صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۲ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲

اصرار بایدن بر فرمول سال ۲۰۲۲/ کابوسی به نام ترامپ

نظرسنجی سراسری در آمریکا نشان می‌دهد که میزان محبوبیت جو بایدن در این کشور به ۳۷ درصد سقوط کرده و این موضوع منجر به نگرانی در اردوگاه دموکرات‌ها شده است. 
کد خبر : 895313

 گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا - حنیف غفاری؛ نظرسنجی اخیر «ان بی سی» نشان دهنده سقوط محبوبیت بایدن به ۳۷ درصد است! به عبارت بهتر، نزدیک به دو سوم شهروندان آمریکایی از عملکرد جوبایدن و همراهانش در کاخ سفید ناراضی بوده و بسیاری از آنها تصمیم به مجازات مستاجر کنونی کاخ سفید در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ گرفته اند.

اگرچه در فاصله حدود ۹ ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر در آمریکا هنوز نمی‌توان به نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی استناد کرد، اما تنوع و تکثر نظرسنجی‌هایی که شکست بایدن را رد انتخابات پیش بینی کرده اند، منجر به نگرانی در اردوگاه دموکرات‌ها شده است. 

در چنین شرایطی بایدن دو راه بیشتر پیش رو ندارد: یکی بقا در رقابت انتخاباتی پیش رو و دیگری، کناره گیری از قدرت به سود یک نامزد دیگر دموکرات. به نظر می‌رسد رئیس جمهور آمریکا هنوز وادار به انتخاب گزینه دوم نشده است! بایدن به هر روش و ابزاری دست می‌زند تا بخشی از آرای خاکستری از دست رفته را به سبد رای خود و دموکرات‌ها باز گرداند. بخش مهمی از بازی انتخاباتی بایدن، متناسب با همان تاکتیک نخ نمای وی در انتخابات میاندوره‌ای کنگره (در سال ۲۰۲۲) است: ایجاد هراس از حضور ترامپ در کاخ سفید! 

در انتخابات میاندوره‌ای کنگره در سال ۲۰۲۲ میلادی، بایدن، اوباما و سران حزب دموکرات توانستند از شکاف جمهوریخواهان و ترامپ (که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ ایجاد شده بود) بیشترین بهره را بردند و رای دهندگان مستقل را مجاب کردند که صرفا برای جلوگیری از حضور سناتور‌های مورد حمایت ترامپ به کنگره، آرای خود را در نیوهمپشایر، پنسیلوانیا و... به سود دموکرات‌ها به گردش درآورند. این تاکتیک انتخاباتی در نهایت جواب داد و دموکرات‌ها به یک پیروزی بادآورده در سنا دست پیدا کردند. تنها کلید پیروزی دموکراتها، نه کار آمدی یا اقناع شهروندان آمریکایی، بلکه ایجاد یک دوراهی "بد -بدتر"در برابر آنها بود. 

اکنون در ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی قرار داریم و بایدن صراحتا از کابوسی به نام بازگشت ترامپ به کاخ سفید سخن می‌گوید. رئیس جمهور آمریکا اخرا در جمع هوادارانش در ایالت نوادا و با ذکر دلایلی، آینده این کشور را با وجود بازگشت احتمالی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق «هولناک» توصیف کرد.

به عبارت بهتر، بایدن مشغول ارائه سیگنال‌هایی به سران حزب دموکرات است که بر اساس آن می‌توان به استناد به همان فرمول «ترامپ هراسی»، جمهوریخواهان را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ شکست داد.

با این حال بایدن فراموش کرده که شرایط و فرامتن انتخابات ریاست جمهوری امسال، با انتخابات میاندوره‌ای کنگره در سال ۲۰۲۲ تفاوتی اساسی دارد. در آن زمان «آرای منفی» علیه بایدن تا این اندازه بالا نبود و از آن مهم تر، در ایالات کلیدی و مهمی مانند پنسیلوانیا، میشیگان، آریزونا، جورجیا و ویسکانسین شاهد رویگردانی گسترده از دموکرات‌ها (به مانند الان) نبودیم. تحقق شکست‌های بایدن در عرصه سیاست خارجی و سیاست‌های جنجالی وی در دو جنگ غزه و اوکراین نیز در تحقق این روند تاثیر به سزایی داشته است. آیا واقع رفع این موانع با استناد به فرمول انتخاباتی سال ۲۰۲۲ ممکن خواهد بود؟!

انتهای پیام/

ارسال نظر