگاهی‌بخشی دینی

طالقانی به ویژه‌برنامه‌های ایام ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین چالش‌هایی که در برنامه‌سازی ایام مذهبی و رویداد‌های خاص سال، چون ایام محرم و ماه مبارک رمضان در صداوسیما مطرح است ارتقای آگاهی بخشی و افزایش معنویت در جامعه است. از طرف دیگر این برنامه‌ها نباید به اقتضائات نمایشی، شهرت و سرگرمی‌های کاذب تن بدهند.



وی افزود: برنامه «محفل» توانسته ضمن حفظ این موارد، در جهت آگاهی‌بخشی دینی و اهمیت دادن به مسئله معنویت قرآنی بسیار موفق عمل کند. البته برای آنکه این موفقیت در سالب های بعد هم ادامه پیدا کند، باید عنصر خلاقیت در برنامه‌ها به طور مداوم و جدی مورد توجه باشد.

وی با تأکید بر اینکه برای ماندگار شدن برنامه‌های تلویزیونی باید از ایده‌ها و طرح‌های رو به جلو استفاده شود گفت: برنامه‌ها صرفاً نباید به خاطر برجسته شدن یک شخصیت تولید شوند و به‌نظرم بایستی راهکار‌های منطقی و دستورالعمل‌های روشنی برای تولید برنامه‌ها در صداوسیما وجود داشته باشد. کمااینکه برنامه‌های برند ماه رمضان صداوسیما مثل «محفل» و «زندگی پس از زندگی» باید در ادامه مسیر با نوآوری و ایده‌های جدید تولید شود.

این پژوهشگر حوزه رسانه و فرهنگ با اشاره به تعدد برنامه‌های صداوسیما در ماه مبارک رمضان گفت: دو برنامه محفل و زندگی پس از زندگی طی دوسال اخیر دستاورد‌های خوبی داشته و نمونه قابل دفاع برای صداوسیما هستند، اما همان‌طور که اشاره شد برای ادامه راه نیازمند تغییر در فرم و محتواست؛ چون این فرم از نظر محتوا و پیام می‌تواند برروی مخاطب اثر گذار باشد که امیدوارم این مسئله مهم مورد توجه مدیران و برنامه‌سازان رسانه ملی قرار بگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر