صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با تصویب شورای شهر تهران اعلام شد:

جزئیات عوارض شهری در سال ۱۴۰۳

شورای اسلامی شهر تهران، هرساله عوارض حوزه شهری را بررسی و تصویب می‌کند که در این گزارش جزئیات عوارض شهری مصوب برای سال ۱۴۰۳ تشریح شده است.
کد خبر : 898256
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عوارض، بخشی از درآمدهای پایدار شهرداری تهران را تأمین می کند و از این رو شورای شهر به عنوان سیاستگذار محلی و در راستای استیفای حقوق شهر از یک سو و توجه به شرایط اقتصادی و توان مالی شهروندان، وظیفه تعیین و تصویب میزان عوارض را به عهده دارد. میزان عوارض هر سال تغییر می کند و پس از تصویب در صحن پارلمان شهری، اجرایی و اخذ می شود. امسال هم شورای شهر ششم لوایح عوارض را بررسی و آنها را تصویب کرد که از ابتدای سال 1403 اجرایی می شوند. در ادامه گزارش و در راستای شفاف سازی اشاره ای به اهم موارد مطرح شده در مصوبات عوارض شورای شهر تهران خواهیم داشت.
 
عوارض ساختمانی
 
بخشی از منابع و درآمدهای پایدار شهرداری از عوارض ساختمانی و ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری و بهای خدمات حوزه شهرسازی شهرداری تهران و ارزش معاملاتی ساختمان، تامین می شود. براساس موافقت اعضای شورا ، سال آینده عوارض ساختمانی  تا سقف 19 درصد افزایش خواهد داشت. البته برای نوسازی بافت های فرسوده 50 درصد و تجیمع املاک 100 صد تخفیف در صدور پروانه پیش بینی شده است.
 
عوارض صدور پروانه: این عوارض شامل زیربنای مسکونی و غیر مسکونی می شود. عوارض محاسبه شده جهت زیربنای ناخالص مسکونی که فضاهای مشاعی طبقات دارای کاربرد از جمله راه‌پله آسانسور و فضای انتظار طبقه در آن مورد محاسبه قرار می‌گیرد. در بناهای غیر مسکونی هم زیربنای ناخالص کاربردهای تجاری، اداری، صنعتی، خدماتی و ... که فضاهای مشاعی طبقات دارای کاربرد از جمله راه‌پله آسانسور و فضای انتظار طبقه در آن مورد محاسبه می شود.
 
عوارض ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح های توسعه شهری: این عوارض شامل ارزش افزوده ایجاد شده ناشی از تعیین و تغییر در طرح‌های توسعه شهری می باشد. عوارض تعیین کاربری عرصه که براساس کاربری ها در پهنه های مسکونی، تجاری و مختلط قرار می گیرند،  عوارض تغییر پهنه های براساس مصوبات کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهرسازی و معماری و عوارض بابت ایجاد ارزش افزوده در تمام اراضی و املاکی مانند اصلاح معابر و زیرگذر و ... در این دسته بندی قرار می گیرند.
 
عوارض دیوارکشی و حصارکشی: عوارضی است که در قبال صدور پروانه حصارکشی و دیوارکشی برای اراضی فاقد مستحدثات براساس طرح‌های توسعه شهری محاسبه می‌گردد.
 
عوارض زیربنای خدماتی: این نوع عوارض شامل صدور پروانه ساختمانی برای احداث کاربری‌های خدماتی از قبیل مراکز آموزشی و آموزش عالي ، بهداشتي، درماني، مراكز اجتماعي، مراكز فرهنگي، اماكن ورزشي، پست‌هاي امداد و تأسيسات و تجهيزات شهري، جايگاه‌هاي سوخت‌رساني، پارکینگ‌های عمومی ‌و ...  می شود.
 
عوارض طرح ترافیک
 
شهرداری تهران در راستای عمل به قانون هوای پاک و کاهش ذرات آلاینده وظیفه مدیریت تردد در محدودهای پر رفت و آمد دارد. از این رو لایحه تعیین عوارض تردد برای مدیریت ترافیک و تقاضای سفر (سال 1403) را به شورا ارائه داد و در نهایت هم این لایحه با نرخ پایه 100 هزار تومان به تصویب رسید. البته در تعیین عوارض نهایی شاخص هایی چون میزان آلایندگی وسیله نقلیه، ساعت تردد و محدوده تردد (کنترل ترافیک یا کنترل آلودگی هوا) پیش بینی شده است.
 
اهم موارد لحاظ شده
 
وسیله نقلیه ای مجاز به تردد در محدوده های طرح می شود که از طریق سامانه «تهران من» ثبت نام و مجوزهای ورودی روزانه را رزرو کند.
 
شهرداری تهران مجاز است به ازارای هر پلاک ثبتی، عوارض تردد یک خودروی متعلّق به ساکنین محدوده‌های طرح و ترافیک و کنترل آلودگی هوا  که در سامانه «تهران من» ثبت نام و عوارض سالیانه خودرو و بدهی عوارض تردد در محدوده‌ی طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا خودروی خود را در تهران پرداخت کرده اند، مجوز ورود را با پنج دهم درصد محاسبه کند.
 
شهرداری تهران (سازمان حمل و نقل و ترافیک) مکلف است به محض تکمیل ظرفیت، نسبت به اطلاع رسانی به شهروندان از طریق سامانه و نرم‌افزار تهران من اقدام کند.
 
عوارض تردد وسایل نقلیه بیماران خاص و افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی که انجام فعالیت‌ها، وظایف شغلی و امور درمانی شان مستلزم ورود به محدوده‌ها‌ی طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا است، مجوز ورود با اعمال ضریب یک دهم (1/0) تعیین و محاسبه می‌شود.
 
ضریب تردد در محدوده طرح ترافیک (حلقه اول) ۱.۵ درصد، محدوده کنترل آلودگی هوا (حلقه دوم) در روزهای غیرمجاز ۰.۷۵ درصد و هر دو محدوده طرح ترافیک (حلقه اول) و کنترل آلودگی هوا (حلقه دوم) ۱.۵ درصد پیش‌بینی شده است.
 
عوارض مشاغل سیار و بی کانون
 
این روزها به دلیل شرایط اقتصادی بخش زیادی از شهروندان به دستفروشی و به عبارت دیگر کسب و کارهای سیار روی آورده اند. اشغال فضاهای شهری از سوی این افراد قطعا مواردی را برای شهر و شهروندان ایجاد می کند و مدیریت شهری برای ساماندهی این موضوع عوارضی را پیش بینی کرده است. براساس موافقت اعضای شورای شهر تهران سال آینده این عوارض 22 درصد افزایش خواهد داشت. نرخ پایه هر متربع فضای اختصاصی مشاغل سایر موتوری در هر شبانه روز 18 هزار تومان و هر متر مربع فضای اختصاصی مشاغل سیار غیر موتوری به طور روزانه 11 هزار تومان تعیین شده است. البته شاخص هایی چون موقعیت جغرافیایی و مکان استقرار هم در تعیین میزان عوارض اثرگذار خواهد بود.
 
عوارض حفظ و گسترش فضای سبز
 
این عوارض در راستای صیانت و توسعه و گسترش فضای سبز شهر تهران تعیین شده است. البته قیمت پایه عوارض براساس محیط بن درخت از 580 هزار تومان ( بن 15 تا 19 سانتی متر) تا 140 میلیون تومان (بن بیش از 250 سانتی متر) خواهد بود. ضرایبی چون اکولوژیک، تعدیل مکان و کاربری، آفت و بیماری و ... هم در عوارض لحاظ می شود.
 
اهم موارد در خصوص قطع درختان
 
1)در املاکی که قطع درختان به صورت قانونی صورت می‌پذیرد، علاوه بر عوارض مطرح شده می بایست غرس درخت جایگزین (حداقل به محیط بن 20 سانتی متر)  به اندازه دو برابر مجموع محیط بن درختان قطع شده در همان محل یا محدوده ملک صورت گیرد.
 
2)در صورت قطع درختان به صورت غیر قانونی، عوارض به میزان 3 برابر تعلق گرفته و غرس جایگزین دو برابر مجموع محیط بن درختانی که قطع شده است درهمان محل یا محدوده ملک لازم الاجراست.
 
3)شهرداری تهران (مناطق 22 گانه) موظف است تمام عوارض وصولی این مصوبه را صد درصد (100%) تخصیص یافته قلمداد و به حساب خاص سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران واریز کند. سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران هم موظف است تمام مبلغ وصولی را صرفاً برای احیاء باغات و تملک برای ایجاد باغ های جدید در مناطق دارای کمبود فضای سبز اختصاص دهد.
 
4)در صورت موافقت کمیسیون ماده 7 (کمیسیون باغات) مبنی بر جابجایی درختان در  داخل ملک، عوارض جابجایی درخت، اخذ نمی شود.
 
5)مطابق آیین نامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها حفظ و نگهداری درختان واقع در معابر میادین و بوستان‌هابر عهده شهرداری تهران است. در صورت خشک و  قطع شدن درختان در این مکان‌ها که بر اثر قصور پیمانکار نگه داشت و توسعه فضای سبز صورت گرفته باشد؛ عوارض از پیمانکار مربوطه اخذ و اخذ عوارض از مالکین صورت نپذیرد.
 
6)شهرداری تهران موظف است برای اصلاح رویه کارشناسی و ایجاد وحدت رویه و تعیین تکلیف غرس درختان و سایر موارد اجرایی حداکثر ظرف مدت یک ماه شیوه نامه اجرایی را  به‌روز رسانی و پس از تایید کمیسیون ماده ۷ نسبت به اجرای آیین نامه قانون اصلاح قانون حفظ و گسترش فضای سبز اقدام کند.
 
7)در صورتی که مالکین بر اساس تشخیص کمیسیون ماده 7 آیین نامه اجرایی قانون اصلاح لایحه قانون حفظ و گسترش فضاي سبز، موظف به غرس درختان جایگزین شوند اما امکان کاست درختان در داخل ملک وجود نداشته باشد، تحویل درختان به فضای سبز مناطق ممنوع است و می بایست هزینه آنها به حساب سازمان بوستان ها و فضای سبز واریز و درختان خریداری و در بوستان ها و فضاهای عمومی غرس شوند.
 
عوارض نصب دکل
 
احداث و نصب تاسیسات شهر از جمله آنتن ها و دکل ها، مشمول عوارض می شوند. براساس قانون شهرداری ها، شهرداری تهران اجازه اخذ عوارض صدور مجوز احداث و نصب تأسيسات شهري از تمام بهره‌برداران اعم از حقوقي و حقيقي (وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و كليه دستگاه‌هاي اجرايي)، كه اقدام به احداث، نصب و بهره‌برداري از انواع تأسيسات شهري مي‌کنند، را دارد. اعضای شورای شهر تهران افزایش 35 تا 40 درصدی برای این عوارض پیش بینی کرده اند که در پارلمان شهری هم تصویب شده است. در محاسبه این عوارض، شاخص هایی چون ارتفاع دکل به متر، نوع کاربری، قیمت آخرین ارزش معاملاتی املاک منطقه مشخص شده برای نصب دکل و ... لحاظ می شود. 
 
اهم موارد در لایحه
 
مدت اعتبار مجوزها برای احداث و نصب تأسيسات شهري (دكل‌ها، آنتن‌هاي مخابراتي و نظاير آن) يك‌ساله بوده و پس از پايان مدت اعتبار مجوز؛ صدور مجدد مجوز منوط به رعايت ضوابط نصب خواهد بود.
 
ارتفاع منصوبات و مستحدثات نصب شده بر روی زمین و زیر زمین و حداقل برابر یک متر است.
 
شهرداري تهران موظف است پس از اعلام بهره برداران برای تمدید مجوز در زمان انقضا مدت اعتبار مجوز ها در مدت 3 ماه نسبت به بررسی و کنترل تجهیزات و آنتن های مربوطه اقدام و در صورت عدم تغییر شرایط، نسبت به صدور مجدد مجوز به مدت یک سال اقدام کند.
 
شهرداري تهران وظيفه نظارت دوره‌ای كنترل نصب و بهره‌برداري از دكل‌ها، تجهيزات و آنتن‌های مخابراتي موضوع را عهده‌دار می باشد.
 
به شهرداري تهران (شركت ارتباط مشترك شهر) اجازه داده می شود به ازاي هر مورد درخواست صدور و يا تمدید مجوز مبلغ پنجاه ميليون تومان بابت بهای خدمات کارشناسی، فني و بازديد و نظارت دوره‌ای دریافت و پس از واريز به حساب خزانه به صورت صددرصد به شركت ارتباط مشترك شهر تعلق می گیرد.
 
تمام درآمدهاي حاصل از اجراي اين مصوبه (به جز ماده چهارم) مي‌بايست به حساب خزانه‌داري واريز و 5 درصد از درآمد حاصل به عنوان حق كارگزاری به شركت ارتباط مشترك شهر پرداخت شود.
 
عوارض پارک حاشیه ای
 
پارک خودرو در بخشی از خیابان به معنی اشغال فضای شهر است و از این رو مالکان خودرو می بایست عوارض پرداخت کنند. شهرداری تهران قصد دارد با تعیین این عوارض، موضوع پارک حاشیه ای را ساماندهی کند و از ایجاد بی نظمی و هرج و مرج و اختلال در عبور و مرور، جلوگیری کند. سال آینده عوارض پارک حاشیه ای 32 درصد افزایش خواهد داشت. اعضای شورای شهر تهران هم با این میزان افزایش موافقت کرده اند. البته در تعیین نرخ نهایی عوامل و شاخص های دیگری مانند مدت زمان و نوع خودرو و ... هم اثرگذار هستند.
 
اهم موارد
 
کسانی که سامانه «تهران من» فضای پارک را رزرو کنند از 10 درصد تخفیف بهره مند می شوند.
 
اگر مبلغ پارک حاشیه‌ای تا ۱۰ روز پرداخت نشود، ماهانه 2 درصد به مبلغ پارک حاشیه ای اضافه می شود.
 
پارک خودروهای جانبازان و معلولان با پلاک ویژه این افراد در معابر پارک حاشیه ای رایگان خواهد بود.
 
خودروی سواری و وانت به ازای هر ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت اول، 3 هزار تومان و برای بعد از 2 ساعت به ازای هر ۳۰ دقیقه 3 هزار و ۹۰۰ تومان می پردازند
 
خودروی کامیونت و مینی بوس به  ازای هر ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت اول، ۶ هزار و ۱۰۰ تومان و برای بعد از 2 به ازاری هر 30 دقیقه 7 هزار و 500 تومان تعیین شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر