صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۲ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
سخنگوی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با آنا:

ایجاد رشته ارتباطات سلامت در دانشگاه‌ها ضروری است

پاک‌آیین بر ایجاد رشته ارتباطات سلامت در دانشگاه‌ها تأکید کرد تا فارغ‌التحصیلان این رشته بتوانند وارد حوزه رسانه سلامت شوند.
کد خبر : 898667

پدرام پاک‌آیین،سخنگوی وزارت بهداشت و نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه محتوا و خبر حاصل فکر و ابتکار منابع انسانی است، گفت: منابع انسانی رسانه‌ها، برای اینکه توانایی تولید محتوای غنی در یک حوزه‌ای را داشته باشند، باید از دانش پیرامونی نسبت به آن حوزه و مهارت فنی روزنامه‌نگاری برخوردار باشند.

وی افزود: تعداد افرادی که در حوزه دانش پیرامونی رسانه‌های سلامت یعنی علوم پزشکی، تخصص یا تجربه داشته باشند و در کار روزنامه‌نگاری آموزش دیده باشند خیلی کم است، ما در بخش رسانه سلامت با فقر نیرو مواجه هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: برگزاری دوره‌هایی با هدف ارتقای دانش پیرامونی یعنی مسائل و دغدغه‌های حوزه سلامت که خبرنگار این حوزه باید آموزش دیده باشد توسط دانشکده‌ها، دانشگا‌ها و حتی دفاتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها باید برگزار شود. این آموزش‌ها می‌تواند راه‌حلی کوتاه مدت برای رفع این معضل باشد، همچنین می‌توان از ایجاد رشته ارتباطات سلامت در دانشگاه‌ها به‌عنوان راه‌حل دراز مدت یاد کرد تا فارغ‌التحصیلان این رشته وارد حوزه رسانه سلامت شوند.

نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات با اشاره به اینکه در همه جای دنیا کار رسانه‌ای یک کار تلفیقی از مهارت، تخصص و تجربه است، اظهار کرد: اگر یک رسانه در رابطه با فیزیک بخواهد فعالیت کند لازم نیست ک همه‌ بدنه‌ آن رسانه فیزیکدانان نخبه باشند؛ اما لازم است که از این رشته یک دانش عمومی داشته باشند و از مهارت رسانه‌ای خوبی برخوردار باشد؛ زیرا رسانه در مقام تحلیل و پرسشگری است و در مقام تولید علم نیست.

پاک آیین گفت: رسانه‌های اختصاصی به رسانه‌هایی گفته می‌شود که همگانی‌اند، بعضی از آنها وزن محتوای خود را در یک حوزه گذاشته‌اند و بر آن موضوع تمرکز دارند؛ اما رسانه‌های تخصصی در یک‌رشته علمی یا معرفتی تولید مقاله یا علم می‌کنند که فقط برای مخاطبان خاص است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ۶۷ دانشگاه وزارت بهداشت به‌عنوان رسانه‌های تخصصی با نشریات دارای مجوز به تولید مقالات علمی می‌پردازند که  بعضی از این نشریات در پایگاه‌های خبری مطرح جهان منتشر می‌شوند.

وی افزود: تبدیل اطلاعاتی که برای عموم نامفهوم است به مطالبی که برای همهٔ مخاطبین قابل‌درک و جذاب باشد، ازجمله کار‌ها و فعالیت‌های یک رسانه اختصاصی است.

نماینده مدیران مسئول هیئت نظارت بر مطبوعات با اشاره به ورود هوش مصنوعی به حوزه رسانه گفت: هوش مصنوعی یک ابزار پردازش محتواست و می‌تواند به رسانه‌ها در موضوع سرعت، دسترسی سریع به داده‌ها و تنوع‌بخشی در شکل رسانه کمک کند، اما کارکرد مدیریت رسانه را نمی‌تواند داشته باشد.  

انتهای پیام/

ارسال نظر