صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۵ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۲

پهپادهای بدون سرنشین در قطب جنوب آزمایش می‌شوند

قرار است پهپادهای بدون سرنشین در قطب جنوب آزمایش شوند؛ اگر آزمایش‌های اولیه موفقیت‌آمیز باشند از پهپادهای بدون سرنشین برای اموری مانند نظارت بر اکوسیستم‌های دریایی و مطالعۀ یخچال‌های قطبی استفاده خواهد شد.
کد خبر : 896407

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از گاردین؛ مرکز بررسی‌های قطب جنوب بریتانیا (BAS) اعلام کرده است که آزمایش‌های موفقیت‌آمیزی با پهپادها داشته و اکنون می‌تواند تحقیقاتی مانند بررسی اکوسیستم‌های دریایی و مطالعۀ یخچال‌های طبیعی را به کمک این پهپادها انجام دهند. استفاده از پهپادها می‌تواند انتشار دی‌اکسیدکربن در انجام این پژوهش‌ها را تا حدود 90 درصد کاهش دهد.

پهپاد ویندریسر اولترا (Windracers Ultra) یک هواپیمای دو موتوره و 10 متری بدون سرنشین است که می‌تواند تا 100 کیلوگرم بار را برای مسافت هزار کیلومتر حمل کند و برای برخاستن، پرواز یا فرود نیازی به خلبان ندارد. این پهپاد مجهز به سیستم خلبان خودکار پیشرفته است.

مرکز بررسی‌های قطب جنوب بریتانیا اعلام کرده که بر خلاف هواپیماهای دو سرنشین‌ که برای چنین محیط‌هایی شدیداً پرهزینه هستند، پهپادهای بدون سرنشین «پیش‌گامانه» و ایمن‌تر هستند و «می‌توانند باعث افزایش چشمگیر زمان پرواز شوند.

این پهپادها که ساختارهای تکتونیکی و نحوه تعامل اقیانوس و جو را نیز بررسی خواهند کرد به فناوری سوارم (Swarm) نیز مجهز هستند. فناوری سوارم مبتنی بر هوش مصنوعی است و اجازه می‌دهد پهپادهای متعدد، خود را در یک سیستم واحد سازماندهی کنند. این امر پهپادها اجازه می‌دهد تا در مناطق بزرگ به جمع‌آوری داده‌ها بپردازند.

تام جردن، ژئوفیزیکدان مرکز بررسی‌های قطب جنوب بریتانیا که متخصص در جمع‌آوری داده‌های هوابرد است، می‌گوید پیشرفت‌های فناوری «واقعاً هیجان‌انگیز» بوده‌اند.

وی اضافه کرد: «برای درک روند تغییر ورقه‌های یخی قطب جنوب و اینکه این موضوع چگونه بر جوامع سراسر جهان تأثیر خواهد گذاشت، به مجموعه‌های داده با وضوح بالا نیاز داریم. این اولین گام ما برای عبور از موانع لجستیکی است.»

انتهای پیام/

ارسال نظر