صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۹ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵

رئیس کل دادگستری استان تهران خبر داد: رسیدگی به 2 میلیون پرونده در سال 94

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه در سال 94، قریب به 2 میلیون پرونده در دادگستری استان تهران مورد رسیدگی قضایی قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر در استان تهران 9 حوزه قضایی و 14 دادگستری شهرستان و در تهران 31 ناحیه دادسرا و 20 مجتمع دادگاهی مسئول رسیدگی قضایی هستند.
کد خبر : 89559

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از فارس، همزمان با نخستین روز سفر رئیس قوه قضائیه به تهران، غلامحسین اسماعیلی در جلسه مشترک مسئولان قضایی و اداری استان تهران اظهار کرد: دادگستری استان تهران شامل دادگاه‌های تجدید نظر، مجمتع‌های قضایی و حوزه‌های قضایی شهرستان و بخش‌ها به عنوان بزرگ‌ترین دادگستری کل قریب به 2 میلیون رسیدگی قضایی را در سال 94 داشته است.


وی افزود: هر چند این آمار معادل یک پنجم آمار کشوری است اما به لحاظ پرونده‌های خاص و ویژه و پرونده‌های اقتصادی حتی چند میلیاردی سهم استان به مراتب بیش از یک پنجم دادگستری‌های سراسر کشور است.


رئیس کل دادگستری استان تهران ادامه داد: در حال حاضر در استان تهران 9 حوزه قضایی بخش و 14 دادگستری شهرستان و در تهران 31 ناحیه دادسرا و 20 مجتمع دادگاهی مسئول رسیدگی قضایی هستند.


اسماعیلی تصریح کرد: ساختار و چیدمان حوزه‌ها و واحدهای قضایی تهران با کشور از سه جهت متفاوت است اول اینکه در تعدادی از بخش‌های استان تهران فاقد حوزه قضایی بخش هستیم.


وی افزود:‌ دومین تفاوت این است که در شمیران واحد قضایی نداریم و سوم اینکه در سیستم قضایی در مرکز استان دادگستری استان تعریف نشده است.


اسماعیلی ادامه داد: بسیاری از شهرستان‌های استان تهران همچون شهریار و اسلام‌شهر از لحاظ جمعیت و معضلات قضایی از برخی استان‌های کشور بزرگ‌تر هستند.


وی در ادامه با اشاره به بخش‌های مختلف واحدهای قضایی تهران اضافه کرد: این واحدهای قضایی شامل 31 ناحیه دادسرا و مجتمع و 18 ناحیه تخصصی همچون پزشکی، انقلاب، ارشاد، قتل، نوجوانان، بین‌الملل، راهور،‌فرهنگ و رسانه، پولی و بانکی و ... است.


رئیس کل دادگستری استان تهران ادامه داد: 31 ناحیه دادسرا و 20 مجتمع دادگاهی در ساختمان‌ها مختلف و جمعاً‌ در 55 نقطه تهران پراکنده هستند که از این 55 نقطه تنها 21 باب ساختمان،‌ ملکی دادگستری است در واقع کمتر از 40 درصد و مابقی شامل 21 واحد استیجاری و 13 واحد امانی است.


اسماعیلی با بیان اینکه اغلب اماکن دادگستری فرسوده هستند،‌ عنوان کرد: ظرفیت این ساختمان‌ها پاسخگوی نیاز دادگستری نیست به گونه‌ای که گاهی دو قاضی در یک اتاق مشغول به کار می‌شوند.


وی خطاب به رئیس قوه قضائیه گفت:‌ قطعاً شما تصدیق می‌کنید که این وضعیت نه زیبنده شأن قاضی و منصب قضا است و نه شایسته مردم است.


رئیس کل دادگستری استان تهران ادامه داد: البته جای تقدیر و تشکر دارد که با عنایت ویژه شما و در آستانه این سفر هم اکنون در شهر تهران سه ساختمان از محل اعتبارات دولتی و 14 ساختمان از محل اعتباراتی که شما در نظر گرفته‌اید در دست احداث است ضمن اینکه در شهرستان نیز دو ساختمان از محل منابع دولتی در حال احداث است که با پایان این اقدام 231 هزار متر مربع به زیربنای ابنیه دادگستری اضافه می‌شود.


اسماعیلی در پایان گفت:‌ سال گذشته در شورای حل اختلاف نیم میلیون پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت که 75 هزار مورد آن منتهی به صلح و سازش شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر