صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۰ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
با پروفسور بالتازار بدانیم ۱۱؛

هواپیما چه‌طور به پرواز در می‌آید؟

اینکه یک هواپیما چطور در هوا به پرواز درمی‌آید از آن پرسش‌هایی است که پاسخ به آن کار ساده‌ای نیست. برای بلند شدن جسم سنگینی مثل هواپیما باید از قوانین فیزیک کمک گرفت!
کد خبر : 900049

خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم ملی؛ پرواز یک هواپیما و اوج گیری‎اش در هوا همیشه از سوالاتی بوده که ذهن همه‎مان را درگیر کرده ولی توضیح همه ماجراهایی که در بلند شدن جسم سنگینی مثل هواپیما از روز زمین اتفاق می‎افتد، خیلی مفصل و پیچیده است. اگر بخواهیم خیلی کوتاه و سریع درباره‎اش بگوییم باید اول برویم سراغ همان بخشی که همیشه از پنجره هواپیما دیده می‎شود یعنی بال!

اگر دقت کرده باشید هواپیما قبل از این که از روی زمین بلند شود چند دقیقه‎ای را روی زمین دور می‎زند. در این زمان که هواپیما در حال حرکت است جریان هوا در بالا و پایین بال حرکت می‎کند و از آن‎جایی که مسافت روی بال بیش از زیر بال است سرعت هوا از روی بال بیشتر از زیر بال است. حالا در نظر بگیرید که بر اساس یکی از قوانین فیزیک این سرعت بیشتر هوا در قسمت روی بال باعث می‎شود فشار درون آن کم بشود و فشار زیر بال بیشتر بشود.

حالا اگر گفتید این فشار به چه دردی می‎خورد؟ این فشار همان چیزی است که نیرویی را ایجاد می‎کند که می‎تواند بر جاذبه زمین غلبه کند و هواپیما را به سمت بالا ببرد. برای این که بفهمید زیر بال هواپیما چه اتفاقی رخ می دهد تجسم کنید وقتی در یک ایستگاه راه آهن ایستاده‎اید و قطار با سرعت از کنار شما رد شود؟ در این هنگام وقتی قطار از کنار شما می‎گذرد حسی همانند مکش هوا مانند جارو برقی وجود دارد که شما را به سمت خود می‎کشد.

در هواپیماها نیز همین اتفاق می‎افتد. این جریان حلقوی هواست که احساسش می‎کنید و دقیقا همین حالت با شدت بیشتر و شرایط کمی متفاوت‎تر رخ می‌دهد. موتور هواپیما هم‎زمان با تمام این مراحل روشن است و درست مثل موتور خودرو که سوختی مثل بنزین را می‎سوزاند و حرارت و انرژی تولید می‎کند کار می‎کند و انرژی‎های مورد نیاز قطعات و بخش‎های مختلف را تامین می‎کند. بعد از بلند شدن هواپیما از روی زمین بقیه ماجرا به دست خلبان و کمک خلبان انجام می‎شود او می‌تواند هواپیما را در سه محور مختلف با اهرم‎هایی که در کابین خلبانی در اختیار دارد، حرکت بدهد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر