صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۰ - ۰۷ فروردين ۱۴۰۳
بررسی علمی یک رویداد؛

انتقادات نسبت به ایمنی هواپیماهای بوئینگ

حوادث اخیر هواپیماهای شرکت بوئینگ، نگرانی‌هایی را در مورد اینکه این شرکت چقدر استانداردهای ایمنی را رعایت می‌کند، به وجود آورده است.
کد خبر : 903078

به گزارش خبرگزاری علم  و فناوری آنا، بوئینگ سازنده بزرگ هواپیما این روزها با هواپیماهای خود، به ویژه بوئینگ 737 MAX 9 و 787 Dreamliner، با چالش‌های جدی مواجه است. این چالش‌ها فقط مربوط به ماشین آلات و مهندسی این هواپیماها نیست. مسئله شامل رویکرد شرکت برای ساخت و آزمایش هواپیماهای خود می‌شود.

در تولید هواپیما کنترل کیفیت بسیار مهم است. این فرایند تضمین می‌کند که محصولات با استانداردها مطابقت دارند و برای استفاده ایمن هستند. در مورد بوئینگ حوادث اخیر نگرانی‌هایی را در مورد اینکه این شرکت چقدر این استانداردها را رعایت می‌کند، به وجود آورده است. به عنوان مثال، پانل درب یک بوئینگ 737 MAX 9 در حین پرواز منفجر شد که می‌توانست به وضعیت خطرناکی منجر شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این اتفاق ممکن است به دلیل مشکلاتی در روند مونتاژ یا بازرسی باشد.

مهندسی و ایمنی

طراحی و مهندسی هواپیما پیچیده است. هر قسمت از هواپیما، از کوچکترین پیچ‌ها گرفته تا کل سیستم موتور، باید به درستی کار کند. اگر یکی از قطعات خراب شود، می‌تواند کل هواپیما را به خطر بیندازد. بوئینگ 787 و 737 MAX با چالش‌های مهندسی مختلفی مانند مشکلات موتور و بدنه (بدنه اصلی هواپیما) مواجه شده اند. این مسائل می‌توانند از نقص‌های طراحی، خطاهای ساخت یا ترکیبی از هر دو  ناشی شوند.

هواپیماهای مدرن به شدت به نرم افزار و سیستم‌های الکترونیکی متکی هستند. سقوط هواپیمای بوئینگ 737 مکس در سال‌های 2018 و 2019 به یک سیستم نرم افزاری مرتبط بود که مطابق برنامه عمل نکرد. این موضوع نشان می‌دهد که نرم افزار چقدر برای ایمنی هواپیما مهم است. مهندسان باید این سیستم‌ها را به دقت طراحی، آزمایش و سپس با هواپیما ادغام کنند تا اطمینان حاصل شود که سیستم‌ها تحت همه شرایط ممکن به درستی کار می‌کنند.

عوامل انسانی و فرهنگ محیط کار

محیطی که افراد در آن کار می‌کنند می‌تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت خروجی آنها تأثیر بگذارد. در بوئینگ، گزارش‌هایی دال بر این وجود دارد که سرعت بر کیفیت ترجیح داده می‌شود. این مسئله می‌تواند منجر به بروز خطا و اشتباهات شود، زیرا کارگران احساس می‌کنند تحت فشار قرار گرفته‌اند. لاجرم کار سریعتر از ایمنی اولویت بالاتری پیدا می‌کند. چنین فرهنگی می‌تواند توجه دقیق به جزئیات لازم برای ساخت هواپیما را تضعیف کند.

پاسخ‌ها و روند بهبود

در پاسخ به این چالش‌ها، بوئینگ برای رفع مشکلات هواپیماهای خود دست به اقداماتی زده است. این اقدامات شامل تحقیقات جدید، ایجاد تحولاتی در طراحی و بهبود فرآیندهای تولید بوده است. آینده این شرکت به توانایی آن در اجرای موثر این تغییرات و بازگرداندن اعتماد و متعهد ماندن به ایمنی بستگی دارد.

درک این موضوعات مستلزم بررسی تعامل بین رشته‌های مختلف علمی و مهندسی، از علم مواد و مهندسی مکانیک گرفته تا علوم کامپیوتر و عوامل انسانی است.  

انتهای پیام/

ارسال نظر