مراحل ثبت شرکت و رتبهبندی شرکتهای مشاور و پیمانکاری
به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، اگر میخواهید کسبوکاری را پایهگذاری کنید که رونق آن، تا سالها حفظشده و با فعالیت خود، به جایگاههای برتر و شناخت گسترده در بین افراد برسید، باید کسبوکارتان را بر پایه قانون، بنا نهید. در این راستا، قوانین از پیش تعریفشدهای وجود دارند که میتوانید طبق آنها پیش رفته و تجارت خود را بر اساس قانون، شروع کنید. در این صورت، قانون حامی شما خواهد بود و در مسیر تجارت، به رفع چالشهای شما کمک میکند. توجه داشته باشید، کسبوکارهایی که بدون ثبت شرکت و اخذ پروانه کسب، فعالیت خود را آغاز میکنند، غیرقانونی شناخته میشوند؛ درحالیکه ثبت شرکت و رتبهبندی آن، میتواند از کسبوکار شما، یک هویت قدرتمند ساخته و مزایای بسیاری برایتان به همراه داشته باشد. اگر قبل از شروع تجارت خود، با مراحل ثبت کردن شرکت و رتبه بندی شرکتهای مشاور و پیمانکار آشنا شوید، بهتر میتوانید پروسههای اداری را در این مسیر طی کنید. اگر تا انتهای مطلب با ما همراه باشید، مسیر اداری به ثبت رساندن شرکت و رتبهبندی آن را بهصورت مختصر و مفید، بررسی خواهیم کرد.
ثبت شرکت چیست؟
قبل از هر چیزی، بهتر است یک تعریف دقیق و جامع از ثبت کردن شرکت، ارائه دهیم. شرکت، در تعریف تجاری، قراردادی است که بین دو یا چند شریک تجاری، منعقد میشود و بر اساس آن، یک سرمایه مشخص برای شروع فعالیت تجاری، در میان گذاشته میشود. سهم هر شریک تجاری نیز بر اساس سرمایهای که وارد کرده، مشخص میگردد. هیچ شرکتی، تنها به اسم یک نفر ثبت نمیشود. شرکای تجاری میتوانند بر اساس قوانین از پیش تعریفشده، برای تحقق اهداف تجاری مشترک خود، فعالیتهایشان را سازماندهی کنند.
در حالت کلی، شرکتها به دو نوع تجاری و مدنی تقسیم میشوند،. توجه داشته باشید که تنها ثبت کردن شرکتهای تجاری، الزامی است و برای آن، قوانین خاصی تعریفشده است. عقد قرارداد بین افراد حقوقی، به آنها کمک میکند که علاوه بر سازماندهی فعالیتهای تجاری خود، در زمان سوددهی نیز بر اساس سهامشان، سود خود را دریافت نمایند. درنهایت، ثبت شرکت، به یک همکاری دوستانه و صلحجویانه بین شرکای تجاری منجر میشود و افراد حقوقی میتوانند با رعایت قوانین موجود، به همکاری خود تداوم بخشند. به این طریق میتوان به نتایج مؤثری در یک فعالیت تجاری رسید.
لزوم ثبت شرکت در چیست؟
مزایای ثبت کردن شرکت، فراتر از چیزی است که بیان کردیم. اهمیت این موضوع، در ابعاد مختلفی موردبررسی قرار میگیرد. اگرچه پشت سر گذاشتن این فرایند قانونی ممکن است در ظاهر سخت به نظر برسد، اما درنهایت، به ساختار درونی شرکت، انسجام میبخشد. با توجه به اینکه تمام فعالیتهای تجاری، بر اساس قانون دنبال میشوند، کسبوکارهای مختلف میتوانند از حمایت و پشتیبانی کانون، بهرهمند شده و در مواقع لزوم میتوانند برای تأمین پیشنیازهای خود، از تسهیلات دولتی استفاده کنند. مهمترین مزیتی که ثبت کردن شرکت به دنبال دارد، اعتماد و حمایت کاربران هدف است. مخاطبین چنین کسبوکارهایی، به خوبی درک میکنند که فعالیت آنها، قانونی بوده و به مشتری واقعی آنها تبدیل میشوند.
این روزها، فرایند ثبت شرکت و تأسیس آن، بهصورت اینترنتی انجام میشود. این فرایند قانونی، اعتمادسازی را ایجاد میکند و مشاغل مختلف میتوانند با یک هویت قابلاعتماد، مشتریان بیشتری جذب کرده و با قدرت بیشتر، فعالیت تجاری خود را دنبال کنند. برخی از افراد برای اینکه از پرداخت مالیات معاف شوند، از ثبت و تأسیس شرکت خودداری میکنند؛ درحالیکه عدم ثبت آن، مشکلات متعددی ازجمله، عدم صدور فاکتور و عدم عقد قرارداد را برای آنها ایجاد میکند. شرکتهای ثبتی میتوانند در مزایدهها، شرکت کرده و از طریق مناقصات دولتی و غیردولتی، زمینه رشد و توسعه خود را فراهم سازند.
قوانین و مراحل ثبت شرکت
برای اینکه بتوانید شرکت خود را تأسیس کنید، باید یک نام مناسب برای آن انتخاب کنید. در مرحله بعد، باید اطلاعات شرکت را در وبسایت اداره ثبت بارگذاری کنید تا کارشناسان، اطلاعات شما را بررسی کرده و در صورت عدم وجود مشکل، آن را تأیید نمایند. برای تأسیس شرکت، باید حداقل یک شریک تجاری داشته باشید. سپس، باید میزان سرمایه اولیه را مشخص کنید تا بر اساس آن، نوع شرکت نیز مشخص شود.
در مرحله بعد، باید تمام مدارک لازم برای تأیید هویت اعضا و سایر مستندات و نوع فعالیتی که برای تجارت خود انتخاب کردهاید را به همراه رسید پرداخت وجه، به اداره مربوطه ارسال نمایید. نامی که برای شرکت انتخاب میکنید، باید معنادار و جذاب باشد و بهراحتی تلفظ شود. قطعاً انتخاب یک اسم مناسب، میتواند به رشد سریعتر شما کمک کند؛ چراکه یک اسم مناسب، بهسرعت در ذهن مردم ثبت میشود. علاوه بر آن، نام منتخب شما باید با نوع کسبوکارتان، متناسب بوده و قبل از شما، توسط هیچ شرکتی ثبتنشده باشد. بعدازاینکه نام شرکت تأیید شد، دو ماه فرصت دارید که فرایند ثبت را تکمیل کنید.
ثبت شرکت سهامی خاص
در شرکت سهامی خاص، سرمایهای که وارد شرکت میشود، به سهام تبدیلشده و هر یک از شرکا بهاندازه سهم خود، در شرکت مسئولیت دارند. این نوع شرکت، باید حداقل سه سهامدار و دو بازرس داشته باشد. علاوه بر آن، عنوان سهامی خاص باید در کنار نام شرکت قید شود. سهامداران این نوع شرکت، درواقع مؤسسین آن هستند. شرکتهای عمرانی، شرکتهای بورس، شرکتهای دولتی و شرکتهای نفت و پتروشیمی، بهعنوان شرکتهای سهامی خاص ثبت میشوند. ثبت شرکت سهامی خاص نسبت به شرکتهای سهامی عام، داوطلب بیشتری دارد؛ چراکه تمامی سرمایه آن، متعلق به مؤسسین است و به همین خاطر، پروسه ثبتی، با سرعت بیشتری طی میشود.
این نوع از دفاتر اداری، از اعتبار بیشتری نزد بانکها برخوردار هستند و میتوانند بهراحتی، در مناقصات شرکت کرده و از تسهیلات بانکی استفاده کنند. از مدارک موردنیاز برای ثبت کردن این نوع شرکت، میتوان به مدارک هویتی تمام اعضای هیئتمدیره، سهامداران، بازرسین و مؤسسین، تأییدیه استعلام سوءپیشینه اعضا، کد ثنا، مفاد قرارداد شامل، میزان سرمایه شرکت، درصد سهام و سمتها، موضوع فعالیت، آدرس شرکت، فیش واریزی ۳۵ درصد سرمایه اولیه شرکت در حال تأسیس، اقرارنامه مدیران شرکت مبنی بر عدم ممنوعیت آنها برای فعالیت تجاری، اشاره کرد.
مراحل ثبت شرکت سهامی خاص
برای اینکه بتوانید این نوع شرکت را به ثبت برسانید، باید قبل از هر چیزی، یک قرارداد منعقد کنید. بعد از عقد قرارداد، باید مدارک لازم را به اداره ثبت تحویل دهید تا کارشناسان، مدارک شما را بررسی کنند. در این مرحله، لازم است که چند نام مناسب را برای شرکت، انتخاب کنید و به اداره ثبت، ارسال نمایید تا کارشناسان آن، مناسبترین نام را انتخاب نمایند. نام منتخب شما، باید ریشه فارسی داشته و با فرهنگ اسلامی، سازگار باشد. این نام، نباید تکراری بوده و یا توسط شرکتهای دیگر ثبتشده باشد. دراینبین، کارفرما باید تقاضانامه و وکالتنامه را تأیید کند.
بعد از امضای اوراق و تأیید مدارک، پرونده ثبتی، تأییدشده و در دبیرخانه ثبت میگردد. در این مرحله، کارشناسان اداره ثبت، پرونده را مطابق با مدارک ارسالشده، بررسی میکنند و اگر مشکلی وجود داشته باشد، رفع نقص آن را انجام میدهند. درنهایت، پس از پشت سر گذاشتن این مراحل، شرکت شما ثبتشده و مدارک مختلف ازجمله، صورتجلسه هیئتمدیره، آگهی تأسیس، تقاضانامه، اساسنامه و شرکتنامه، به شما تحویل داده میشود. توجه داشته باشید که برای ثبت این نوع شرکت، باید ۳۵ درصد سرمایه را در شعب یکی از بانکها، واریز کنید. برای ۶۵ درصد باقیمانده نیز، اگر سهامداران اظهار کنند که این مبلغ را به مدیرعامل تحویل دادهاند، کافی است.
ثبت شرکت با مسئولیت محدود
بیشترین آمار مربوط به تأسیس شرکت در ایران، متعلق به شرکتهای مسئولیت محدود است. این نوع شرکت، شرایط آسانتری برای ثبت دارد و به همین خاطر، از متقاضیان بیشتری برخوردار است. شرکت مسئولیت محدود، بین دو یا چند نفر، برای انجام فعالیت تجاری، شکل میگیرد و نیازی نیست که سرمایه آن، به سهام تبدیل شود. هر شریک تجاری، بر اساس میزان سرمایهای که وارد کرده است، مسئولیت قروض و سایر تعهدات شرکت را بر عهده میگیرد. این نوع شرکت بازرگانی، بیشتر بین افرادی با روابط خویشاوندی تشکیل میشود. تعداد اعضای آن نیز، باید حداقل دو نفر باشد. در رابطه با ثبت این نوع شرکت، چند نکته مهم وجود دارد که توجه به آنها، خالی از لطف نخواهد بود.
اکثر مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود، بهصورت آنلاین انجام میشود و فقط برای امضاء اوراق، باید به اداره ثبت مراجعه کنید. این نوع شرکت، باید حداقل یک مدیرعامل و یک رئیس هیئتمدیره داشته باشد. البته، یک نفر میتواند هم رئیس هیئتمدیره و هم مدیرعامل باشد. سایر افرادی که به اعضای هیئتمدیره اضافه میشوند، باید به سایر سمتها منصوب گردند. افراد زیر ۱۸ سال، افراد ورشکسته و افراد دارای سوءپیشینه، نمیتوانند هیئتمدیره شوند. شرکت مسئولیت محدود، باید علاوه بر شرکتنامه، اساسنامه نیز داشته باشد و برای تأسیس آن، باید تمام سرمایه را پرداخت کنید. حداقل سرمایه لازم برای ثبت این شرکت، یکمیلیون ریال است. شرکتهای مسئولیت محدود، نمیتوانند در مناقصات شرکت کرده و وام دولتی دریافت کنند.
سایر شرکتهای ثبتی
شرکتهای سهامی خاص و مسئولیت محدود، تنها دو نمونه از شرکتهای ثبتی هستند. با توجه به اینکه این نوع شرکتها، بیشترین متقاضی را دارند، به توضیح مفصلتری راجع به آنها پرداختیم. ازآنجاکه در فرم درخواست تأسیس شرکت، باید نوع آن را مشخص کنید، بهتر است که با سایر شرکتهای ثبتی نیز آشنا شوید. طبق ماده ۲۰ قانون تجارت، انواع شرکتهای تجاری، به ۷ نوع مختلف دستهبندی میشوند. به جزء شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص که به بررسی آنها پرداختیم، در ادامه، سایر شرکتها را معرفی میکنیم.
شرکت مختلط غیر سهامی
در این نوع شرکت، امور تجارت بر اساس یک نام مخصوص، بین یک یا چند شریک با مسئولیت محدود و بدون انتشار سهام، انجام میشود و مسئولیت هر شریک در این مؤسسه، با توجه به سرمایهای که وارد کرده است، مشخص میگردد. در نام شرکت مختلط غیر سهامی، باید حداقل اسم یکی از شرکای ضامن، قید شود.
شرکت تضامنی
این نوع مؤسسه، با هدف تشکیل امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی، تأسیس میشود که بر اساس آن، اگر دارایی شرکت برای پرداخت دین و قروض، کافی نباشد، شرکای تجاری باید مسئولیت تمام قروض شرکت را بر عهده بگیرند.
شرکت تعاونی
ثبت شرکت تعاونی، با هدف مشارکت و همکاری بین عدهای از افراد همصنف انجام میشود. این افراد، برای دستیابی به منافع مشترک خود تلاش میکنند و با سرمایهای که در میان میگذارند، یک تعاونی تشکیل میدهند تا بتوانند بهصورت گروهی، مشکلات یکدیگر را حل کرده و با حذف واسطههای غیرضروری، تجارت موفقی را دنبال کنند.
شرکت مختلط سهامی
این مؤسسه نیز، با یک نام مخصوص، بین چند شریک تضامنی و یا چند شریک سهامی تشکیل میشود. سرمایه شرکای سهامی، در این شرکت به شکل سهام درآمده و مسئولیت آنها، با توجه به میزان سرمایهای که وارد کردهاند، مشخص میشود.
شرکت نسبی
این نوع شرکت، با نامی مخصوص، برای انجام یک فعالیت تجاری، بین چند شریک تشکیل میشود و مسئولیت شرکا، به میزان سرمایه واردشده، محدود میشود.
هزینه تأسیس شرکت
آنچه در مراحل ثبت شرکت موردتوجه قرار میگیرد، پیشرفت کار و آگاهی از مراحل ثبتی برای تسریع در روند تأسیس کردن شرکت است. اما بههرحال، نمیتوان از هزینههای جاری مربوط به این پروسه ثبتی، چشمپوشی کرد. این هزینه، به آیتمهای مختلفی ازجمله نوع شرکت، هزینههای مربوط به تهیه اسناد و مدارک، هزینه چاپ آگهی در روزنامه، هزینه خدمات مشاوره از شرکتهای حقوقی و موارد دیگر، بستگی دارد. این هزینه، آنقدر زیاد نیست که صرفاً به خاطر آن، پروسه تأسیس و ثبت کردن شرکت را به تعویق بیندازید.
در نظر داشته باشید که اگر در تهیه مدارک و مستندات، دقت کافی به خرج دهید، پروسه ثبتی را سریعتر پشت سر گذاشته و هزینههای جاری، برای شما کاهش مییابد. بعدازاینکه مدارک لازم را به اداره ثبت تحویل دهید، باید مدتی منتظر بمانید تا کارشناسان اداره مربوطه، مدارک شما را بررسی و تأیید کنند. اگر در مدارک شما مشکلی وجود داشته باشد، آن را مرجوع مینمایند. در این صورت، فرصت طلایی را برای ثبت فوری شرکت، از دست میدهید و درنهایت، باید پروسه ثبتی را با صرف هزینههای مجدد، دنبال کنید.
ثبت برند چیست؟
بعدازاینکه مراحل ثبت شرکت را پشت سر گذاشتید و بهصورت رسمی، مؤسسه خود را افتتاح کردید، باید برای ثبت برند نیز اقدام کنید. برند سازی، مهمترین هدفی است که بعد از تأسیس شرکت، موردتوجه قرار میگیرد. ثبت کردن برند، یک فرایند مجزا است. درواقع، اهدافی که برای ثبت کردن برند تعریفشده، با اهداف تجاری برای ثبت کردن شرکت، متفاوت است. اگر توجه کرده باشید، خود شما نیز برای خرید یک محصول یا دریافت یک خدمات مشخص، برند معتبر و مطمئنی را انتخاب میکنید. طبیعتاً کاربران نیز، به برندهایی اعتماد میکنند که هویت آنها، مشخص و قابلتأیید باشد. هنگامیکه یک برند بهصورت قانونی ثبت میشود، هویت مورد تأیید و قابلاعتمادی مییابد.
اهمیت ثبت برند در چیست؟
فرایند اعتمادسازی، اصلیترین هدفی است که در ثبت کردن برند دنبال میشود. برای اینکه بتوانید اعتماد کاربران هدف خود را جلب کنید، باید یک سرمایهگذاری طولانیمدت داشته باشید. درحالیکه، اگر شما بهعنوان افراد حقیقی و حقوقی، بعد از ثبت کردن شرکت خود، برندتان را نیز به ثبت برسانید، میتوانید در کوتاهترین زمان ممکن، اعتماد مشتریان هدف را جلب کنید. درنهایت، میتوانید از مشتریان خود، طرفدار واقعی ساخته و حمایت آنها را داشته باشید. در این صورت، میتوانید به فروش بیشتر و رونق بهتری در کسبوکار خود برسید.
برند تجاری، یک نشان انحصاری است که کسبوکار شما را به کاربران هدف، معرفی میکند. این نشان انحصاری، درواقع نمادی از هویت، شخصیت و قدرت کسبوکار شما است که بر اساس آن، با اعتمادبهنفس و اقتدار بیشتری، فعالیتهای تجاری خود را در راستای دستیابی به منفعت بیشتر، سازماندهی میکنید. ثبت برند تجاري، به کسبوکارها کمک میکند که به فعالیتهای خود، سمت و سوق بخشیده و از رقبای خود، پیشی بگیرند. هرچه زمان ثبت کردن برند، به زمان شروع تجارت رسمی شما نزدیکتر باشد، به موفقیت بیشتری در مسیر تجارت خواهید رسید.
شرایط ثبت ثبت برند تجاري
قبل از اینکه صرفاً به دنبال ثبت یک نام انحصاری برای خود باشید، باید نحوه تعامل خود با مشتریان هدف را ارزیابی کنید. درواقع، شما باید بتوانید تعامل و ارتباط عمیقی با کاربران هدف برقرار کنید تا از طریق آن، ورودی تجارت خود را افزایش دهید. برند سازی، یک پروسه زمانبر است و تا زمانی که به این مرحله برسید، باید کاربران هدف بیشتری را به مشتریان خود تبدیل کنید. به همین خاطر، ترافیک بالای تجارت شما، بهعنوان یک معیار مهم در این پروسه ثبتی شناخته میشود. در کنار این تعامل سازنده، باید مدارکی که هویت واقعی شما را بهعنوان صاحب تجارت و همچنین، هویت سهامداران صاحب حقوقتان را تأیید میکند، به اداره ثبت تحویل دهید.
مراحل ثبت برند تجاري
برای اینکه برند خود را ثبت کنید، باید مانند ثبت شرکت، یک نام مناسب برای آن انتخاب نموده و به اداره ثبت علائم و اختراع، ارائه دهید. هرچند که انتخاب این نام، سلیقهای است، اما باید با نوع فعالیت شما، مطابقت داشته و متعلق به برند یا شرکت دیگری نباشد. بعد از انتخاب نام مناسب برای برند خود، باید آن را در سامانه مربوطه اعلام کنید و اسناد لازم را ارائه نمایید. از مدارک لازم برای ثبت کردن برند، میتوان به کارت بازرگانی، مجوز فعالیت، پروانه ساخت، جواز کسبوکار و سایر مدارک هویتی، اشاره نمود.
بعدازاینکه اسناد لازم را در سامانه مربوطه بارگذاری کردید، باید دو آگهی چاپ کنید و در آنها، مشخص نمایید که با درخواست شما برای ثبت یک برند خاص، موافقت شده است. درنهایت، باید گواهی پرداخت حق ثبت را به اداره ثبت علائم ارسال کنید، تا برند شما ثبت گردد. سرانجام، گواهی ثبتی برای برند شما صادر میشود. برند ثبتی شما، ۱۰ سال اعتبار دارد و بعد از پایان اعتبار آن، ۶ ماه فرصت دارید که آن را تمدید کنید. در غیر این صورت، برند از مالکیت شما خارج میشود.
نکته مهم
یکی از مراحل مهم در ثبت برند تجاري، تکمیل اظهارنامه است که برای این کار، باید تخصص کافی داشته باشید. برای ثبت علائم تجاری، باید ثبت لوگو را نیز انجام دهید. اگرچه ثبت لوگو و برند، کاملاً با یکدیگر متفاوت است، اما ثبت لوگو، مهمترین مرحله در ثبت کردن برند شناخته میشود. درواقع، کسبوکار شما دارای یک نام تجاری مشخص است و لوگو، نام و نشان تجاری شما را به نمایش میگذارد. توجه داشته باشید که در قانون ما، کلمهای بهعنوان برند وجود ندارد؛ این قانون، بهعنوان ثبت علامت تجاری شناخته میشود، اما درنهایت، همان مفهوم برند را میرساند. در ثبت علائم یا برند تجاری، باید از کلمات استفاده کنید و اصطلاح علائم، نباید شما را گمراه کند.
ثبت برند بین المللی
برخورداری از یک برند بینالمللی، نیاز ضروری برای شرکتها و تاجرانی است که در حوزه واردات و صادرات کالا یا خدمات، فعالیت میکنند. این نوع شرکتها میتوانند با ثبت برند بین المللی، کسبوکار خود را به شکل گسترده و هوشمندانهای، تبلیغ کنند. ثبت کردن برند بینالمللی، بعد از ثبت شرکت و تأسیس آن، میتواند شما را وارد یک سیستم تجارت بسیار گسترده کند که قطعاً منافع زیادی برای شما به همراه خواهد داشت. افراد حقیقی و حقوقی میتوانند با یک علامت تجاری، محصولات خود را معرفی کنند. این افراد، باید برند تجاری خود را در سطح کشور به ثبت برساند. این در حالی است که ثبت برند بین المللی، به این شرکتها کمک میکند که محصولات و خدمات خود را در سطح جهانی هم عرضه کنند. خوب است بدانید که کشورهای خارجی، وظیفهدارند از حقوق تجارت برندهای بینالمللی که فعالیتهای برونمرزی دارند، حفاظت و حراست کنند.
مزایای ثبت برند بین المللی
توجه داشته باشید که ثبت برند تجاري، در دو نوع ثبت علامت تجاری یا همان ثبت برند داخلی و ثبت برند بین المللی انجام میشود. هریک از این پروسههای ثبتی، قوانین و شرایط خاصی دارند. مؤسساتی که با هدف تجارت برونمرزی، به ثبت شرکت میپردازند، باید برای معرفی خود و به رسمیت شناساندن محصولات و خدماتشان در سطح جهانی، یک برند بینالمللی داشته باشند. اگرچه ثبت این نوع برند، الزامی نیست اما قطعاً ثبت آن میتواند اعتبار و ارزش شرکت را دوچندان کند. چنین شرکتهایی میتوانند با تکیهبر برند بینالمللی خود، به فرصتهای ایده آلی در سطح جهانی رسیده و توسعه و آبادانی قابلتوجهی را تجربه کنند. از مهمترین مزایای ثبت برند بین المللی، میتوان به بازاریابی هوشمندانه و مؤثر، کسب اعتبار و قانونی شدن شرکت، جلوگیری از کپیبرداری از تجارت، دستیابی به سود مناسب، موردحمایت قرار گرفتن توسط سرمایهگذاران خارجی، ایجاد دارایی و سرمایه بالا و مواردی از این قبیل، اشاره کرد.
رتبه بندی شرکت چیست؟
ثبت شرکت و ثبت برند، درواقع شروع یک ماجرا برای قرار گرفتن در مسیر تجارت و رقابت با تاجران و شرکتهای بزرگ داخلی و بینالمللی است. رسیدن به موفقیت در هر حوزهای، برای افراد لذتبخش خواهد بود و قطعاً هنگامیکه افراد موفقیتهای خود را مشاهده کنند، تلاش خود را برای توسعه و ارتقای بیشتر، دوچندان میکنند. رتبه بندی شرکت، درواقع یک پروسه قانونی است که جایگاه افراد حقیقی و حقوقی را در مسیر تجارت آنها با رقبای دیگر، مشخص میکند. فرایند رتبهبندی که بعد از تأسیس شرکت انجام میشود، به شما کمک میکند که دپارتمانهای مختلف کسبوکارتان را سازماندهی کرده و به یک تصویر ایده آل از تجارت خود برسید. اخذ رتبه، مهمترین فرایندی است که افراد حقیقی و حقوقی باید بعد از ثبت کردن شرکت، انجام دهند. رتبه هر شرکت، توسط معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، تصویب میشود.
اهمیت رتبه بندی شرکت
شرکتهای مختلف، برای رتبهبندی، به دو دسته شرکتهای مشاور و پیمانکار تقسیم میشوند. رتبهبندی شرکتها، به صاحبان آنها کمک میکند که مسیر توسعه خود را پیدا کنند و با دریافت گواهی صلاحیت حضور در مناقصههای بزرگ دولتی، پلههای موفقیت را با سرعت بیشتری طی کنند. با اخذ رتبه، میزان صلاحیت شرکتهای مختلف، تعیینشده و اعتبار آنها مشخص میشود. بهاینترتیب، اعتمادسازی و جذب کاربران هدف، با سرعت بیشتری شکل میگیرد. علاوه بر آن، رتبه بندی شرکت برای مؤسسههای مختلف، به برگزاری مناقصهها سروسامان داده و دیگر، افراد سودجو نمیتوانند با دخالت در مناقصهها، پروژههای حرفهای را بهدست بگیرند. قطعاً مجریان طرح و سرمایهگذاران، با شرکتهایی همکاری میکنند که ازلحاظ علمی، فنی و تخصصی، صلاحیت داشته باشند. اخذ رتبه، میزان صلاحیت این شرکتها را مشخص میکند.
اخذ رتبه پیمانکار
شرکتهای پیمانکاری، به مؤسسات حقیقی و حقوقی گفته میشود که بعد از ثبت شرکت، در حوزههای مختلف عمران، حملونقل، حوزههای طراحی و ساخت و...، فعالیت میکنند. اخذ رتبه پیمانکار در این شرکتها، باعث شفافسازی فعالیتهای پیمانکار و عقد قراردادهای مهم میشود. برای اینکه پیمانکاران بتوانند برای اجرای طرحهایشان در داخل و خارج کشور، از تسهیلات دولتی استفاده کنند، باید رتبه پیمانکار را دریافت نمایند. این نوع شرکتها میتوانند همه یا بخشی از بودجه موردنیاز خود را، از طریق تسهیلات دولتی تأمین کنند.
اخذ رتبه پیمانکار، در ۱۱ شاخه فرعی و ۵ سطح مختلف انجام میشود. ارگانهای مربوطه، با توجه به سوابق شرکتهای ثبتی و میزان توانایی و قابلیت آنها، یکی از رتبههای ۱ تا ۵ را به آنها اعطا میکنند. ازآنجاکه سوابق هر پیمانکار و نحوه عملکرد آن، در رتبه بندی شرکت نقش مهمی دارد، شرکتهای مختلف میتوانند برای رسیدن به رتبه برتر و کسب امتیاز بیشتر، سطح عملکرد خود را ارتقا ببخشند. اخذ سطح ۵ پیمانکاری، با توجه به فاکتورهای مختلفی مانند، تواناییهای علمی، فنی، اجرایی، مالی و تعداد نیروی فنی و مهندسی حاضر در هیئتمدیره، انجام میشود.
فاکتورهای لازم برای اخذ رتبه پیمانکار
رتبه بندی شرکتهای پیمانکار، قوانین و ملزومات خاص خود را دارد. برای اخذ سطح پیمانکار، باید ملزومات مربوط به واحد بهداشت و ایمنی سازمانی را فراهم کنید. علاوه بر آن، باید تجهیزات و لوازم فیزیکی برای حفظ ایمنی را نیز تدارک ببینید تا در مواقع اضطراری، از آنها استفاده شود. شرکتهای پیمانکاری، باید به کارگاههای پیشرفته با ادوات و دستگاههای لازم، مجهز باشند. تمامی دستگاهها، کارکنان و حتی محل پروژه نیز، باید بیمه داشته باشند.
تهیه مدارک لازم برای رتبهبندی شرکت پیمانکاری نیز، بخشی از ملزومات آن به شمار میرود. مدارک لازم برای اخذ سطح در این شرکتها، با توجه به رتبه آن متفاوت است. این مدارک برای رتبه ۱ تا ۴ پیمانکاری شامل، مدارک ثبت شرکت، کپی مدارک هویتی سهامداران و اعضای هیئتمدیره شرکت در سه نسخه، اظهارنامه مالیاتی شرکت، تمام موافقتنامهها و مدارک تحصیلی اعضای امتیازآور شرکت میشود. مدارک لازم برای اخذ رتبه ۵ پیمانکاری نیز، به دو دسته مدارک اشخاص حقیقی و مدارک اشخاص حقوقی تقسیم میشود.
اخذ رتبه مشاور
شرکتهای مشاور، بهعنوان واسطه بین شرکتهای پیمانکار و کارفرما عمل میکنند و بر اساس مسئولیتی که برای آنها تعریفشده است، خدمات مشاوره پروژههای اجرایی و تجاری را ارائه داده و از آنها پشتیبانی میکنند. خدمات شرکتهای مشاور، فراتر از این محدوده است. اخذ رتبه مشاور، در سه پایه مختلف انجام میشود که پایه 1، بالاترین رتبه و پایه ۳، پایینترین رتبه آن است. رتبهبندی این شرکتها و تعیین صلاحیت آنها، بر اساس فاکتورهایی همچون، سطح کیفی و کمی خدمات شرکتهای مشاور، قدرت مالی و فنی آنها، نیروی فنی و مهندسی، امکانات نرمافزار، لیستهای بیمه و حقوق، سوابق تحصیلی هیئتمدیره و مواردی از این قبیل، انجام میشود.
شرکتهای مشاور میتوانند با اخذ سطح، وارد یک رقابت سالم با شرکتهای دیگر شده و از این طریق، در مسیر رشد و توسعه قرار بگیرند. این مؤسسات میتوانند با اخذ رتبه مشاور، تواناییهای خود را نشان داده و با سرمایهگذاران خصوصی و دولتی برای انجام پروژههای مهم، همکاری کنند. درصورتیکه شرکتهای مشاور، بعد از ثبت شرکت و تأسیس آن، برای اخذ رتبه اقدام کنند، میتوانند با قدرت بیشتری تجارت خود را دنبال کنند.
ملزومات رتبهبندی شرکت مشاور
هدف از رتبهبندی این شرکتها، تعیین صلاحیت آنها برای ارائه خدمات باکیفیت است که بر اساس مقررات آییننامه، از سوی سازمانهای مربوطه انجام میشود. سازمان مدیریت و برنامهنویسی، رتبه مشاوران را از ۱ تا ۳ در هر تخصص صادر میکند؛ همچنین، پایه نهایی گروههای تخصصی را جهت تعیین صلاحیت، صادر میکند. شرکتهای مشاور در رتبههای مختلف شامل، گروه تخصصهای مشترک، گروه راه و ترابری، گروه شهرسازی و معماری، گروه نفت و گاز، گروه صنعت و معدن، گروه پست و مخابرات، گروه انرژی و ... میشوند.
اخذ رتبه مشاور، بر اساس نوع و میزان فعالیت شرکتها مشخص میشود و ازآنجاکه محدوده فعالیت این شرکتها، بسیار گسترده است، رتبهبندی آنها نیز حساسیت بیشتری میطلبد. دراینبین، شرکتهایی که از پتانسیل رشد بالاتری برخوردار هستند، شانس بیشتری برای کسب رتبه برتر دارند. این شرکتها باید برای اخذ رتبه مشاور، مدارک و مجوزهای ثبت سوابق اجرایی در پروژههای قبلی، گواهی تأییدیه غیردولتی بودن فعالیت مدیران شرکت، گواهی عدم سوابق کیفری کارکنان و مواردی از این قبیل را تهیهکرده و برای سازمان مربوطه ارسال نمایند.
هزینه رتبهبندی شرکت
اگرچه اخذ رتبه مانند ثبت شرکت و ثبت برند، هزینه مشخصی برای شما به همراه دارد، اما قطعاً مزایایی که با این کار حاصل میشود، بارها ارزش این هزینه کردن را دارد. شرکتهای مشاور و پیمانکار، میتوانند بعد از تأسیس کردن شرکت خود، به اخذ رتبه پرداخته و با اعلام صلاحیت خود، پروژههای مهمی را بهدست بگیرند و از این طریق، سود سالانه خود را چندین برابر کنند. صرف یک هزینه مشخص برای اخذ رتبه، میتواند یک سرمایهگذاری بلندمدت را برای شما رقم بزند. بههرحال، برای اینکه بتوانید این هزینهها را کاهش دهید، بهتر است از یک شرکت مشاوره متخصص در این زمینه کمک بگیرید.
ثبت تغییرات شرکت چیست؟
تا به این بخش، راجع به مراحل ثبت شرکت، ثبت برند تجاری و رتبهبندی شرکت صحبت کردیم. اگرچه شما تمام این فرایندهای ثبتی را بر اساس قانون دنبال میکنید و در یک مسیر درست قرار میگیرید، اما ممکن است لازم باشد برای پیشرفت در مسیری که هستید، تغییرات قابلتوجهی را در فعالیتهایی که برنامهریزی کرده بودید، ایجاد کنید. گاهی اخذ رتبه و ثبت کردن برند، نمیتواند بهاندازه کافی به کسبوکار تجاری شما قدرت ببخشد؛ درواقع، آنگونه که باید، نمیتوانید در مقابل رقبای حرفهای خود حضور یابید. در این هنگام، میتوانید با ایجاد یک سری تغییرات در ساختار درونی شرکت، تداوم کسبوکار خود و رشد و ترقی آن را تضمین کنید.
ثبت تغییرات شرکت، یک پروسه کاملاً قانونی است که به شما کمک میکند تا اهدافی که مدتها برای آن تلاش کردهاید را، محقق سازید. اگرچه برخی از تغییرات در شرکت، سخت به نظر میرسد، اما باید بدانید که این تغییرات، زمینهساز موفقیت شما خواهد بود. هر تغییر جزئی میتواند تغییرات گستردهای را در رویکرد و فعالیت شرکت ایجاد کند. ثبت تغییرات شرکت، به مؤسسات خاصی محدود نمیشود و تمامی شرکتهای ثبتی میتوانند در مواقع لزوم، به ایجاد تغییرات در دپارتمانهای خود بپردازند.
انواع تغییرات شرکت
قطعاً هنگامیکه به دنبال ایجاد تغییرات در شرکت هستید، مراحل ثبت شرکت را پشت سر گذاشتهاید؛ بنابراین، با فاکتورهای مختلفی ازجمله، نام شرکت، اساسنامه، تعداد سهامداران و میزان سهم آنها و فاکتورهایی از این قبیل، آشنا هستید. در پروسه ثبت تغییرات شرکت نیز، دقیقاً در همین فاکتورها، تغییر ایجاد میشود.
-
تغییر نام شرکت، یکی از انواع تغییرات در شرکتهای ثبتی است. اگرچه مؤسسات مختلف میتوانند در همان ابتدا، نامی را انتخاب کنند که نیازی به تغییر نداشته باشد، اما درهرصورت، امکان تغییر نام برای آنها وجود دارد
-
حتماً در زمان تأسیس شرکت، نوع آن را مشخص کردهاید. نوع شرکت، در تغییر آدرس آن هنگام ثبت تغییرات، موردتوجه قرار میگیرد. در شرکتهای مسئولیت محدود و سهامی خاص، تغییر آدرس شرکت بر عهده هیئتمدیره است، اما تغییر آدرس در شرکتهای سهامی عام، بر عهده هیئترئیسه است. قطعاً هنگام ثبت کردن شرکت، آدرس دفتر کار را ثبت میکنید، باید با هر بار تغییر آدرس، نشانی جدید دفتر کار را به ثبت رسمی برسانید.
-
برخی از شرکتهای تجاری، ناچار هستند که برای گسترش فعالیتهای خود، سرمایه بیشتری را وارد شرکت کنند. معمولاً شرکتهای سهامی خاص، به افزایش میزان سرمایه، نیاز پیدا میکنند که در این صورت، باید میزان سرمایهای که به سهام شرکت اضافهشده و میزان سهم هر سهامدار، مشخص شود. همچنین، باید میزان سرمایه افزودهشده به سهام اولیه شرکت، در روزنامه کثیرالانتشار چاپ گردد. درنهایت، باید تمامی این مراحل، در ارگانهای ثبتی تأییدشده و به ثبت رسمی برسند.
-
برای پیگیری ثبت تغییرات شرکت، دو مجمع عادی و فوقالعاده برگزار میشود و انجام تغییراتی که در اساسنامه ذکر نشده، در مجمع عمومی صورت میگیرد. ممکن است مجمع عمومی، به این نتیجه برسد که توسعه تجارت آنها، به تغییر اساسنامه نیاز دارد. برای تغییر اساسنامه، باید تمام سهامداران شرکت، حضورداشته باشند و تغییرات ایجادشده را تأیید کنند. هیئتمدیره بهتنهایی، اجازه تغییر اساسنامه را ندارد. ایجاد هرگونه تغییر در آن دسته از مواردی که در اساسنامه ذکرشده و تحت نظارت قرار دارد، بر عهده مجمع فوقالعاده است.
-
تغییر زمینه فعالیت شرکت، نوع دیگری از تغییرات است که میتوانید بعد از ثبت دفتر کار خود، انجام دهید. برخی از شرکتها بعد از شروع فعالیتهای خود، به این نتیجه میرسند که میتوانند فعالیت کنونی خود را به فعالیت جدیدی تغییر داده و یا در حوزه اختیارات خود، فعالیت دیگری را آغاز کنند. در این صورت، این کسبوکارها میتوانند با پیگیری ثبت تغییرات شرکت، به اهداف خود برسند. برای این کار، اعضای هیئتمدیره باید یک مجمع عمومی تشکیل داده و با گفتوگو، یک تصمیم واحد اتخاذ کنند. سپس، باید برای تصمیم نهایی، یک صورتجلسه تنظیم نمایند. در این صورتجلسه، باید میزان سهام تمام شرکا مشخص شود.
نکته
در مورد ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت، یک نکته مهم وجود دارد. هر نوع تغییری در شرکت، صورتجلسه مخصوص به خود را دارد و هنگامیکه هیئتمدیره و بازرسین، صورتجلسه را امضا کنند، یعنی با تغییرات جدید در شرکت، موافق هستند. اگر اعضای هیئتمدیره، با نامهای جداگانه تأیید خود را اعلام کنند، باید برگه تأییدیه آنها، ضمیمه صورتجلسه شده و به اداره ثبت شرکتها، تحویل داده شود. بعد از تشکیل جلسه، یک ماه فرصت دارید که صورتجلسه را به اداره ثبت شرکتها، تحویل دهید. توجه داشته باشید که صورتجلسه، باید در چند نسخه تهیه شود و به امضای هیئترئیسه جلسه برسد. درنهایت، یکی از نسخهها باید برای اداره ثبت ارسال گردد. برای ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت، باید ابتدا فرمهای مربوطه را در سامانه اینترنتی http://irsheekat.ssaa.ir، تکمیل نمایید.
جمعبندی
در این مطلب، راجع به مراحل ثبت شرکت، رتبهبندی شرکت، اخذ رتبه پیمانکار و اخذ رتبه مشاور، ثبت تغییرات شرکت، لزوم ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت، پیگیری ثبت برند تجاری و بینالمللی و سایر فاکتورهای مرتبط با این موضوع، صحبت کردیم. این پروسههای ثبتی، مراحل اداری خاص و قوانین از پیش تعریفشدهای دارند که لازم است برای تسریع در روند کار، با این مراحل آشنایی داشته باشید. برای اینکه بتوانید این مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشته و تجارت پرسودی را در سطوح مختلف کشوری و بینالمللی دنبال کنید، بهتر است که از یک مجموعه متخصص در این زمینه، کمک بگیرید. اِلی ثبت، یکی از معتبرترین مجموعههای کشور در این زمینه است که میتواند شما را در این مسیر پرپیچوخم، همراهی کند. این مجموعه، با بهرهگیری از کارشناسان متخصص و توانا، میتواند روند فرایندهای فوق را برای شما تسهیل کرده و سرعت بیشتری به کار شما ببخشد. شما عزیزان میتوانید با تماس با بخش پشتیبانی این مجموعه، از مشاوره کارشناسان زبده آن بهرهمند شوید. همچنین، میتوانید از وبسایت این مجموعه، به آدرس https://elisabt.ir/، بازدید کنید.
انتهای پیام/