صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۲ - ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
یک فناور در گفت‌وگو با آنا خبر داد؛

ساخت ربات تابان برای رفع اختلال کودکان نارساخوان

دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف از ساخت یک ربات به نام «تابان» خبر داد و گفت: این ربات به کودکان نارساخوان کمک می‌کند تا مهارت خواندن مطالب را تقویت کنند.
کد خبر : 897280

مجتبی شهاب در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: ربات تابان به‌عنوان نهمین ربات آزمایشگاه رباتیک اجتماعی شناختی دانشگاه صنعتی شریف باهدف کمک به کودکان نارساخوان ساخته‌شده است.

وی با بیان اینکه ضعف در خواندن منجر به ناتوانی در جنبه‌های مختلف زندگی به‌ویژه شرایط تحصیلی نامناسب، مشکلات روان‌شناختی و رفتاری می‌شود، افزود: کودکان مبتلابه نارساخوانی باوجود برخورداری از هوش طبیعی، ممکن است در اثر کم‌اطلاعی مربیان در مدارس عادی با شکست‌های تحصیلی پی‌درپی مواجه شوند که این اتفاق می‌تواند حتی منجر به ترک تحصیل آن‌ها و بروز رفتارهای ضداجتماعی شود.

این دانشجوی دکتری مکانیک ادامه داد: ربات تابان با کمک هوش مصنوعی کاملاً بروز است و نرم‌افزار این ربات قابلیت پیاده‌سازی سناریوهای حرکتی ربات، تشخیص افراد مختلف، تغییر حالات چهره ربات، تشخیص گفتار و صدا و پخش پویانمایی را دارد.

وی خاطرنشان کرد: این ربات در بخش مداخلات بالینی در سه نقش کمک معلم، هم آموز و نوآموز با کودک تعامل می‌کند و از سه طریق توانایی ارتباط گرفتن با کودک را دارد.

شهاب ادامه داد: روش اول شناخت از طریق چهره با استفاده از دوربین، روش دوم با استفاده از میکروفن و توانایی پردازش صدا و صحبت کردن با کودک و در روش آخر برای ربات، اپلیکیشنی طراحی‌شده است که با کودک وارد پرسش و پاسخ شده و با او بازی کند.

این فناور با بیان اینکه ربات تابان برای اهداف آموزشی ساخته‌شده است، یادآور شد: یک نمایشگر روی سینۀ ربات جانمایی شده و مانند تختۀ سیاهی است که ربات می‌تواند برای مثال تمرین‌های آموزشی خود را روی آن به کودک نشان دهد. همچنین زمانی که کودک به سؤال‌ها پاسخ می‌دهد، تابان به او بازخورد می‌دهد.

وی گفت: صورت ربات تابان یک پروژکتور است و از مزایای آن مي‌توان به سه‌بعدی‌بودنش اشاره کرد. در ضمن می‌توانیم ماسک‌های مختلفی ازشخصیت‌هایی مانند مینیون یک‌چشم، دو چشم و ... را روی صورت تابان قرار دهیم تا برای کودک جذابیت بیشتری ایجاد کند.

شهاب تأکید کرد: ربات تابان دقیقاً با توجه به بازی‌ها و فعالیت‌های آموزشی‌ای که در مراکز اختلال یادگیری انجام می‌شود، طراحی‌شده است.

وی اظهار کرد: امروز حوزه «ربات‌های اجتماعی» به‌عنوان زمینه‌ای علمی-تحقیقاتی و چند رشته‌ای در مجامع علمی مطرح‌ است و پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک ربات‌ها به‌عنوان ابزارهای جذاب آموزشی، درمانی، اجتماعی و فرهنگی جایگاه ویژه‌ای در زندگی انسان داشته باشند.

این فناور افزود: در حال حاضر طراحی، ساخت و توسعه ربات‌های اجتماعی و شناختی و سامانه‌های واقعیت مجازی در حوزه آموزش، کمک درمانی و سرگرمی کودکان و افراد با نیازهای ویژه، هدفی است که در آزمایشگاه رباتیک اجتماعی شناختی دانشگاه صنعتی شریف دنبال می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر