صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۳۲ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۳
آنا گزارش می‌دهد؛

آینده شکننده و چالش‌برانگیز آموزش عالی در جهان

آموزش عالی جایی است که دانشجویان در توسعه و گسترش روابط اجتماعی خود آمادگی پیدا می‌کنند و به عنوان افراد بازتابی قادر به کنش اجتماعی می‌شوند؛ اما دنیا به سمتی در حرکت است که در آن، آینده آموزش عالی شکننده‌تر و مورد بحث است.
کد خبر : 897306

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آموزش عالی جایی است که دانشجویان در توسعه و گسترش روابط اجتماعی خود آمادگی پیدا می‌کنند و به عنوان افراد بازتابی قادر به کنش اجتماعی می‌شوند و شخصیت فرهنگی آن‌ها در دانشگاه شکل می‌گیرد. یکی از راه‌های حفظ ثبات در نظام‌های سیاسی آموزش است.

آموزش عالی به‌عنوان سطحی از آموزش در دانشگاه‌ها، کالج‌ها و مؤسسات فناوری تلقی می‌شود که به افراد مدرک دانشگاهی ارائه می‌دهند و شاید باورش سخت باشد؛ اما هم‌اکنون آینده آموزش عالی بسیار شکننده و چالش‌برانگیز شده است.

هسته شکل‌گیری فرهنگی افراد در آموزش عالی و در دنیایی از تفاوت‌های همیشه در حال ظهور، به‌ندرت در طول ۳ هزار سال تغییر کرده است و روش‌های شکل‌گیری فرهنگی شخص تا حد زیادی ثابت بوده است.

دانش‌آموز خودساز با هدایت معلم در دانش غوطه‌ور می‌شود

دانش‌آموز خودساز با هدایت معلمان در دانش غوطه‌ور می‌شود. در کلاس‌های آموزشی در سراسر جهان تقریباً از فناوری‌های یکسانی مانند دانش بیان‌شده در متون، روی کاغذ و اکنون روی صفحه، سازمان‌دهی کلاس درس، ارزیابی آموزشی، انتخاب دانش‌آموز از طریق امتحان و صدور مدرک استفاده شده است.

اشکال مختلف آموزش عالی ویژگی‌های مشترکی با یکدیگر دارند. درواقع، آموزش عالی معمولاً مادیت و هویت مکانی محدود را با دانش جهانی و تحرک ایده‌ها و افراد ترکیب می‌کند؛ ازاین‌رو هنگامی‌که یک تغییر بزرگ در سال ۱۸۱۰ اتفاق افتاد، درنهایت به همه جا رسید. این طرح ویلهلم فون هومبولت برای دانشگاه برلین بود که تحقیق و پژوهش فکری را به هسته ذاتی یادگیری و دانش اضافه کرد و این اتفاق شکل‌گیری دانش را دگرگون ساخت؛ با این حال آموزش عالی هنوز در حال شکل‌گیری فرهنگی بود. در واقع اصلاح هومبولتی یادگیری را از طریق غوطه‌ور شدن در دانش تقویت کرد.

پویایی خاص آموزش عالی

برای مدت طولانی آموزش عالی ایالات متحده بسیار جلوتر بود و در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ سه دانشمند آمریکایی در دانشگاه کالیفرنیا روش جدیدی برای تفکر در مورد آموزش عالی ایجاد کردند. کلارک کر، مارتین ترو و باب کلارک تحقیقات آموزش عالی را ایجاد کردند. آنها آموزش عالی را به‌عنوان یک حوزه متمایز برای تحقیق با پویایی می‌دیدند که نمی‌توان آن را با استفاده از نظریه‌ها و روش‌های توسعه‌یافته برای سایر زمینه‌ها به‌طور کامل توضیح داد.

این بینش کلیدی یک واقعیت است و آموزش عالی پویایی خاص خود را دارد. دانشمندان همچنان در حال کشف این پویایی‌ها هستند و از ساختار‌های سیاستی که پویایی آموزش عالی را درک نمی‌کنند، مقابله می‌شود.

سه تحول بزرگ

باب کلارک با سه دگرگونی بزرگ اقدامات بسیار شگفت‌انگیزی انجام داد که بر آموزش عالی تأثیر گذاشت و برای بیش از ۲۵ سال، دولت‌ها حامیان سرمایه‌داری لیبرال بین‌المللی شدن در آموزش عالی و علوم بودند. کشور‌های انگلیسی‌زبان می‌خواستند با گسترش زبان انگلیسی و ادغام کشور‌های غیرغربی در هنجار‌های فرهنگی اروپایی‌آمریکایی، نفوذ فرهنگی انگلیسی‌زبان را به شیوه تبلیغی گسترش دهند.

بر این اساس سه معضل عمیق در آموزش عالی آشکار است و می‌توان نتیجه گرفت که آموزش عالی هرگز آن‌قدر مهم نبوده است. آموزش عالی در اروپای شمالی و به‌ویژه در شرق آسیا قوی‌تر است، که ممکن است در آینده سنگر آن باشد اما در خیلی اوقات شکننده به نظر می‌رسد. در نگاه اول، به نظر می‌رسد که آموزش عالی جهان نسبت به زمان کر، ترو و کلارک آمریکایی‌تر شده است، اما در حقیقت این دنیای متفاوتی است که به‌سرعت به‌سوی جای دیگری در حرکت است. این دنیایی است که در آن آینده آموزش عالی شکننده‌تر و مورد بحث است.

انتهای پیام/

ارسال نظر