تقویت جنبش نرمافزاری با محور علم، نوآوری و فناوری
خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ وظیفه استادان و مسئولان درون دانشگاه و خارج از دانشگاه این است که به مسائل فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری تمکین داشته و فقط موضوع درآمدهای شهریهای و غیرشهریهای دانشگاه را ملاک قرار ندهند.
علاوه بر مسائل آموزشی باید بر موضوعات فرهنگی هم در سر کلاسهای درس تأکید داشت و در ابتدای جلسه دقایقی را به موضوعات فرهنگی اختصاص داده و دانشجو را به سمتی هدایت کرد که اخلاق، روش مناسب، حجاب و آداب اسلامی را رعایت کنند.
همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند: «اگر دانشگاه اصلاح شود جامعه اصلاح خواهد شد»، بنابراین موضوعی مهم در کشور بهخصوص در دانشگاههاست.
خبرنگار آنا در راستای بررسی فعالیتهای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز گفتوگویی را با حسین کلانتری خلیلآباد رئیس این دانشگاه ترتیب داده است که در پی میآید:
نیازسنجی برنامههای فرهنگی براساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد
آنا: دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در حوزه فرهنگی دانشجویی چه اقداماتی داشته است؟
کلانتری: در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج همواره تلاش داشتیم برنامههای راهبردی و عملیاتی فرهنگی را براساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی که برگرفته از اسناد و الزامات فرادستی است، نیازسنجی، برنامهریزی، اجرا و تبیین کنیم.
اقدامات صورت گرفته درراستای محورهای اصلی سند تحول و تعالی شامل توسعه فرهنگ مطالعه، تحقیق ـ تقویت روحیه پرسشگری، حقیقتجویی و یادگیری مادامالعمر و تعهد به تحقق یاددهی، ترویج ارزشهای مطلوب فرهنگ سازمان دانشگاهی یادگیرنده شامل تساوی، تفکر سیستمی و بهبود مستمر، فرهنگسازی عمومی در سطح دانشگاه برای تقویت جنبش نرمافزاری، تولید بومی علم و ارتقای آگاهیهای عمومی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، فرهنگسازی و هویتبخشی به محیطهای دانشگاهی با توسعه المانهای فیزیکی و نمایههای بصری هویتدار، تلاش برای محوریت و تبلور علم، نوآوری و پاسخگویی به نیازهای جامعه گفتمان اصلی اعضای هیئت علمی و دانشجویان بوده است.
مهمترین اقدامات حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی در دو سال گذشته شامل برگزاری منظم و مستمر ۴۰ جلسه شورای فرهنگی، جلسات کمیته عفاف و حجاب، سیاستگذاری و هدایتگری، حمایت از برنامههای فرهنگی براساس اسناد بالادستی (سند اسلامی شدن دانشگاهها/سند تحول و تعالی دانشگاه/بیانیه گام دوم) و داشتن بیش از ۳۰ کانون فرهنگی و دانشجویی در واحد کرج است.
آنا: چند نشریه دانشجویی و انجمن اسلامی دارید و وظایف این انجمنها چیست؟
کلانتری: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج دارای بیش از ۳۰ نشریه دانشجویی و ۵ تشکل انجمن اسلامی است و در این راستا موفق به برگزاری سه دوره رقابت کرسیهای آزاداندیشی با شرکت ۵۰۰ تیم دانشجویی (دو دوره در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به صورت دروندانشگاهی در سطح دانشگاه آزاد اسلامی شدیم و سال ۱۴۰۲ با همکاری تمامی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان البرز برگزار شد.
همچنین برگزاری سه دوره موفق جشنواره قلم (جشنواره نشریات دانشجویی) و کسب رتبههای برتر کشوری، برگزاری سه دوره موفق جشنواره رشد (جشنواره کانونهای فرهنگی ـ دانشجویی) و کسب رتبههای برتر کشوری، برگزاری دهها مسابقه فرهنگی، کتابخوانی و هنری و برگزاری نمایشگاههای فرهنگی، هنری و مذهبی در مناسبتهای خاص، برگزاری موفق بیش از پنج دوره جشنواره صنایع خلّاق دانشجویی و ارائه محصولات خلّاقانه تولیدشده توسط دانشجویان و فروش این محصولات که منجر به کارآفرینی برای دانشجویان شده است، تدوین و پیادهسازی طرح جامع پوشش و آراستگی (عفاف و حجاب) در دانشگاه با کمک استادان و ارائه آن به استانداری برای پیشنهاد اجرا در سطح مراکز آموزش عالی استان البرز از دیگر اقدامات بوده است.
نهادینهسازی فرهنگ عفاف و حجاب در دانشگاه آزاد البرز
آنا: در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و حضور موفق در جشنواره امامت و مهدویت چه فعالیتهایی داشتهاید؟
کلانتری: توجه ویژه به موضوع عفاف و حجاب و تلاش در راستای نهادینهسازی فرهنگ عفاف و حجاب از طریق جلسات هماندیشی و فضاسازی محیطی، برگزاری سه دوره جشنواره کشوری امامت و مهدویت با محور مسابقه کتابخوانی نیایش (صحیفه سجادیه) (که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر شرکتکننده داشت.)
از دیگر اقدامات فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اجرای طرح پرسشنامه سیمای زندگی (پرسشنامه فرهنگی ـ اجتماعی برای جمعآوری اطلاعات میدانی از وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی دانشجویان) و سپس ارزیابی و سیاستگذاری برنامهها براساس اطلاعات دریافتی (این پرسشنامه به صورت الکترونیکی در اختیار دانشجویان قرار گرفت و تقریباً در این مرحله ۱۰ درصد دانشجویان را شامل شد.)، برگزاری دهها اردوی راهیان پیشرفت (بازدید از صنایع مختلف از جمله صنعت هوا و فضا، عسلویه) ویژه استادان و دانشجویان، برگزاری سالانه اردوی راهیان نور با هماهنگی بسیج دانشجویی و همکاری کانونهای فرهنگی ـ دانشجویی و مشارکت استادان درس دفاع مقدس، سپردن برنامههای فرهنگی به نهادهای دانشجویی و استادی، بسترسازی و پشتوانهسازی این امر مهم درراستای پرورش نیروهای خلّاق، عالم و انقلابی است.
ایجاد کمیته تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و برگزاری جلسات منظم در این خصوص، برنامهریزی برنامههای مختلف سیاسی ـ تبیینی برای انتخابات اسفندماه ۱۴۰۲ (کرسیهای آزاداندیشی، تریبون آزاد، هماندیشی استادان، جلسات پرسش و پاسخ و مطالبهگری از نمایندگان فعلی، دعوت از شخصیتها برای سخنرانی همراه با پرسش و پاسخ، چاپ ویژهنامه و ...)، برگزاری دهها دیدار با خانوادههای معظم شهدا و جانبازان در راستای تکریم این عزیزان، تهیه منشور اخلاقی کارکنان نصب در دانشکدهها، برگزاری دهها مسابقه ورزشی در مناسبتهای ملی ـ مذهبی در راستای ایجاد شور و نشاط برای دانشگاهیان، اکران دهها فیلم و مستند در مناسبتهای ملی - مذهبی، ارائه مشاوره به دانشگاهیان و سطح شهر توسط مرکز مشاوره امین دانشگاه در حوزههای مختلف روانشناسی، حقوقی، ورزشی، دینی و مذهبی و کارآفرینی در راستای توجه به جنبههای مختلف انسانی (که بالغ بر دوهزار مشاوره بوده است.)، برگزاری دهها اردوی علمی و فرهنگی برای دانشجویان، برگزاری چندین نشست تخصصی و جلسات هماندیشی درراستای وحدت حوزه و دانشگاه با حضور استادان هر دو عرصه از دیگر فعالیتهای مهم در عرصه فرهنگی دانشجویی بوده است.
آنا: استقبال استادان از طرح مشار فرهنگی و تربیتی چگونه بود؟
کلانتری: خوشبختانه استقبال از این طرح بسیار خوب بود؛ به طوری که اجرای موفق طرح اساتید مشاور فرهنگی و تربیتی با حضور بیش از ۶۰ استاد مشاور در هر رشته تحصیلی و ارائه دهها خدمات مشاوره فرهنگی - تربیتی به دانشجویان، اجرای طرح «هر دانشجو یک تخصص- یک مهارت» با برگزاری دهها کارگاه مهارتی- تخصصی به منظور استعدادیابی و افزایش مهارت دانشجویان، راهاندازی و حمایت از تشکلهای دانشجویی در راستای تقویت فعالیت سیاسی - اجتماعی دانشجویان، برگزاری موفق طرح مواسات (رزمایش مومنانه) بهمنظور کمک و مساعدت به اقشار آسیبپذیر جامعه در شرایط مختلف از جمله دوران کرونا و پساکرونا از جمله اقدامات ما در این زمینه بوده است.
انتهای پیام/