صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۲۷ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۵

تاکید وزیر علوم بر تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان توسط دانشگاه‌ها

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از امتیاز برای استادانی که وقت‌شان را در پژوهشگاه، مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گذرانند، خبر داد.
کد خبر : 90156

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمد فرهادی در اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) و گرامی‌داشت قیام پانزدهم خرداد گفت: «دانشگاه‌ها به سبک و سیاق امروزی حدود 800 سال قدمت دارند و بررسی سیر تحول دانشگاه‌ها نشان می‌دهد که مدت‌ مدیدی در دانشگاه‌ها فقط بحث آموزش مطرح بوده و پس از مدتی امر پژوهش مورد توجه واقع شده است.»


او ادامه داد: «در نیمه دوم قرن بیستم حرکت به سمت توسعه اقتصادی به مأموریت دانشگاه‌ها اضافه شد که با توسعه دانشگاه کارآفرین و تعامل بین علم و صنعت، اصلی‌ترین شاهراه اقتصاد مبتنی بر دانش شکل گرفت.»


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: «ایجاد و توسعه دانشگاه کارآفرین، رویکردی مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان است و باعث شده در چنین شرایطی فرهنگ رایج دانشگاه‌ها به نفع فرهنگ بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی بیشتر دستخوش تغییر شود و در کنار فعالیت‌های آموزشی روزآمد و در حال تحول مستمر دانشگاه‌ها به امر پژوهش، فناوری، نوآوری و کارآفرینی نیز بپردازند.»


فرهادی افزود: «کارآفرینی به مفهوم خلاقیت، نوآوری، بهره‌برداری بهینه از منابع به‌ویژه منابع انسانی و خلق ارزش‌های مادی، اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی عمدتا کانون فعالیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی قرار گرفته است.»


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: «در سیاست‌های کلان علم و فناوری که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، تبدیل علم به ثروت با حفظ ارزش‌های اسلامی مد نظر است که معنی آن آموزش، پژوهش، نوآوری و فناوری در راستای تبدیل علم به ثروت برای رفع نیازهای کشور داشته باشیم.»


او ادامه داد: «در تدوین برنامه ششم توسعه، سه شورای آموزش، پژوهش و فناوری و فرهنگی وجود داشت که حوزه آموزش توسط وزیر آموزش و پرورش، حوزه فرهنگی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه علم و فناوری نیز از سوی وزیر علوم احکام جامع و مفصلی ارائه کردند.»


وزیر علوم افزود: «تفاوتی که در برنامه ششم توسعه با برنامه‌های قبل دیده می‌شود این است که احکام قانونی مورد نیاز اجرای برنامه را مجلس شورای اسلامی تصویب می‌کند، اما اجرائیات برنامه‌ها چون قانون اساسی مربوط به رئیس‌جمهوری و دولت است توسط دولت تعیین شده است.»


فرهادی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه مسائل اساسی از قبیل جهت‌دار بودن آموزش، کیفیت آموزش و ساماندهی آموزش عالی مطرح شده است و گفت: «خوشبختانه طرح آمایش آموزش عالی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و منتظر ابلاغ آن از سوی رئیس جمهوری هستیم. مقدمات آن برای اجرا آماده است و درسال آینده تغییر و دگرگونی در جهت ساماندهی ساختار آموزش عالی، دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و موسسات پژوهشی خواهیم داشت.»


او با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور به 10 منطقه تقسیم شده است ،گفت: «در این تقسیم‌بندی مدیریت‌های منطقه‌ای اعمال می‌شود و پس از آن سطح‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را داریم که در آینده نزدیک ابلاغ خواهد شد و ماموریت‌گرا بودن بسیاری از واحدهای آموزش عالی مشخص می‌شود.»


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره بازنگری رشته‌های تحصیلی افزود: «در سال گذشته بخش عمده‌ای از بازنگری رشته‌های تحصیلی انجام شد و مقرر شده بود که 600 رشته تحصیلی بازنگری شود ولی 452 رشته بازنگری شد و بازنگری بقیه رشته‌های تحصیلی نیز در حال بررسی و نهایی شدن است.»


او از خالی ماندن حدود 300هزار صندلی دانشگاه‌ها با وجود تلاش‌ها و فرصت‌هایی که برای تکمیل ظرفیت‌ها خبر داد و گفت: «این امر باید ساماندهی شود و اگر چه، متقاضی برای تأسیس دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی زیاد است ولی باید با علم، آگاهی و بر اساس ضرورت پیش برویم.»


فرهادی گفت: «آموزش، تولید علم، نوآوری، فناوری و کارآفرینی مأموریتی است که امروزه برای دانشگاه‌ها قائل شده‌اند و دانشگاه‌ها را با این تعریف دنبال می‌کنند.»


او ادامه داد: «در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است، در شورای اقتصاد از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طرح‌هایی دراین زمینه پیشنهاد شد که بندهایی از آن تصویب شده و باید تا پایان سال عملیاتی شده و به اجرا درآید.»


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر ارتباط بین دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری تاکید کرد و گفت: «پارک‌های علم و فناوری به عنوان بخشی از دانشگاه‌ها و یا در کنار آنها فعالیت می‌کنند و محصول دانشگاه‌ها پس از کار در مراکز رشد، در قالب شرکت‌های دانش بنیان فعال می‌شوند.»


او گفت: «در حال حاضر، ارتقای کیفیت آموزش مدنظر است. ساماندهی آموزش عالی در قالب آمایش باید به جد دنبال شود.»


فرهادی درباره میان رشته‌ای‌ها گفت: «توجه به علوم انسانی، پیوست و ارتباط آن با سایر علوم مطرح و رشته‌های بین‌رشته‌ای در جامعه، اقتصاد و فرهنگ باید مدنظر قرار گیرد.»


او افزود: «در آمایش آموزش عالی و در برنامه ششم توسعه و برنامه‌های دولت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دو بحث دیپلماسی علمی و مهارت آموزی مطرح است.»


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه سهم اعتبارات برای حوزه علم و فناوری آن‌گونه که باید محقق نشده است، گفت: «در حوزه پژوهشی در دانشگاه‌ها، باید عنوان کار تحقیقی‌ دانشجویان مشخص شود همانند کاری که در پژوهشگاه‌ها انجام می‌شود، یعنی دانشجو پذیرش نمی‌شود مگر اینکه عناوین و مسیر تحقیقی او از قبل مشخص شده باشد.»


فرهادی از تشکیل شورای پژوهش و فناوری استانی با مدیریت استانداران خبر داد و گفت: «در این زمینه بسیاری از استان‌ها همکاری خوبی دارند و این امر نیز می‌تواند کمک کند که عناوین تحقیقی داشته باشیم.»


فرهادی بر توسعه و تجهیز آزمایشگاه‌های مرکزی و مرجع تاکید کرد و گفت: «این آزمایشگاه‌ها باید روز به روز تکمیل‌تر شوند تا از پراکندگی کاری فعالیت‌های آزمایشگاهی جلوگیری شود.»


او افزود: «اصلی‌ترین مسائل مطرح در دیپلماسی علمی، دوره‌ها و فرصت‌های مطالعاتی است که باید تقویت شود.»


فرهادی توسعه کانون‌های فرهنگی و اجتماعی، پژوهش‌های قرآنی، حاکمیت فرهنگ اسلامی و ترویج سیره ائمه اطهار را از فعالیت‌های فرهنگی برشمرد که از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارتخانه پیگیری می‌شود.


او از دیگر کارهایی که در وزارت علوم به جد دنبال می‌شود را اصلاح ساختار هم در ستاد و هم در دانشگاه‌ها دانست و دولت و حوزه آموزش عالی را حجیم توصیف کرد.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به فعالیت‌هایی که در حوزه دانشجویی انجام می‌شود، اشاره کرد و گفت: «صندوق رفاه دانشجویان در سال گذشته علی‌رغم کمبودهایی که داشته، توانست تا حد زیادی مشکلات حوزه خود را حل کند و این صندوق نیاز به اعتبارات بیشتر دارد تا بتواند خدمات و تسهیلات بهتری به دانشجویان ارائه کند.»


فرهادی افزود: «دو قانون مهم یکی در حوزه مالیکت فکری (پتنت و ثبت اختراع) و لایحه قانون مبارزه با تخلفات علمی باید در مجلس جدید شورای اسلامی در اولویت بررسی قرار گیرد.»


او به احکام دائمی ماده 1 قانون هیات امنای دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: «این قانون در مجلس شورای اسلامی قبل تصویب شده و منتظر تصویب شورای نگهبان هستیم که این امر کمک ارزنده‌ای است که دانشگاه‌ها در چارچوب هیات امنا فعالیت‌هایشان را ادامه دهند.»


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه برای 4میلیون و 800هزار دانشجو، بیش از 2850 دانشگاه،موسسه آموزش عالی و 20 دانشگاه تک جنسیتی در کشور وجود دارد، گفت: «تعداد اعضای هیات علمی کل کشور 76هزار نفر است و در برنامه ششم توسعه مقرر شده است سرانه استاد به دانشجو از 1 به 25، به 1 به 22 برسد.»


او افزود: «خوشبختانه آیین‌نامه ارتقا نیز پس از فراز و نشیب‌ها ابتدا در شورای اسلامی کردن دانشگاه‌ها و سپس در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و امیدواریم از سال تحصیلی جدید اجرایی شود.»


فرهادی در پایان گفت: «بر اساس قوانینی که داریم تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها و استادان دانشگاه‌ها مجاز است و بر آن تأکید داریم و اگر استادان وقت‌شان را در پژوهشگاه، مراکز رشد و یا شرکت‌های دانش‌بنیان بگذرانند جزء سوابق کاری آنها محسوب و امتیازی به آنها داده می‌شود.‌»


انتهای پیام/

ارسال نظر