بازگشت دوباره فلایت چک ایرانی بر فراز آسمان
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، سال 92 بود که یک فروند هواپیمای فلایت چک در حین انجام مانورهای پروازی دچار سانحه شد و در آبهای جزیره کیش سقوط کرد. در این سانحه همه 4 سرنشین هواپیما جان خود را از دست دادند.
پس از این ماجرا پرواز هواپیماهای فلایت چک در ایران ممنوع شد تا اینکه سازمان هواپیمایی کشوری مجوز پرواز دوباره این نوع هواپیما را از شورای امنیت ملی گرفت؛ با گذشت حدود 21 ماه از سانحه کیش، هواپیمای فلایت چک دانمارکی وارد ایران شده و از آن به بعد وارسیهای پروازی فرودگاههای کشور از این طریق انجام شد.
با توجه به اهمیت هواپیمای فلایت چک برای صنعت هوانوردی، وزارت راه و شهرسازی در زمان تحریمها اقدام به خرید هواپیمای مدل کینگ ایر ۳۵۰ آی کرد تا زنجیر وابستگی صنعت هوانوردی ایران به دیگر کشورها پاره شود.
امروز این هواپیما با حضور مقامات وزارت راه و شهرسازی و فعالان صنعت هوانوردی کشور در فرودگاه مهرآباد به پرواز در آمده و از آغاز به کار یک هواپیمای جدید در ایران رونمایی میشود.
برای بررسی دلایل اهمیت وجود هواپیمای فلایت چک در ناوگان هوایی ایران خبرنگار آنا به سراغ یک کارشناس صنعت هوانوردی میرود. رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران استفاده از فلایت چک ایرانی در ناوگان هوایی کشور را ضروری میداند و معتقد است که این نوع هواپیما به علت دارا بودن تمامی دیتاها و اطلاعات فرودگاههای کشور علاوه بر بالا بردن ضریب ایمنی پروازها، جنبه امنیتی نیز دارد.
امیر سالاری با بیان اینکه هواپیمای فلایت چک وظیفه بازرسی از فرودگاهها را بر عهده دارد، به خبرنگار آنا گفت: در واقع کنترل تجهیزات ناوبری و کنترلهای فرودگاهی از طریق هواپیمای فلایت چک انجام میشود تا فرودگاههای ما برای انجام پروازها از دقت کافی برخوردار باشند.
وی تصریح کرد: این هواپیما تمامی تجهیزات نشست و برخاست هواپیما را کنترل میکند تا آمار اشتباهی با هواپیمای در حال فرود و یا برخاست داده نشود.
سالاری اظهار کرد: با توجه به اینکه این نوع هواپیما باید همه اطلاعات فرودگاهها را در اختیار داشته باشد بنابراین همه کشورها تمایل دارند تا هواپیماهای تحت مالکیت و مدیریت خود را در ناوگان استفاده کنند.
این کارشناس صنعت هوانوردی با تاکید بر اینکه وجود هواپیمای فلایت چک در ناوگان هوایی کشور ضرورت دارد، ادامه داد: تا کنون برای انجام وارسیهای پروازی از دیگر کشورها هواپیما اجاره میشد که به علت ضریب امنیت پایین نمیتوانستیم آن را در تمامی فرودگاهها استفاده کنیم اما با استفاده از فلایت چک خودمان دیگر نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
وی عنوان کرد: سیاست وزارت راه و شهرسازی دارا بودن دو فروند فلایت چک است تا در صورتی که یکی از آنها به هر دلیلی از رده خارج شود، بتوان دیگری را سریعا جایگزین کرد.
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا 2 فروند فلایت چک کفاف همه فرودگاههای کشور را میدهد، اضافه کرد: 70 فرودگاه در کشور وجود دارد که با توجه به دورهای بودن انجام وارسیها و بازرسیها یک فروند از این نوع هواپیما میتواند پاسخگو باشد چرا که قرار نیست هر روز فلایت چک تجهیزات فرودگاه را چک کند.
وی در پاسخ به این پرسش که هواپیمای فلایت چک خریداری شده از سوی ایران ساخت کدام کشور است، گفت: هر هواپیمایی میتواند قابلیت این را داشته باشد که به عنوان فلایت چک مورد استفاده قرار گیرد بنابراین مهمتر از کشور سازنده این هواپیما، باید به تجهیزات FIF نصب شده بر روی آن توجه کرد که در انحصار تنها چند کشور دنیاست و مهمترین آنها را نیز میتوان آلمان بر شمرد.
سالاری خاطر نشان کرد: از آنجا که در جریان خرید هواپیما نبودیم ، در جریان کشور سازنده آن هم نیستیم اما به هر حال باید بابت استفاده از فلایت چک در ناوگان کشور با مالکیت شرکت فرودگاهها و سازمان هواپیمایی مسرور بود.
انتهای پیام/