دکتر میرزاده: روابط عمومی واحدها مسئول تبیین برنامهها و معرفی دستاورد و انعکاس نظرات مخاطبان به مسئولانند/ خرداد ماه امام (ره) است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر حمید میرزاده در افتتاحیه این همایش دو روزه، با درود و سلام به روح امام خمینی(ره) و شهدای انقلاب و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری، یاد و خاطره امام(ره) را گرامی داشت و گفت: «خردادماه یک ارتباط عاطفی و تاریخی با سرنوشت ملت ایران دارد و درواقع خرداد، ماه امام(ره) است.»
میرزاده تاکید کرد روابط عمومی دانشگاه، خالصانه و مخلصانه پیگیر امور مربوط به تبیین برنامهها و اهداف دانشگاه است و از همه مدیران روابط عمومی تشکر و قدردانی کرد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به سخنان نماینده روابط عمومیها اشاره کرد و آنها را سفیران اندیشه دانشگاه خواند و گفت: «روابط عمومی هر سازمانی، مسئول تبلیغ مدیران آن سازمان نیست بلکه مسئول تبیین برنامههای مدیران، معرفی دستاوردها و اثربخشی آن مجموعه، انعکاس نظرات مدیران و مسئولان، جمعآوری نظرات و بازخورد برنامههای همکاران، درون و بیرون سیستم است.»
او یادآوری کرد دانشگاه آزاد اسلامی 34 سال پیش با ابتکار بینظیر و طرح بیبدیل آیتالله هاشمی رفسنجانی، بنیانگذار و رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس شد و گفت: «برای چنین دانشگاهی، انعکاس دستاوردها و جمع آوری بازخورد نظرات، تبیین اندیشهها، طرحها و برنامههای مصوب برای درون و بیرون دانشگاه بسیار مهم است.»
مدیران روابط عمومی باید در تمام برنامههای دانشگاه حضور موثر و فعال داشته باشند
میرزاده مدیران روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی را عضو اصلی، موثر و مهم دانشگاه توصیف و تاکید کرد آنها باید در همه برنامههای دانشگاه حضور موثر و فعال داشته باشند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به بودجه روابط عمومی واحدها اشاره کرد و گفت: «باید از این پس برای روابط عمومیها نیز مانند تمام معاونتها، ردیف خاص بودجهای برای برنامههای آنان تخصیص داده شود و این امر به زودی محقق خواهد شد.»
او تاکید کرد اثربخشی دانشگاه آزاد اسلامی باید برای افکار عمومی ازجمله دولت، نمایندگان مجلس، مدیران سازمانها و خانوادههای ایرانی تبیین شود و گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی دارای 5/7 میلیون فارغ التحصیل است که این رقم 54درصد فارغالتحصیلان کشور را شامل میشود. همچنین یکمیلیون و 620 هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول تحصیل هستند و این جمعیت بزرگ یعنی حدود 7 میلیون خانواده ایرانی، اهمیت کار مدیران روابط عمومی را بیش از پیش میکند.»
میرزاده از مدیران روابط عمومی واحدها خواست از برنامه های اصلی دانشگاه از جمله جذب هیات علمی، طرحهای ماندگار فرهنگی، فرآیند تبدیل علم به ثروت، طرح ساها، شفا و اقتصاد دانشبنیان که برای آینده این دانشگاه طراحی شدهاند، اطلاعات لازم و کافی را داشته باشند تا بتوانند این برنامهها را به درستی به افکار عمومی منتقل کنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «دانشگاهی اثربخش است که بتواند مشکلات جامعه را حل کند و میزان وابستگی به شهریه دانشجویان، حداقل باشد. بر این اساس دانشگاه آزاد اسلامی نیز به این سمت حرکت کرده و سعی دارد با افزایش اثربخشی خود، منجر به تحول و توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شود و مسئولان روابط عمومی واحدها نیز باید در این فرآیند، حضور فعال داشته باشند.»
روابط عمومیها به صورت اعتقادی، از برنامههای اصولی دانشگاه دفاع کنند
میرزاده تاکید کرد باید در روابط عمومیها برنامهای اعتقادی برای تبیین برنامههای دانشگاه آزاد اسلامی شکل بگیرد و روابط عمومیها به صورت اعتقادی، از برنامههای اصولی دانشگاه دفاع کنند. او مدیران روابط عمومی را خطاب قرار داد و گفت: «ما باید با آگاهیبخشی، فرآیندهای دانشگاه در جهت توسعه علم، پژوهش، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را دنبال کنیم.»
او به نقش موثر روابط عمومی در موفقیت برنامهها اشاره کرد و گفت: «بسیاری از طرحهای موفق، به دلیل اینکه خوب انعکاس نیافتهاند، با شکست مواجه شدهاند. از این رو روابط عمومی نقش موثری در پیشبرد اهداف سازمان دارد.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «روابط عمومی تنها آینه زیبایی های سازمان نیست. روابط عمومی می تواند آینه کموکاستیهای سازمان نیز باشد و از این طریق بازخورد تصمیمات مدیران را به آنها منعکس کند.»
روزنامه فرهیختگان ارگان تبیینکننده برنامهها و دستاوردهای دانشگاه است
میرزاده روزنامه فرهیختگان را ارگان تبیینکننده برنامهها و دستاوردهای دانشگاه توصیف کرد و گفت: «باید به گونهای باشد که استادان و دانشجویان و کارمندان دانشگاه اگر یک روز این روزنامه را مطالعه نکنند، احساس کمبود کنند و شما مسئولان روابط عمومی باید در شناساندن این روزنامه به واحدها تلاش کنید.»
او افزود: «خانواده دانشگاه آزاد اسلامی بسیار فاخر و فخیماند و اندیشمندان و دانشمندان بزرگی در این خانواده مشغول فعالیت هستند که باید روابط عمومیها این فرهیختگان را مطرح و معرفی کنند.»
میرزاده گفت: «روابط عمومیها به خاطر برقراری ارتباطات، یک ملاطفت جمعی در دانشگاه آزاد اسلامی به وجود آوردهاند. از این رو از شما تشکر می کنم و شعاری که برای همایش خود انتخاب کردهاید، برای تحقق مأموریت های دانشگاه آزاد اسلامی، شعار بسیار خوبی است.»
او تاکید کرد باید به روابط عمومی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل ارزش کارشان توجه بیشتری شود و آنها را دوستان دانشگاه آزاد اسلامی توصیف کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با خواندن چند بیت شعر از حضرت حافظ از مدیران روابط عمومی واحدها خواست که سر رشته دانشگاه را نگهدارند:
«حدیث دوست نگویم مگر به حضرت دوست
که آشنا سخن آشنا نگه دارد
دلا معاش چنان کن که گر بلغزد پای
فرشتهات به دو دست دعا نگه دارد
گرت هواست که معشوق نگسلد پیمان
نگاه دار سر رشته تا نگه دارد»
در این مراسم لادن لنگری مدیر روابط عمومی واحد بجنورد و فاتح علی عیدی مدیر روابط عمومی واحد تبریز به عنوان نماینده روابط عمومی واحدهای دانشگاه دغدغهها و مسائل حوزه کاری خویش را مطرح کردند. از جمله این مسائل، میتوان به صدور احکام مدیران روابط عمومی منطبق با چارت سازمانی، اعتلای جایگاه روابط عمومی در واحدها، تعریف جایگاه واقعی روابط عمومیها، نوع نگاه مسئولان به روابط عمومی، حضور مسئولان و مدیران روابط عمومی در هیات رئیسه دانشگاه، تخصیص بودجه مشخص و سالیانه به حوزه روابط عمومی، شبکهسازی در فضای مجازی برای انعکاس خدمات دانشگاه و... اشاره کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پس از شنیدن پیشنهادات و دغدغههای مدیران روابط عمومی، با دو مورد از پیشنهادات مطرح شده موافقت کرد و حسین منوری، مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی را به عضویت هیات رئیسه دانشگاه منصوب کرد و همچنین دستور داد برای روابط عمومی واحدها ردیف بودجه مستقل مشخص شود.
انتهای پیام/