با برونسپاری برخی از فعالیتها، توان عملیاتی پلیس راهور را افزایش میدهیم
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هجدهمین همایش سراسری مدیران و روسای پلیس راهور فراجا با حضور سردار رادان فرمانده کل انتظامی کشور و وزیر راه و شهرسازی صبح امروز سهشنبه ۱۵ اسفند در سالن همایشهای ستاد پلیس راهور در شهرک آزمایش برگزار شد.
سردار سید تیمور حسینی فرمانده پلیس راهور فراجا در ابتدای این همایش به عنوان میزبان پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خوشآمدگویی به حاضران در سالن همایش گفت: حضور مسئولان کشوری و فرماندهان انتظامی در این نشست برای ما بسیار با ارزش است. ما این را برای خود یک تکلیف جدی میدانیم که براساس فرمایش حضرت آقا با کارهای تحولی به اهداف بزرگ برسیم و انشالله برای سال ۱۴۰۳ باید به سمت اقدامات تحولی برویم.
وی با بیان اینکه براساس یک مدل درست و منطقی در سال جدید با برون سپاری بخش قابل توجهی از تصدیگریهایمان بدون اینکه بخواهیم بار مالی به دوش دولت داشته باشیم یا ساختارمان را گسترش دهیم، انشالله کاری میکنیم که عملاً امکان و قابلیت و توان عملیاتی مان را چند برابر کنیم، گفت: امیدوارم همه ما سال آینده در همین مکان افتخار کنیم که توانستهایم در گام اول اقدام موثری را در جهت کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن انجام دادیم و به خودمان ببالیم که آغازگر یک مسیر مهم هستیم. اتفاقی که دست یافتنی است و میتوانیم به آن برسیم.
شناسایی و کاهش نقاط حادثهخیز در جادهها
در ادامه مراسم و پس از پخش کلیپی از شهدای پلیس راهور فراجا، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی پشت میکروفن ایستاد و با زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای والامقام پلیس عنوان کرد: در این جمع از ایمنی گفتن زیره به کرمان بردن است ولی یکی از شاخصه های توسعه یافتگی یک کشور نظمپذیری است. بخش اعظم این نظمپذیری برعهده پلیس راهور است که یکی از نمادهای آن هستند. یکی از نمودهای این نظم پذیری نیز ایمنی جادهها، راهها است. اگر میخواهیم اندازه گیری دقیقی داشته باشیم و بدانیم نظم پذیری مان نسبت به سال قبل چقدر رشد داشته، بررسی میزان ایمنی است. کم شدن سوانح و جان باختگان حوادث جاده ای یکی از مصادیق اندازه گیری میزان ایمنی است.
وی افزود: مبنا در این میان قیاس است که ما معمولا از آن غافل هستیم. همانطور که در فضای مجازی میبینیم گروههای زیادی در حال تخریب هستند، ولی ما باید ببینیم نسبت به مدت زمان گذشته، زمان مشابه یا کشورهای منطقه چقدر جلوتر آمدیم. همه پدیدههای اجتماعی با یک قیاس به بهترین شکل مورد بررسی قرار میگیرند. اگر کاری پیش نرفته کم کاری کردیم، اما اگر نقاط حادثه خیز کمتر شد یعنی جلو رفتیم، اگر تعداد وسایل نقلیه بیشتر شد یعنی جلو رفتیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما در ابتدای سال بیش از ۸۸۷ نقطه پرحادثه را در نظر گرفتیم که تا پایان سال به ۴۰۰ نقطه میرسیم. امیدواریم تا پایان دولت حادثه خیزی تمام این نقاط را با طرحهای ترافیکی، تجهیزات نورپردازی و مواردی از این دست برطرف کنیم. امیدواریم سال آینده را سال متفاوتی برای تامین ایمنی در جادهها رقم بزنیم. اخیرا گذرگاه جدید مرزی ما با آستارا، بخش بزرگی از مشکلات ما را حل کرد. سال گذشته ترافیک سنگینی در این ایام در آن منطقه وجود داشت اما با مدیریت و همکاری پلیس راهور شرایط در آنجا تغییر کرد و ما شاهد رشد بیش از ۴۰ درصدی ترانزیت بودیم.
بذرپاش گفت: ما توافقات خوبی با ارمنستان و ترکمنستان داشتیم و این موارد اقدامات خوبی در زمینه ترانزیت است. در هفته آینده نیز گذر اصلی منجیل به رودبار که در ایام پرتردد سال ترافیکهای سنگین تا ۱۰ ساعت هم داشتیم که باعث معطلی مردم و مصرف بیش از اندازه سوخت میشد که انشالله هفته آینده با بازگشایی این گذرگاه اتفاق مثبتی در این جا ه شمال کشور رخ میدهد.
وی ادامه داد: ما باید در بخش های مختلف واگذاری برخی امور را انجام دهیم. چون بسیاری از موارد هرچه از ساختار دولتی فاصله بگیرد هم سریع الوصول تر است. و هم اتفاقات بهتری میفتد. یکی از این موارد دوربین های نظارتی است. که مدیریت دولتی در این زمینه با محدودیت های زیادی مواجه است. تا بخش خصوصی وارد این فضا نشود سرعت رشد ما در این حوزه ها بسیار کم است. موضوع سامانه های کنترل سرعت و نظارت که در اتوبوس ها نصب کردیم، در کامیونها نیز نصب میکنیم که بسیار اثربخش است در حوزه ایمنی جادهها و راهها. ما با بیش از ۲۸۰ هزار کیلومتر در کشور برای نگه داشت ان کار دشواری داریم. اما ما بخواهیم فقط روکش اسفالت این مسیر را انجام دهیم هزینه زیادی را میطلبد و یکی از مشکلات ما کیفیت پایین اسفالت های ماست مه برنامه داریم این کیفیت را افزایش دهیم.
وی گفت: از طرف دیگر بسیاری از تصادفات به دلیل خطای انسانی است و ما باید تفاوتی قائل باشیم برای رانندگانی که در طول سال تخلفی نمیکنند با رانندگانی که به کرات تخلفات پرخطر انجام میدهند. پلیس میتواند در این زمینه به راحتی رانندگان پرتخلف را شناسایی کند.
سالی که گذشت به اهدافمان نرسیدیم و مردم به درستی از ما طلبکار هستند/ افزایش جریمهها حجم تخلفات را کاهش میدهد
در ادامه مراسم سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور پشت تریبون قرار گرفت و گفت: در سال ۱۴۰۲ انصافاً سال پرکاری برای همه همکاران من در انتظامی و به طور خاص در راهنمایی و رانندگی بود. به عدد آمار ۶۰۰ میلیارد کیلومتر پیمایش یک سال شوخی نیست. وقتی این را در میزان جادهها و تعداد خودروها و تعداد رانندهها و تعداد واحدهای کنترل بررسی میکنیم، میبینیم حادثهها و تصادفاتی که در یک سال ثبت میشود، باز هم در قاموس این میزان پیمایش و حاده اتفاق ویژهای است. شما ۲۰۰ میلیون خدمت ارائه میدهید، از شمارهگذاری گرفته تا گواهینامه و رسیدگی به تصادفات. این ۲۰۰ میلیون خدمت و پوشش دادن ۶۰۰ میلیارد کیلومتر بسیار قابل توجه است.
وی افزود: سال آینده بایستی حال دیگری داشته باشد. هرموقع قرار است یک اتفاق نو رخ دهد در مقابل آن مقاومتی شکل میگیرد. در این میان همیت نیروها بسیار مهم است که اگر شکل نگیرد اشکالی است که می تواند در سازمان و ساختار و انجام ماموریت سایه بیاندازد. امسال هدفگذاری کرده بودیم که کاهش سهم خود را داشته باشیم که متأسفانه به ان نرسیدیم. این باعث میشود مردم از من و من از شما طلبکار باشم. دلایل مختلفی هم داشت که من قبول هم دارم اما باید در سال آینده با رفتار نو آن را جبران کنیم.
وی ادامه داد: در مسیر اصلاح امور باید چند کار صورت گیرد، اولین کار پیگیری ما از دولت است. امسال اگر قرار نباشد هزینه تخلف متخلفین ترمیم و درست نشود، متخلفین سال ۱۴۰۳ بیمحاباتر دست به تخلف میزنند. هزینه تخلف امروز اصلأ بازدارنده نیست و این باید اصلاح شود و به احتمال زیاد این امسال رخ میدهد. ما در کشور عدد متخلفینمان در حوادث سانحه ساز به نسبت دیگر رانندگان نزدیک به ۱۰ درصد است اما این افراد اراده خود را به ۹۰ درصد دیگر تحمیل میکنند که باید این شرایط تغییر کند. نکته دیگر این است که چشمهای تیزبین بیشتری در همه معبرها قرار بگیرد و باید حتما در سال ۱۴۰۳ آن را انجام داد. ما در این حجم گسترده جاده و شریانهای اصلی به اندازه کافی دوربین برای رصد، پایش و ثبت تخلفات نیست. این اعداد به قدری اندک است و رانندگان آموختند کجا سرعت بروند و کجا سرعت شان را کم کنند. حتی بعضاً میدانند کدام دوربین خراب است. با ساختار دولتی امکان تحول در این حوزه وجود ندارد و ما بایستی در سال آینده بخش خصوصی را به این حوزه وارد کنیم. چون هم توجیه اقتصادی دارد، هم توجیه فنی و در نتیجه باعث جلوگیری از تصادفات رانندگی میشود. در نتیجه در یک زمان اندک میتوان تمام جاده های سراسر کشور به تسخیر درآورد. دوره اینکه در همه جاده ها پاسگاه بزنیم و گشت بگذاریم گذشته است.
سردار رادان ادامه داد: در حوزه خدمات فعلا مردم باید به ما مراجعه کنند تا خدمت بگیرند اما از شروع سال آینده باید به سمتی برویم که پس از تعطیلات نوروز ما به مردم مراجعه کنیم. ما باید با این شعار جلو برویم، یعنی اگر پلاک میخواهد گرفته شود ما تقدیم کنیم، گواهینامه و کارت را هم ما تقدیم مردم کنیم.
وی درخصوص شرایط نوروز امسال که با ماه رمضان همزمان است گفت: امسال باید خدمترسانی به مردم ویژهتر باشد و تحول و تکریم در ان ایجاد شود و همکاران ما با دغدغه کمتری خدمترسانی کنند. ویژگی رمضان و نوروز حساسیت را بیشتر میکند. سال گذشته فشار زیادی روی نیروهای راهور فراجا بود و من دست تک تک شما را میبوسم. به عهدی که با شما بستم نیز پایبندم. در استانهای مختلف مسئله خانههای سازمانی در حال عملیاتی شدن است و شک نکنید ۱۰۰ هزار خانهای که قول دادم را به شما میرسانم.
انتهای پیام/