صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۳:۴۳ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
به کمک اسباب‌بازی محقق می‌شود؛

درک مفهوم کم‌آبی و آبگریزی در نانو ویژه کودکان

اسباب بازی ویژه کودکان برای درک مفهوم کم‌آبی توسط محققان کشور طراحی شد.
کد خبر : 900038

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، آب مایه حیات و آبادانی است. بحران آب در ایران و بسیاری از کشور‌های دنیا از چالش‌های پیش رو است که استفاده نادرست از منابع آبی یکی از علل آن به شمار می‌رود.

پوریا اسماعیل صوفیان فارغ التحصیل دکترای داروسازی و طراح اسباب بازی آموزشی آبرسان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به عملکرد این بازی گفت: در ﺑﺎزی آبرسان ﻳک ﺟﺎده ﻣﺎرﭘﻴﭻ روی صفحه‌ای ﭘﺎرﭼﻪای ﻗﺮارداده ﺷــﺪه ﻛﻪ ﻛﻮدﻛﺎن -ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺎزی ﻣﺎز- ﺑﺎﻳﺪ ﻗﻄﺮه آب را ﺑﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻛﻨﻨﺪ و ﻓﻴﻞﻫﺎ و درﺧﺘﺎن ﺗﺸﻨﻪ را سیراب کند.

وی افزود: ﺟﺎده ﻣﺎرﭘﻴﭻ ﺑﺎزی، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از محلول ﻧﺎﻧﻮﻳی آﺑﮕﺮﻳﺰ ﺷﺪه و اگر قطره آب از جاده بیرون برود جذب پارچه خواهد شد. در این بازی ﻛﻮدﻛﺎن ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻳک ﺑﺎزی ﻫﻴﺠﺎﻧی ﺑﺎ ﻣﻔﻬﻮم آﺑﮕﺮﻳﺰی در ﻧﺎﻧﻮ نیز آﺷﻨﺎ می‌شوند.

اسماعیل صوفیان با اشاره به رده سنی این اسباب بازی آموزشی افزود: این محصول برای گروه سنی ۷ سال به بالا طراحی شده است. 

وی با ذکر مزایای اسباب بازی آموزشی آبرسان ادامه داد: آشناشدن کاربر با خواص آب دوستی و آب گریزی مواد، درک کردن مفهوم کم آبی و نیاز محیط زیست به آب، افزایش هماهنگی چشم و دست برای هدایت درست مسیر آب، آشنایی با مفاهیم جذاب و پایه‌ای فناوری نانو، تشویق این گروه سنی به بازی بیشتر با ابزارآلات فکری و دستی نسبت به بازی‌های مجازی ازجمله مزایای این بازی است. 

این طراح اسباب بازی، نبود بستر‌های مناسب برای تبلیغ اسباب بازی‌های حوزه فناوری نانو یکی از چالش‌های اساسی دانست و گفت: متاسفانه این اسباب بازی وارد بازار نشده است؛ زیرا به سرمایه گذاری برای تولید و معرفی نیاز دارد و سرمایه گذاران و مشتریان، هنوز فناوری نانو را به خوبی نمی‌شناسند که دلیل اصلی آن نبود، بستر‌های تبلیغاتی برای فناوری نانو در جامعه است. برای همین تولید این محصول تا به امروز انجام نشده و تأمین هزینه‌های تولید این محصول صرفاً از طریق خود تولیدکننده مقدور نیست.

اسماعیل صوفیان با تاکید بر این نکته که فناوری نانو صرفا نباید محدود به المپیاد‌ها باشد، گفت: گلایه‌ اصلی من ناآشنایی دانش آموزان و خانواده‌های آنها با محصولات نانو است.

وی ادانه داد: نباید علم نانو محدود به المپیاد‌ها و قشر خاصی از دانش آموزان باشد؛ بلکه اگر در مدارس در مورد نانو تکنولوژی بیشتر توضیح داده شود یا در کتاب‌های درسی سرفصل‌های جداگانه برای این علم در نظر گرفته شود؛ استقبال عموم نیز از محصولات نانو تکنولوژی از قبیل محصولات همچون بازی‌های فکری بیشتر خواهد شد.

وی گفت: افزایش دقت و تمرکز برای رسیدن به هدف، آموزش عملی کاربرد فناوری نانو برای پوشش و محافظت از سطح پارچه، انتقال مفاهیم زیست محیطی و کمبود آب از دیگر کابرد‌های این اسباب بازی آموزشی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر