رشد 3900 درصدی درآمد آموزشهای کوتاهمدت در دانشگاه آزاد البرز
خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ امروزه حسابداری یک تکنیک صرف محاسباتی نیست؛ بلکه سیستم اطلاعرسانی مالی پایه تصمیمگیری و برنامهریزی صحیح و کارآمد است.
در عصر ارتباطات و اطلاعرسانی، تصمیمگیری صحیح و دقیق توسط مدیران، فقط برمبنای اطلاعات قابل اعتماد و بهموقع امکانپذیر است تا آنها را در امر توزیع مطلوب منابع کمیاب ملی که یکی از ضروریات جامعه در موضوع اقتصاد است، یاری کند.
اطلاعات مالی به برنامهریزان و مدیران کمک میکند تا منابع مالی را همراه با نیروی انسانی دراختیار بهطور هماهنگ و مؤثر در مسیر رشد، توسعه و بهبود مستمر هدایت کنند. با مطرح کردن این موارد، اهمیت وجودی مسئولان مالی و اداری در سازمانها به راحتی قابل درک است.
دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در حوزه توسعه و مدیریت منابع و نیز حوزه سما فعالیتهای قابل توجهی داشته و در این راستا به درآمدزایی دست یافته است؛ ازجمله فعالیتهای این دانشگاه در زمینه سما راهاندازی مدرسه ابتدایی دخترانه شماره ۳ در شهر هشتگرد، راهاندازی مدرسه ابتدایی دخترانه شماره ۴ سما در مهرشهر کرج، راهاندازی مدرسه ابتدایی دخترانه شماره ۵ در نظرآباد، افزایش ظرفیت مدرسه ابتدایی دخترانه ۲ کرج و نوسازی تمامی مدارس سمای استان البرز از آن جمله است.
خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در راستای بررسی فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در حوزه توسعه و مدیریت منابع و سمای این دانشگاه گفتوگویی را با حسین کلانتری خلیلآباد رئیس این دانشگاه ترتیب داده است.
از افزایش بهرهوری در کشور تا فزایش تراز مثبت مالی
آنا: اقدامات و دستاوردهای حوزه توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در دو سال گذشته را بیان کنید.
کلانتری: مدیریت منابع بهعنوان ابزار کلیدی دانشگاه در راستای توسعه و رقابت بوده و در این راستا فعالیتهایی به انجام رسیده است: کسب رتبه نخست بسته کاری افزایش بهرهوری و پایداری اقتصادی مربوط به سند تحول و تعالی در سطح کشور، افزایش درآمد شهریه از ۲۲۱ میلیارد تومان به ۴۸۰ میلیارد تومان در اثر افزایش رشتهها و افزایش جذب دانشجو، افزایش درآمد غیرشهریهای از ۵.۲ به بیش از ۷۰ میلیارد تومان، افزایش تراز مثبت مالی از ۲ میلیارد به ۱۲۳.۴ میلیارد تومان، افزایش سهم درآمدهای غیرشهریهای از کل درآمد به ۲/۱۴ درصد (براساس برنامه سال دوم سند تحول هدفگذاری ۱۶ درصد)، افزایش درآمد آموزشهای کوتاهمدت از ۷۰ میلیون به ۲.۸ میلیارد تومان، جذب حدود ۲۱.۵ میلیارد تومان کمکهای نقدی و غیر نقدی از سازمانها و اشخاص حقیقی در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱.
همچنین در برنامه سال سوم، هدفگذاری یک درصد بوده که در حدود ۴.۵ درصد محقق شده است.
عدم دریافت هیچگونه تسهیلات بانکی و پرداخت بهموقع حقوق و دستمزد کارکنان و اعضای هیئت علمی، افزایش فضای آموزشی با تکمیل و بهرهبرداری از ساختمان جدید تحصیلات تکمیلی به میزان حدود ۱۰ هزار مترمربع، پرداخت سنوات همکاران بازنشسته و بازخریدی عقبمانده از دیگر اقدامات در دو سال گذشته بوده است.
آنا: فعالیتهای حوزه امور مدارس سما را تشریح کنید.
کلانتری: حوزه مدارس سما بهعنوان بازوی فعال دانشگاه، فعالیتهای خوبی در دوسال اخیر داشته؛ ازجمله راهاندازی مدرسه ابتدایی دخترانه شماره ۳ در شهر هشتگرد، راهاندازی مدرسه ابتدایی دخترانه شماره ۴ سما در مهرشهر کرج، راهاندازی مدرسه ابتدایی دخترانه شماره ۵ در نظرآباد، افزایش ظرفیت مدرسه ابتدایی دخترانه ۲ کرج، افزایش ظرفیت دبیرستان دخترانه در کرج، افزایش ظرفیت مدرسه راهنمایی دخترانه ۲ کرج.
انجام امور مربوط به تمدید اعتبار مجوزهای نوسازی تمامی مدارس سما استان البرز برای سال تحصیلی جدید، انجام امور برای راهاندازی مهد کودک سمای کرج، افزایش درآمد فوقبرنامه به ۱۴ میلیارد تومان، برنامهریزی و نظارت بر اجرای فعالیتهای فرهنگی و پرورشی مدارس از دیگر اقدامات بوده است.
مشارکت دانشآموزان سما در رویدادهای علمی ـ پژوهشی
آنا: در زمینه فعالیتهای پژوهشی در مدارس سمای استان البرز چه فعالیتهایی داشتهاید؟
کلانتری: در این راستا بر فعالیت پژوهشی مدارس سما نظارت جدی داریم و در تلاش هستیم استعدادهای پژوهشی را شناسایی کنیم، همچنین شیوهنامه فعالیتهای فرهنگی و پرورشی مدارس سمای استان البرز مطابق با سیاستها و دستورالعملهای سازمان سما و آموزش و پرورش و ابلاغ آن به مدارس تهیه و تدوین و اخذ و بررسی تقویم اجرایی فعالیتهای فرهنگی و پرورشی مدارس مطابق با شیوهنامه تهیه و ابلاغ تقویم اجرایی تأیید شده به مدارس برای اجرای فعالیتهای پیشبینی شده در طول سال تحصیلی انجام شده است.
آنا: رویدادهای پژوهشی هم در مدارس سمای استان البرز داشتهاید؟
کلانتری: بله. تمهیدات لازم برای شرکت دانشآموزان مدارس سما در رویدادهای علمی ـ پژوهشی منتخب کشوری انجام شد، از سویی برنامهریزی و نظارت بر اجرای فعالیتهای پژوهشی مدارس، نظارت بر ثبت دادههای مربوط به تکمیل پرونده سلامت دانشآموزان بر روی پورتال جامع مدارس سازمان سما، راهاندازی کمیته اجرایی امور خانواده، قرارگاه فرهنگی و هنری سازمان سما، برنامهریزی، اجرا و نظارت بر طرح سراسری قرآن و عترت سما (طرح قدس)، برنامهریزی، اجرا و نظارت بر مسابقات سراسری پاسداشت زبان و ادبیات فارسی سازمان سما از دیگر اقدامات پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی البرز و معاونت سما بوده است.
آنا: مدارس سما در «فصل پویش» هم شرکت داشتهاند؟
کلانتری: بله. در این راستا تشکیل ستاد استانی پایگاه تابستانی (فصل پویش) در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، راهاندازی آکادمیهای تخصصی ورزشی در رشتههای فوتبال، کاراته و ژیمناستیک، نظارت بر برگزاری دوره آموزشی «ارتقای مهارتهای معلمی» برای کادر اجرایی و آموزشی مدارس و سایر علاقهمندان، برگزاری دورههای آموزشی توانمندسازی معاونان و مربیان پرورشی و راهبران تربیتی مدارس سمای استان البرز، برگزاری نشست راهبران فرهنگی سما کشور به میزبانی سما کرج در آبانماه ۱۴۰۱، کسب ۲۰ مقام کشوری توسط مدارس سمای کرج در ارزیابی انجام شده توسط سازمان سما در انجام فعالیتهای پژوهشی و فرهنگی و پاسخگویی مستمر به اولیای دانشآموزان در قالب ارائه نظرات، پیشنهادات و انتقادات از دیگر فعالیتهای معاونت سما بوده است.
انتهای پیام/