تبلیغات زیبایی در فضای مجازی کنترل شود
به گزارش آنا، بابک نیکومرام گفت: افزایش تقاضای جهانی برای اعمال جراحی زیاد شده که قسمت مهمی از آن به خاطر تبلیغات گسترده در فضای مجازی است و به کشور ما هم محدود نمیشود. اما نکته این است که بعضی کشورها آن را مدیریت کرده و قوانین و گایدلاینهایی به روز و کارآمد با کمک انجمنهای مرتبط برای مدیریت اعمال جراحی زیبایی و حفظ سلامت مردم تدوین کردهاند که در کشور ما متأسفانه این گایدلاینها وجود ندارد و برای آن برنامه ریزی نشده است.
وی افزود: در بعضی مواقع وجود بعضی دستورالعملهای تبلیغاتی که بدون مشورت صاحب نظران در این حوزه تهیه شده است، نتیجه معکوس داشته و بعضاً جلوی تبلیغات سالم همکاران فوق تخصص جراحی پلاستیک و دیگر رشتههای مرتبط که به طور کاملاً حرفهای و مطابق استانداردهای بین المللی درس جراحیهای پلاستیک و زیبایی را خواندهاند، برای فعالیت در فضای مجازی گرفته میشود؛ در حالی که افراد غیر پزشک و دلالان به وفور با گذاشتن عکسهای اغواگرایانه و گمراه کننده، بیماران را از چرخه سالمی که میتواند داشته باشد به دور کرده که میتواند خسارات جبران ناپذیری برای سلامت بیماران به همراه داشته باشد.
نیکومرام ادامه داد: اگر در این بمباران انبوه تبلیغاتی اعمال جراحی زیبایی در فضای مجازی، فرصت رشد افراد صاحب صلاحیت واقعی و قانونی داده نشود، بیماران دچار سردرگمی شده و نمیتوانند جراحان واقعی صاحب صلاحیت اعمال جراحی زیبایی را از غیر تشخیص دهند.
وی افزود: خروج بیماران از چرخه صحیح بیماریابی باعث میشود که بیماران توسط افراد غیر صاحب صلاحیت قانونی ویزیت شده و اساس این تبلیغات خارج از اصول، چون از اصل دروغین و گمراه کننده است و مبنی آن سودجویی است. قطعاً بیماران به خوبی مشاوره نشده و ممکن است اندیکاسیونهای غیر علمی برایشان گذاشته شود و این انحرافات در بیماریابی موجب اخلال در سلامت بیماران میشود. برای مثال یک فوق تخصص جراحی پلاستیک با توجه به آموزشهای رسمی دانشگاهی طولانی و مطابق اصول علمی که دیده است قاعدتاً در انتخاب بیمار، از نظر سن و بلوغ فکری لازم برای اعمال جراحی زیبایی بر اساس آموزشهایی که دیده است، بیشترین تأمل و دقت را در هنگام مشاوره با بیمار انجام میدهد که ممکن است در چرخههای ناسالم بیماریابی برای سود بیشتر این اصول در نظر گرفته نشده و سن اعمال جراحی زیبایی در کشور با شیب تندی پایین بیاید.
نیکومرام گفت: پس برای اینکه ما بتوانیم سلامت جامعه را از هر لحاظ در انجام اعمال جراحی زیبایی تأمین کنیم میبایستی تمهیداتی را در نظر بگیریم.
وی افزود: تبلیغات زیبایی در فضای مجازی به طور هوشمندی کنترل شود تا بیماران بتوانند به راحتی به جراحان ذیصلاح قانونی در امر جراحی پلاستیک و زیبایی دسترسی پیدا کنند و از طرفی به طور مؤثری جلوی فعالیت مداخله گران گرفته شود.
نیکومرام ادامه داد: فضای کسب و کار جراحانی که به طور قانونی و آکادمیک برای جراحی پلاستیک و زیبایی با خرج سرمایههای هنگفت کشور تربیت شدهاند، تسهیل شود. برای مثال تسهیلاتی را در نظر بگیریم که فارغ التحصیلان رشته فوق تخصصی جراحی پلاستیک سریع مطب زده و بتوانند وارد بازار کار شوند و از دانشی که با صرف عمر زیاد در این راه کسب کرده اند، سریعاً برای بهبود سلامت مردم استفاده کنند.
وی افزود: موجبات قانونی و تسهیلات لازم برای احداث کلینیکهای پلاستیک و زیبایی فراهم گردیده و مسئولیت فنی آنها به متولیان اصلی این امور سپرده شود که بتوانند با دانش بالایی که کسب کردهاند، در اداره و نظارت این گونه کلینیکها و تضمین سلامت مردم به کار ببرند؛ نه آنکه شاهد آن باشیم که سرمایه داران و تاجران بیشتر در این عرصه وارد گردند.
نیکومرام گفت: آمار جهانی اعمال جراحی زیبایی نشان دهنده این است که جراحان پلاستیک اعمال جراحی خود را ۳۱ درصد در تسهیلات مطبی و کلینیکی مربوط به خود انجام میدهند که میتوانند اعمال نظر مدیریتی و نظارتی خودشان را داشته باشند و ۲۰ درصد در مراکز جراحی محدود است که طبعاً نظارتشان و مسئولیتشان کمتر است ولی در ایران تسهیلات مطبی و کلینیکی برای انجام اعمال جراحی زیبایی توسط جراحان پلاستیک تعریف نشده است که به نظر من بایستی برای آن چاره اندیشی شود.
وی افزود: آئین نامه جامع صریح و روشن در خصوص تمامی اعمال جراحی زیبایی با استفاده از توان بالای صاحب نظران و متولیان اصلی رشتههای دانشگاهی مرتبط زیر نظر وزارت بهداشت تدوین شود.
نیکومرام گفت: برای حفظ ضمانت اجرایی آئین نامه اعمال جراحی زیبایی، مقررات و قوانین حوزه پزشکی در مجلس مورد بازبینی قرار گرفته تا قوانین محکم و شفاف با اثر بازدارندگی مؤثر در این حوزه تدوین و ابلاغ شود.
انتهای پیام/