صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۲ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۳
آنا گزارش می‌دهد؛

معرفی ۱۰ فناوری برتر مواد غذایی/ نوآوری‌هایی که غذا را از مزرعه به سفره می‌آورند

آخرین نوآوری‌ها در فناوری مواد غذایی چگونه با کمبود غذا مقابله کرده و عادات غذایی مرتبط با آب و هوا را تضمین می‌کنند.
کد خبر : 903064

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، روند‌های رو به رشد صنعت غذا نشان‌دهنده تغییر به سمت انتخاب‌های غذایی پایدار و شخصی است. اینها شامل منابع پروتئین جایگزین، غذا‌های محلی، مواد مغذی و تغذیه شخصی می‌شوند.

نگرانی در مورد اثرات زیست محیطی باعث می‌شود دانش‌بنیان‌ها و برند‌های فناوری غذایی، کاهش زباله و همچنین گردش کار بدون ضایعات را یکپارچه کنند. همچنین، همه‌گیری کووید19 (COVID-۱۹) تاثیر قانع‌کننده‌ای بر تسریع پذیرش فناوری‌های صنایع غذایی انقلاب صنعتی چهارم در سراسر زنجیره ارزش غذایی و بهبود کیفیت غذا داشت.

تولیدکنندگان مواد غذایی در حال دیجیتالی کردن سطوح تولید خود با رباتیک، تجارت الکترونیک و ابزار‌های دیجیتالی مدیریت مواد غذایی هستند. علاوه بر این، رستوران‌ها از ربات‌ها برای پیشخدمتی، آشپزی و همچنین ترویج تجارت الکترونیک استفاده می‌کنند. 

بررسی‌های صورت‌گرفته حاکی از آن است بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری‌های غذایی در آمریکا مستقر هستند و این در حالی است که شاهد افزایش فعالیت این شرکت‌های نوظهور در اروپا، به ویژه در بریتانیا و فرانسه نیز هستیم.

در این گزارش به معرفی ۱۰ روند و فناوری برتر در صنعت غذا می‌پردازیم:

۱-پروتئین‌های جایگزین

مصرف‌کنندگان با توجه به ملاحظات بهداشتی و محیطی به طور فزاینده‌ای به سمت منابع پروتئین جایگزین می‌روند؛ گذاری که به یک روند برجسته در فناوری مواد غذایی تبدیل شده است. این جایگزین‌ها شامل گوشت کِشت‌شده، مواد غذایی آزمایشگاهی، تغذیه گیاهی، حشرات خوراکی و مایکوپروتئین است. آنها دارای غنای تغذیه‌ای بالا و کارایی منابع از تولید تا مصرف هستند، که در تضاد با پروتئین‌های سنتی مبتنی بر دام است.

علاوه بر این، منابع پروتئینی جایگزین به دلیل حداقل نیاز‌های غذایی و نظارت بر سلامت، مزایای هزینه‌ای نیز دارند. پیشرفت‌های مداوم در چاپ سه‌بعدی، تخمیر و زیست‌شناسی مولکولی نیز به دانش‌بنیان‌ها امکان می‌دهد تا راه‌حل‌های پایداری را برای تولید پروتئین توسعه دهند. این به نوبه خود به شرکت‌های مواد غذایی اجازه می‌دهد تا به نگرانی‌های اخلاقی پرداخته و ردپای کربن مرتبط با تولید گوشت معمولی را کاهش دهند.

۲- مواد مغذی

این روز‌ها مردم در مورد تاثیر عادات غذایی بر سلامتی شان نگران هستند و به مواد مغذی ضروری برای یک سبک زندگی سالم نیاز دارند. همه‌گیری COVID-۱۹، موجب شد مصرف‌کنندگان بیشتر بر تغذیه سالم تمرکز کرده و از این رو مواد مغذی به یک روند برتر در صنعت غذا تبدیل شد، مواد مغذی شامل مکمل‌های غذایی، غذا‌های کاربردی، غذا‌های دارویی و غذا‌های تقویت‌کننده میکروبیوم روده مانند پری‌بیوتیک‌ها، پروبیوتیک‌ها و پست بیوتیک‌ها هستند.

تحقیقات علمی در مورد مواد مغذی بر مزایای سلامتی بالقوه آنها تأکید می‌کند. نکته مهم، استفاده از آنها در درمان اختلالات مرتبط با استرس اکسیداتیو مانند آلرژی، دیابت و شرایط مرتبط با ایمنی است.

۳-تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک مدت‌هاست نقطه کانونی در صنعت غذا و نوشیدنی محسوب می‌شود، اما همه‌گیری COVID-۱۹ نوآوری‌ها را در زنجیره تامین مواد غذایی تسریع کرد. برند‌های مواد غذایی از پلتفرم‌های دیجیتال برای ارائه خدمات تحویل آنلاین بر اساس تقاضا و ارتباط با مشتریان از طریق مدل‌های توزیع مستقیم به مشتری (D۲C) استفاده می‌کنند. همچنین، افزایش نگرانی‌های ایمنی در طول همه‌گیری به رشد آشپزخانه‌های ارواح یا آشپزخانه‌های ابری (مجازی) دامن زد که به طور انحصاری خدمات تحویل غذا و تحویل غذا را ارائه می‌دهند.

در کنار استراتژی‌های D۲C، برندها، توزیع همه‌جانبه را برای بهبود تجربه مشتری و افزایش فروش در اولویت قرار می‌دهند. این رویکرد یکپارچه تضمین می‌کند که مشتریان چه به صورت انلاین و چه به صورت فروشگاه‌های فیزیکی و خیابانی به محصولات دسترسی پیدا می‌کنند.

علاوه بر این، تجارت الکترونیک به تولیدکنندگان مواد غذایی قدرت می‌دهد تا ضمن اطمینان از در دسترس بودن محصول، ارتباطات قوی تری با مشتریان خود برقرار کنند. این تعامل مستقیم به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا بازخورد و داده‌های ارزشمندی را جمع آوری کرده و پیشنهادهای خود را با اولویت‌های مصرف‌کننده تنظیم کنند.

۴-ایمنی و شفافیت مواد غذایی

از آنجایی که کیفیت و ایمنی محصولات غذایی در اولویت مصرف‌کنندگان قرار دارد، تولیدکنندگان برای رفع این نگرانی‌ها، برچسب‌های هوشمند و دستگاه‌های خوداتکای درجه‌بندی غذا را به مصرف کنندگان ارائه می‌دهند که به آنها اجازه می‌دهد هنگام انتخاب مواد غذایی آگاهانه تصمیم بگیرند. علاوه بر این، پیشرفت‌ها در فناوری بلاک چین و نظارت بر غذا از طریق دستگاه‌های اینترنت اشیاء (IoT) به برند‌های مواد غذایی امکان ردیابی کامل سراسر فرایند تهیه تا تحویل غذا را می‌دهد.

در عین حال دانش‌بنیان‌ها با ایجاد راه‌حل‌های نظارتی مقرون به صرفه و مقیاس‌پذیر به ایمنی و شفافیت مواد غذایی کمک می‌کنند. این نوآوری‌ها اعتماد بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مواد غذایی را تقویت می‌کند و اعتبار و فروش برند را افزایش می‌دهد. استارت‌آپ‌ها همچنین در بهبود مستمر شیوه‌های ایمنی مواد غذایی و تضمین دسترسی مصرف‌کنندگان به اطلاعات قابل اعتماد در مورد محصولاتی که مصرف می‌کنند، نقش مهمی ایفا می‌کنند.

۵- تغذیه شخصی

افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان در مورد تغذیه باعث افزایش تقاضا برای راه حل‌های تغذیه شخصی شده است. این راه حل‌ها که شامل رژیم‌های غذایی مبتنی بر ژنومیک است، ترجیحات فردی مانند رژیم‌های بدون قند، بدون گلوتن، رژیم‌های گیاهی و محصولات غذایی با برچسب تمیز را برآورده می‌کند. پیشرفت‌های فناوری مانند چاپ سه‌بعدی و ادغام رباتیک در خطوط تولید مواد غذایی، تولیدکنندگان مواد غذایی را قادر می‌سازد تا تغذیه شخصی شده را در مقیاس بزرگ ارائه دهند.

کیت‌های آزمایش خون و ادرار در خانه، به مصرف‌کنندگان امکان می‌دهد تا گزینه‌های غذایی را که با پروفایل‌های ژنتیکی آنها همخوانی دارد، شناسایی کنند. 

دستگاه‌های ردیاب به کاربران اجازه می‌دهند رژیم غذایی و شرایط سلامتی خود را کنترل و انتخاب‌های تغذیه‌ای خود را ساده‌تر کنند. این سطح از سفارشی‌سازی راحتی مشتری را افزایش داده و فروش را بالا می‌برد. همچنین تلاش‌های تحقیق و توسعه، به طور مداوم دامنه پیشنهادهای تغذیه شخصی را گسترش می‌دهد که تضمین کننده دسترسی مصرف کنندگان به گزینه‌های غذایی متناسب با نیاز‌های خود است.

۶-دیجیتالی کردن رستوران

دیجیتالی شدن در رستوران‌ها تجربه مشتری را افزایش داده و مدیریت عملیات را ساده می‌کند که بهبود کارایی را در پی دارد. این به برند‌های رستورانی امکان می‌دهد تا داده‌های ارزشمند را در هر مرحله جمع‌آوری کند و تصمیم گیری مبتنی بر داده را در سراسر عملیات تسهیل کنند. تحولات ناشی از همه گیری COVID-۱۹ پذیرش سیستم‌های مدیریت دیجیتال را در سراسر زنجیره تامین مواد غذایی و نوشیدنی تسریع کرده است.

برای به حداقل رساندن تماس مستقیم انسان با انسان، رستوران‌ها منو‌های دیجیتال، کیوسک‌های سلف سرویس و روش‌های پرداخت غیر نقدی را ادغام می‌کنند.

علاوه بر این، فناوری‌های نوظهور مانند ربات‌های گفتگو و ربات‌های صوتی برای کمک به مشتریان در سفارش‌های غذا و رسیدگی به سوالات مربوط به رستوران‌ها اهمیت پیدا کرده اند. ابزار‌های مجهز به هوش مصنوعی با استفاده از داده‌های رفتاری و ترجیحی مشتری، توصیه‌های غذایی شخصی سازی شده را ارائه کرده و حتی به توسعه دستور العمل‌های جدید کمک می‌کنند. این تحول، نقش محوری راه حل‌های دیجیتال در چشم انداز رستوران در حال تکامل را برجسته می‌کند.

۷-مدیریت دیجیتال غذا

ادغام تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ و هوش مصنوعی، همراه با نظارت بلادرنگ، مدیریت جامع دیجیتال غذا را از مزرعه تا سفره تسهیل می‌کند. شرکت‌های دانش بنیان نوآور در حال توسعه راه حل‌های مدیریت مواد غذایی هستند که فرآیند‌های تولید را بهینه و عملیات زنجیره تأمین را ساده می‌کند.

علاوه بر این، دیجیتالی شدن رستوران‌ها به کسب و کار‌ها امکان می‌دهد تا رفتار مشتری را تجزیه و تحلیل و تقاضا را بر اساس ترجیحات مصرف کننده پیش بینی کنند.

در مجموع، این راه حل‌های دیجیتال به تولیدکنندگان مواد غذایی فرصت می‌دهد درک عمیق تری از نیاز‌های بازار به دست آورند و اختلالات احتمالی را پیش بینی کنند.

این امر، ضرر را به حداقل می‌رساند و مدیریت موجودی مواد غذایی مازاد را بهبود می‌بخشد. برای مثال، استفاده از محاسبات کوانتومی به استارت آپ‌ها اجازه می‌دهد تا به سرعت اختلالات مهم، از جمله بیماری‌های همه گیر را تجزیه و تحلیل و نوسانات بازار را به طور دقیق شبیه سازی کنند. علاوه بر این، هوش مشتری و بازار، برند‌ها را قادر می‌سازد تا استراتژی‌های بازاریابی را ساده سازی کرده و فروش را افزایش دهند.

۸-کاهش ضایعات مواد غذایی

در تلاش جهانی برای مبارزه با ناامنی غذایی و کاهش ردپای زیست محیطی مرتبط با صنعت غذا، پرداختن به هدر رفت مواد غذایی بسیار مهم است. کارآفرینان مواد غذایی و شرکت‌های بزرگ کاهش ضایعات مواد غذایی را به عنوان وسیله‌ای برای دستیابی به پایداری و کاهش هزینه‌های عملیاتی در اولویت قرار می‌دهند. اجرای راه حل‌های پیشرفته نظارت بر مواد غذایی، تولیدکنندگان غذا، رستوران‌ها و شهر‌های هوشمند را قادر می‌سازد تا به طور فعال ضایعات مواد غذایی را کاهش دهند.

این روزها، شاهد تغییر قابل توجهی در اتخاذ رویکرد‌های بدون ضایعات در تولید مواد غذایی هستیم. این امر بر چرخه سازی و استفاده مجدد از زباله‌های غذایی برای ایجاد ارزش و حفاظت از محیط زیست تاکید می‌کند.

نمونه بارز این تغییر، ظهور راه حل‌های چاپ سه بعدی مواد غذایی است که از ضایعات مواد غذایی برای تولید محصولات غذایی خوراکی استفاده می‌کند. چنین وسایلی به طور موثری از ضایعات مواد غذایی در رستوران‌ها و سایر مراکز غذایی جلوگیری کرده و در عین حال پایداری را ارتقا می‌دهند.

۹-رباتیک

در صنعت غذا و نوشیدنی، رباتیک نقشی محوری در کل زنجیره ارزش ایفا می‌کند که کارایی، سازگاری و مقیاس پذیری را در سراسر فرآیند‌های تولید مواد غذایی بهبود می‌بخشد. ربات‌های پیشخدمت جایگاه خود را در هتل‌ها و رستوران‌ها پیدا می‌کنند و راحتی و ایمنی مشتری را بالا می‌برند. سرآشپز‌های رباتیک و ربات‌های فرآوری مواد غذایی، رباتیک در صنعت غذایی را به عنوان یک گرایش برجسته در فناوری مواد غذایی تقویت می‌کنند.

پهپاد‌ها و وسایل نقلیه خودران به عنوان جایگزین‌های کارآمد برای خدمات تحویل دستی، در حال ظهور هستند و باعث صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شوند. این پهپاد‌ها و دیگر ربات‌های حمل کننده مواد غذایی، برچسب گذاری و نظارت سریع و مقرون به صرفه مواد غذایی را در انبار‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی تسهیل می‌کنند. در واقع، شکوفایی رباتیک در صنایع غذایی، درآمد تولید مواد غذایی را با سرعت افزایش داده و کنترل دقیق کیفیت غذا تسریع می‌کند.

۱۰-چاپگر‌های سه بعدی غذا

چاپگر‌های سه بعدی مواد غذایی، فرصت‌هایی را برای رژیم‌های غذایی شخصی سازی شده و ایجاد وعده‌های غذایی مبتنی بر پروتئین جایگزین، همچنین دقت و ثبات در تغذیه را فراهم می‌کنند. در حالی که «اکستروژن مواد» پرکاربردترین روش در چاپ مواد غذایی است، شرکت‌های دانش بنیان در حال بررسی رویکرد‌های نوآورانه‌ای مانند چاپ لیزری و جوهر افشان مواد غذایی و همچنین چاپ زیستی هستند؛ روش‌های جدیدی که کیفیت و دقت محصولات غذایی با چاپ سه بعدی را افزایش می‌دهند.

با تأکید بر تحقق الزامات خاص محصول و تضمین کیفیت ثابت، تحقیقات در چاپ سه بعدی مواد غذایی به سمت تولید مواد غذایی در مقیاس بزرگ پیش می‌رود. چاپ سه بعدی مواد غذایی، فرآیند‌های تولید را ساده کرده و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین، برند‌های غذایی را قادر می‌سازد تا محصولات غذایی شخصی سازی شده را در مقیاس بدون نیاز به ابزار اضافی و هزینه‌های عملیاتی ارائه دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر