طراحی سامانهای دانشبنیان برای پوشش فرآیند حمل و نقل در کشور
هادی علایی مدیر یک شرکت دانشبنیان فعال در زمینه حمل و نقل در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: امروزه با گسترش نفوذ سامانههای هوشمند و اپلیکیشنها، تمامی صاحبان صنایع و تولیدکنندگان بزرگ به یک سامانه هوشمند مدیریت یکپارچه لجستیک نیاز دارند. هوشمندسازی حمل و نقل جادهای قادر خواهد بود با اصلاح اکوسیستم حمل بار کشور، اقتصاد حمل و نقل را برای صاحبان صنعت و حملکنندگان بهصرفه کند.
وی گفت: این شرکت از ۱۳۹۴ با هدف افزایش بهرهوری و پایدارسازی حمل و نقل جادهای کالا، پایش و امنیت لجستیکی، امکان تنظیم و اعمال مقررات، سرویسدهی زیرساختی به همه ذینفعان، سرویسدهی به سامانه مالی جریان حمل، امکان تنظیم روابط با شرکای استراتژیک و دادهپردازی جهت پایدارسازی جریان حمل، اقدام به ایجاد یک پلتفرم نرمافزاری جهت مدیریت یکپارچه لجستیک کرده است.
فعال حوزه دانشبنیان گفت: این سامانه جهت توانمندسازی و برقراری ارتباطی هوشمند و هدفمند بین تمامی ذی نفعان حوزه حمل و نقل، صاحبان صنایع شرکتهای حمل و نقل و رانندگان ایجاد شده است تا از این طریق مدیریت و راهبری کلیه فرآیندهای لجستیکی از رویش بار تا تحویل و صدور اسناد را یکپارچه کند.
وی تصریح کرد: این پلتفرم براساس نیاز هر کارخانه، کاستومایز شده و از طریق وبسرویس، اطلاعات حواله را خوانده و آن را ایجاد میکند به این واسطه خریدار نیز به حواله دسترسی داشته و میتواند درخواست خود را ثبت کند و شرکتهای طرف قرارداد کارخانه نیز به این پلتفرم دسترسی دارند و قادر به مشاهده حوالهها هستند تا به ناوگان تخصیص بدهند. راننده براساس حواله موجود، در اعلام بار، بار خود را دریافت میکند.
این مدیر شرکت دانشبنیان گفت: یک پلتفرم دیگر نیز طراحی کردیم که برای پایانههاست تا راننده به صورت مجازی در یک شعاع مشخص بارها را مشاهده و رزرو کند؛ این پلتفرم برای سازمان راهداری ایجاد شده است.
وی گفت: یک قرارداد سهجانبه بین این شرکت دانشبنیان، سازمان راهداری و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری منعقد شده است. تمام فرایند حمل و نقل در کشور در این سامانه انجام میشود که خود سازمان راهداری و ادارات کل هر استان نیز به آن دسترسی دارند که قادرند قوانین مربوط به هر استان را تنظیم کنند.
علایی ادامه داد: همچنین میتوانند در لحظه مشاهده کنند که امروز چه بارگیریهایی شده یا چه بارهایی، رسوبی بوده است. البته که نشان می دهد چه دسته کالایی از چه استانی اعلام شده است و به صورت کلی تجمیع دیتا صورت میگیرد.
به گفته علایی تمام شرکتهای حمل و نقل و تمامی بازارگاهها به این سامانه متصل خواهند شد.
این مدیر شرکت دانشبنیان گفت: این کاری که ما انجام میدهیم شبیه کاری است که توسط شاپرک در حوزه مالی انجام میشود.
وی درباره تجاریسازی این پلتفرمها گفت: کار تجاریسازی این محصولات از سال 1396 انجام شده است. بیشتر از 65 درصد رانندگان فعال سراسر کشور که کارت هوشمند دارند به این اپلیکیشن دسترسی داشته و آن را نصب کردند.
علایی بیان کرد: در پلتفرم راهداری، کل رانندگان امکان اتصال به سامانه را دارند؛ بر اساس آخرین آمار 40 درصد رانندگان به این سامانه دسترسی دارند که در چندین استان از جمله خراسان رضوی، قزوین، تهران و ... راهاندازی شده است.
وی با بیان اینکه این شرکت سال 1398 دانشبنیان شده است، گفت: دو پلتفرم داریم که یک پلتفرم برای صنایع و دیگری برای پایانههاست. در پلتفرم صنایع رقبایی وجود دارند و در پایانهها فقط سه شرکت در کشور فعالیت میکنند که یکی از شرکتهایی که مجوز آن را از سمت سازمان راهداری گرفته شرکت ماست.
علایی با اشاره به ویژگی سامانه طراحی شده در این شرکت گفت: الصاق نسخهای از بارنامههای صادرشده به فرآیندهای لجستیکی و بخش اسناد حمل دیجیتال، تعریف، اعطاء و مدیریت دسترسی به کلیه ذینفعان مرتبط با لجستیک کارفرما مانند نمایندگان، عاملین فروش، خریداران شرکتهای حمل و نقل و.... طبق نظر کارفرما، همسانسازی امور لجستیکی به صورت مجازی در بسترهای وب و موبایل برای صاحبان بار، رانندگان، شرکتهای حمل و نقل، انجمنهای صنفی و... از مزیت های این سامانه به شمارمی رود.
به گفته مدیر این شرکت، سهولت در مدیریت فرآیندهای لجستیک داخل و خارج از واحدهای صنعتی و حذف کامل کاغذ با انفورماتیکی سازی روندها، ارتباط سیستمی جهت تخصیص حوالهجات به شرکتهای حمل و نقل با روشهای مختلف از جمله حواله اشتراکی (رقابتی)، سهمیه ای، قراردادی، حمل با خریدار و.... برای همه بارهای ورودی و خروجی، افزایش امنیت لجستیک در داخل و بیرون واحدهای صنعتی با تکنولوژیهای پیشرفته و هوشمندسازی فرآیندها از دیگر مزیتهای سامانه طراحی شده در شرکت ما محسوب می شود.
وی اضافه کرد: همچنین توانمندسازی شرکتهای حمل و نقل جهت تسهیل در اجرای تعهدات و تخصیص حداکثری ناوگان درخواستی کارفرما، کاهش هزینههای سربار حمل و نقل صاحبان کالا (حداقل تا ١٥ درصد صرفهجویی در سال) با افزایش بهرهوری، تکنولوژی صفهای موازی برای نوبتدهی به ناوگان حمل با اولویتهای مورد نظر کارفرما و بهرهگیری از متد فراگرد مزیت این سامانه ایرانی است.
علایی ادامه داد: پایانه مجازی ویژه هر واحد صنعتی با امکان اعلام بار بومی، محدود و یا سراسری توسط شرکتهای حمل و نقل طرف قرارداد با صاحبان بار و با رعایت رویههای حمل و نقلی کارفرما، امکان رصد، پایش و مدیریت پیشرفته ناوگان توسط صاحبان بار و شرکتهای حمل و نقل ساير مزیتهاست.
وی گفت: امکان همگامسازی دادهها بین سامانه بارپین با سایر نرم افزارهای مورد استفاده کارفرما جهت جلوگیری از موازیکاری و افزونگی ثبت اطلاعات، پنل گزارشگیری زنده و همچنین سوابق کلیه رویدادهای حمل و تولید گزارشهای اختصاصی به درخواست کارفرما، قابلیت اطلاع رسانی و اعطاء دسترسی به خریداران محصولات برای مدیریت حمل با تعیین شرکت حمل و نقل، ناوگان، کرایه حمل و.... با توجه به سیاستهای کارفرما نسبت به هر خریدار یا مقصد ویژگی های دیگر این سامانه است.
به گفته مدیر این شرکت دانشبنیان، اصالتسنجی و اعتبارسنجی راننده و ناوگان از سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای (با استفاده از سیستم هوشمند تشخیص پلاک) در بخشهای نوبتدهی حراست و باسکول نیز به واسطه این سامانه صورت می گیرد.
علایی عنوان کرد: همچنین سامانه پرداخت یاری حمل جهت تسهیل در پرداختها و تنخواهگردانی حمل و مدیریت مالی هزینههای لجستیکی توسط این سامانه انجام می گیرد.
انتهای پیام/