برخورد سلبی با سلبریتیپروری دیگر جواب نمیدهد/ پژوهشگران راهکار کاربردی ارائه دهند
احسان شاهقاسمی دبیر همایش ملی فرهنگ شهرت: تحولات هنر، رسانه و جامعه در گفتوگو با خبرنگار گروه پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناوری آنا، پدیده سلبریتیمحوری در جامعه را از جمله موضوعات مهم برای پژوهشگران حوزه علوم انسانی خواند و گفت: ما پژوهشگران و اندیشمندان علوم انسانی درصدد هستیم تا رویدادی را قبل از اینکه در جامعه گسترش و شیوع پیدا کند، ریشهیابی کنیم و با شناخت ابعاد کمی و کیفی آن به سراغ برنامهریزی برویم. در این همایش هم سعی شده تا با توجه به هشدارهایی که از سالهای گذشته نسبت به رواج پدیده شهرت شده است با بهره گیری از حضور اساتید و نخبگان علوم انسانی به شناخت هرچه بهتر آن بپردازیم.
وی ادامه داد: در پدیده شهرت و سلبریتی باید گفت که رده سنی نوجوان نسبت به سایر ردههای سنی بیشتر به سخنان چهرهها و آدمهای مشهور واکنش نشان میدهند و گاهی به اشتباه با آنها همراه میشوند که تبعات جدی را برای خودشان و خانوادههایشان به همراه خواهد داشت. در این سنین بیشتر اتفاق میافتد و شاید بتوان گفت یکی از دلایل این دنبالهروی در این سنین بیشتر به علت زمان و حوصله زیاد و نبود دغدغههای زندگی است که باعث شده تا در ایران و جهان فریبخوردگان زیادی را شاهد باشیم. به همین دلیل در این همایش سعی شده تا بیشتر از مقالاتی استقبال کنیم که مقوله شهرت را در قشر نوجوان پسر و دختر دنبال کرده باشد.
شاهقاسمی در پاسخ به این سوال که آیا تحقیقات آماری در خصوص میزان شیوع سلبریتیمحوری در میان جوانان و نوجوانان انجام شده، این طور بیان کرد: تحقیقات و منابعی که در این زمینه با استناد به آمار باشد تا به حال انجام نشده است و این همایش برای اولین بار است که به صورت علمی در حال پرداختن به این موضوع است تا اگر پژوهشهایی را که توسط محققان و پژوهشگران انجام شده گردآوری کند و به منصه ارزیابی و بررسی قرار دهد.
* پژوهشگران راهکارهای علمی برای دغدغههای خانوادهها بدهند
دبیر همایش ملی فرهنگ شهرت: تحولات هنر، رسانه و جامعه افزود: برای اینکه مشخص شود شهرت در کشورمان به چه شکلی است باید حتما پیمایشهای وسیع صورت گیرد و بعد از آن به سراغ پژوهشهای جزئینگرتر برویم. باید بگویم که بنده بهشخصه تاکنون در این زمینه پژوهشهایی را انجام دادم و بهتازگی هم چند پروژه دادهکاوی را در حال انجام دارم. همچنین کتاب میدان شهرت در ایران نیز مجموعهای گزارشی از تمام پژوهشهایی است که تا پیش از این در ایران انجام شده است.
شاه قاسمی به دغدغههای زیاد خانوادهها در برخورد فرزندانشان با پدیده شهرت اشاره و بیان کرد: در روزگار فعلی دیگر برخوردهای ایجابی و سلبی ممانعت از داشتن موبایل و یا محدود کردن بچهها در شبکههای اجتماعی امری نشدنی و غیر قابل تحقق است. با توجه به حساسیت این موضوع و نیاز روز جامعه سعی کردیم تا یکی از محورهای همایش را به این موضوع اختصاص دهیم و امیدواریم تا پژوهشگران با ارائه مقالات خود راهکارهای علمی را برای خانوادهها ارائه کنند.
به گزارش آنا، نخستین همایش علمی «فرهنگ شهرت: تحولات هنر، رسانه و جامعه» با هدف گسترش مطالعات شهرت، سلبریتی و هواداری در نسبت با جامعۀ ایرانی-اسلامی در ابعاد مختلف نظری، فرهنگی، اجتماعی سیاستگذاری و از سوی دیگر تعمیق مطالعات این حوزۀ نوظهور رسانهای-اجتماعی توسط معاونت پژوهشی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران با همکاری پژوهشکدۀ فرهنگ و هنر اسلامی، برگزار میشود.
انتهای پیام/