صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دانشمندان: پدیده «اوج خورشیدی» در راه است

دانشمندان می‌گویند، پدیده اوج خورشیدی در راه است، اما امکان درک آن تا چندین ماه پس از واقعه وجود ندارد.
کد خبر : 895217

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، دانشمندان می‌گویند، پدیده اوج خورشیدی در حال آمدن است، اما تا ۷ ماه پس از پایان آن نمی‌دانیم که این اتفاق افتاده است؛ خورشید با نزدیک شدن به بالاترین میزان فعالیت خود «اوج خورشیدی» در طول چرخه تقریباً ۱۱ ساله خود به تدریج قدرت می‌گیرد.

چرخه خورشیدی دوره‌ای از فعالیت خورشیدی را توصیف می‌کند که توسط میدان مغناطیسی خورشید هدایت می‌شود و با فراوانی و شدت لکه‌های خورشیدی قابل مشاهده روی سطح نشان داده می‌شود. زمانیکه تعداد لکه‌های سطح خورشید در اوج میزان خود قرار دارد، اصطلاحاً به این شرایط اوج خورشیدی اطلاق می‌شود، اما دانشمندان قادر نخواهند بود تا حداقل هفت ماه پس از این واقعیت، تعیین کنند که آیا اوج خورشیدی رخ داده است یا خیر، درواقع یکی از چالش‌های بزرگ مربوط به این پدیده دقت رصد آن است. چرا که برخی از تغییرات در فعالیت خورشیدی ممکن است تا مدت‌های طولانی پنهان بمانند و بعداً شناسایی شوند.

یکی از روش‌هایی که برای شناسایی اوج خورشیدی به کار گرفته می‌شود، مشاهده تعداد و شدت لکه‌های خورشیدی است. در طول این دوره تعداد لکه‌های خورشیدی به اوج مقدار خود می‌رسد و بعداً کاهش می‌یابد. لکه‌های خورشیدی مناطقی هستند که دمای پایین‌تر و بیشتری نسبت به منطقه اطرافی دارند و نشان دهنده غنی شدن میدان مغناطیسی خورشیدی در آن منطقه است.

در این مدت زمان، داده‌هایی که از تلسکوپ‌ها و سیستم‌های دیگر جمع آوری شده است، بررسی و تجزیه و تحلیل می‌شوند تا فعالیت خورشید در طول چرخه اوج خورشیدی شناسایی شود. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل تغییرات در جریان‌های پلاسمایی و سایر تغییرات زیستی باشد.

به طور کلی، خورشید اوجی یک دوره هیجان انگیز برای علمای فیزیک نجوم است. مشاهده و درک فعالیت‌های خورشیدی می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا بهتر درک کنند که چگونه این انرژی قدرتمند و نورانی که به زمین می‌رسد، بر روی محیط زندگی ما تأثیر می‌گذارد. همچنین، شناسایی و پیش بینی دقیق فعالیت‌های خورشیدی می‌تواند به ما کمک کند تا به موضوعاتی همچون تغییرات آب و هوایی و ارتباط بین فعالیت‌های خورشیدی و برقراری ارتباطات رادیویی و مخابراتی بهتر پی ببریم.

انتهای پیام/

برچسب ها: نجوم و فضا خورشید
ارسال نظر