صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۶:۳۱ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
مدیرعامل مرکز نوآوری امید در گفت‌وگو با آنا تشریح کرد؛

چالش‌ها و فرصت‌های توسعه زیست‌بوم کودک و نوجوان

امین نادری گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی فعالان حوزه کودک و نوجوان این است که بسیاری از محصولات فاقد سناریو، روایت و قصه جذاب هستند که این امر باعث می‌شود پیام محصول به مخاطب منتقل نشود.
کد خبر : 899558

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دنیای کودکان و نوجوانان، دنیایی پر از قصه‌ها، بازی‌ها و خلاقیت‌های ناگفته است. مرکز نوآوری امید در سال ۱۴۰۲ رسالت حمایت از توسعه این دنیای شگفت‌انگیز را بر عهده گرفته است، به همین منظور در این گفت‌وگو با امین نادری مدیرعامل مرکز نوآوری امید به بررسی چالش‌ها و برنامه‌های مرکز نوآوری امید در سال ۱۴۰۳ برای تحقق این رسالت خطیر می‌پردازیم.

امین نادری مدیرعامل مرکز نوآوری امید درباره چالش‌های حمایت از توسعه زیست‌بوم کودک و نوجوان به آنا گفت: مرکز نوآوری امید سال ۱۴۰۲ با تغییر مأموریتی روبه‌رو شد و رسالت حمایت از توسعه زیست‌بوم کودک و نوجوان را بر عهده گرفت. این تغییر مأموریت، نیازمند شناخت و احاطه به این زیست‌بوم، فعالان، چالش‌ها، ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های آن بود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در این مسیر با آن روبه‌رو بودیم، هضم این تغییر مأموریت در سیستم و ساختار اداری مرکز بود. این کار نیازمند اشراف اطلاعاتی و گفت‌وگو با فعالان و پیشکسوتان حوزه کودک و نوجوان بود تا بتوانیم به درک درستی از مسائل و نیاز‌های این حوزه برسیم.

مدیرعامل مرکز نوآوری امید بیان کرد: چالش دیگر، فرایند کشف و احصای مسائل بود؛ این کار زمان‌بر و نیازمند تخصص بود. ما باید با دست‌اندرکاران و بزرگان این صنعت می‌نشستیم و گفت‌وگو می‌کردیم تا به نظامی از مسائل و لیستی از مسائلی که می‌توانیم در راستای آنها اقداماتی داشته باشیم، برسیم.

وی درباره چگونگی غلبه بر این چالش‌ها گفت: برای غلبه بر چالش‌ها، برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام دادیم. در وهله اول، نیاز به شناخت و اطلاعات از فعالان این زیست‌بوم داشتیم. به همین منظور، جلسات متعددی با فعالان، پیشکسوتان و بزرگان این حوزه برگزار کردیم و به گفت‌وگو با آن‌ها پرداختیم. همچنین، برای کشف و احصای مسائل، نظام مسائل را تدوین کردیم. این نظام شامل فهرستی از مسائل بود که در حوزه کودک و نوجوان وجود داشت و ما می‌توانستیم در راستای حل آنها اقداماتی انجام دهیم.

نادری درباره برنامه عملیاتی مرکز نوآوری امید در حوزه حمایت از توسعه زیست‌بوم کودک و نوجوان گفت: برنامه عملیاتی در سال ۱۴۰۲ بر دو رکن اصلی استوار بود: حمایت از رشد فعالان؛ ما معتقدیم که بهترین راه برای توسعه زیست‌بوم کودک و نوجوان، حمایت از رشد فعالان این حوزه است. به همین منظور، برنامه‌های مختلفی برای تسهیل رشد و برطرف‌کردن موانع پیش روی فعالان در نظر گرفتیم. اولویت‌بندی؛ باتوجه‌به محدودیت منابع، ناگزیر به اولویت‌بندی در مضامین و قالب‌ها بودیم. در حوزه مضامین، اولویت ما بر هویت ملی، دینی و انقلابی بود. در حوزه قالب‌ها نیز، تمرکز خود را بر بازی، بازی رومیزی و بازی موبایلی گذاشتیم.

وی افزود: برای شناسایی تیم‌های فعال از روش‌های مختلفی استفاده کردیم. رصد فعالیت‌ها در فضای مجازی، ارتباط با افراد تأثیرگذار در استان‌ها، برگزاری رویداد‌ها و جشنواره‌ها و … از جمله این روش‌ها بودند.

نادری درباره تعداد تیم‌های مورد حمایت توضیح داد: تاکنون بیش از ۱۵۰ تیم را در سبد اولیه یا ارزیابی اولیه مرکز نوآوری امید قرار داده‌ایم؛ از این تعداد، بیش از ۹۰ تیم از شهرستان‌ها بودند. اکنون با بیش از ۱۰ تیم قرارداد مالی منعقد کرده‌ایم و حمایت‌های مالی از آنها انجام می‌شود.

این مدیر جوان درباره مهم‌ترین چالش‌های پیش روی فعالان بیان کرد: به نظر من، مهم‌ترین چالش‌های پیش روی فعالان این حوزه عبارت‌اند از: فقدان سناریو، روایت و قصه در محصولات: بسیاری از محصولات تولید شده در این حوزه، فاقد سناریو، روایت و قصه جذاب هستند. این امر باعث می‌شود که پیام محصول به مخاطب منتقل نشود و جذابیت لازم را برای مخاطب نداشته باشد.

عدم تناسب کیفیت محصول با پیام: در برخی موارد، کیفیت محصول با پیامی که می‌خواهد منتقل کند، تناسب ندارد. به‌عنوان‌مثال، ممکن است یک محصول باهدف آموزش مفاهیم اخلاقی به کودکان تولید شده باشد، اما کیفیت ساخت آن به‌قدری پایین باشد که نه‌تن‌ها این هدف را محقق نکند، بلکه اثر منفی نیز بر مخاطب داشته باشد.

آشنایی نداشتن فعالان با مفاهیم کسب‌وکاری: بسیاری از فعالان این حوزه با مفاهیم کسب‌وکاری آشنا نیستند. این امر باعث می‌شود که در زمینه‌هایی مانند قیمت‌گذاری، بازاریابی و فروش با مشکل مواجه شوند.اشباع ظرفیت در تهران: در حال حاضر، تعداد نهاد‌های حمایتگر در تهران از تعداد فعالین این حوزه بیشتر است.

وی با اشاره به برنامه‌های ویژه و تخصصی این مجموعه در سال ۱۴۰۳ بیان کرد: برنامه‌های ما برای سال ۱۴۰۳ بر روی دو محور اصلی متمرکز خواهد بود.

رشد و تکثیر محصولات: سال ۱۴۰۳ تلاش خواهیم کرد تا تنوع و تکثر محصولات در سبد حمایتی خود را افزایش دهیم. به این منظور، از ایده‌ها و خلاقیت‌های نو در این حوزه حمایت خواهیم کرد.

گسترش سبد محصولات: سال ۱۴۰۳ به دنبال گسترش سبد محصولات خود به حوزه‌های جدیدی مانند بازی‌های رومیزی، اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر