صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۴۵ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
شاکری در گفت‌وگو با آنا:

روش‌های سنتی حفر تونل مترو، عامل فرونشست زمین/ دستگاه‌ها نقشه تاسیسات زیرزمینی ندارند

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه مترو در زمینه حفر تونل از روش‌های سنتی استفاده می‌کند و این عاملی برای فرونشست زمین است، گفت: ما چون علاقه‌مندیم با عده‌ای پیمانکار و مشاور خاص کار کنیم، از دانش روز و تکنولوژی جدید در این زمینه استفاده نمی‌کنیم.
کد خبر : 89407

اقبال شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، با اشاره به فروریختن گودال‌هایی در سطح شهر که اخیرا تعداد آنها افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: یکی از علل این موضوع زیرساخت‌های نامناسب شبکه‌های آب و فاضلاب پایتخت است که مشکلات عمده‌ای را در این زمینه ایجاد کرده است.


وی با اشاره به دیگر عوامل موجود در این خصوص افزود: یکی دیگر از عوامل فروریختن ناگهانی محل عبور و مرور مردم در سطح شهر، نبود نقشه‌های قابل اطمینان در مدیریت شهری محسوب می‌شود. به عنوان مثال، دستگاه‌های اجرایی همانند شرکت آب و فاضلاب تهران یا شرکت مخابرات هیچ‌کدام درخصوص شبکه‌های زیرساخت خود نقشی ندارند و اگر قرار باشد اجرای عملیاتی را در اختیار پیمانکاران بگذارند، می‌گویند عملیات اجرا شود، اگر مشکلی به وجود آمد آن را در همان حین حل می‌کنیم.


رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه حدود نقشه‌های تاسیسات زیرسطحی یکی از قوانین مدیریت شهری محسوب می‌شود، ادامه داد: در نهایت شهرداری مجبور شد طرح تونل مشترک تاسیسات شهری را بدهد که تا به حال نیز این طرح اجرا نشده است.


به گفته شاکری، انجام نشدن به موقع تعمیر و نگهداری زیرساخت‌ها یکی دیگر از علل فرونشست خیابان‌هاست. بسیاری از تاسیسات زیرسطحی امروز پوسیده شده‌اند. لوله‌ها شکسته‌اند یا نشتی کرده‌اند، اما کسی کاری به آنها ندارد.


رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با تاکید بر این موضوع که در شرکت‌های مهم شهرداری همانند مترو هم که مرتبط با تونل‌های زیرسطحی هستند از شیوه‌های جدید کسب اطلاعات از زیر زمین استفاده نمی‌شود، عنوان کرد: حتی چندین‌بار پیشنهادهای مختلفی با هزینه‌های کم مطرح شد، اما آنها همچنان با روش‌های سنتی دو سوراخ ایجاد می‌کنند و با اتکا به چند نقطه به گودبرداری اقدام می‌کنند. در نتیجه در محل‌هایی که تونل‌های مترو وجود دارد شاهد فروریختن زمین هستیم.


شاکری تاکید کرد: از تعداد فرونشست‌هایی که اخیرا اتفاق افتاده است، تعدادی مرتبط به شکستگی لوله و نشتی آب و تعدادی دیگر مرتبط با حفر غیراصولی تونل مترو بوده است. مترو نمی‌تواند از زیر ساختمان‌های مردم عبور کند به همین دلیل از زیر معابر رد می‌شود،‌ معابری که شبکه‌های تاسیساتی در زیر آن قرار دارد.


شاکری با بیان اینکه به منظور ایجاد تونل باید تمهیدات لازم اندیشیده و سپس اقدام شود،‌ گفت: می‌توانید قبل از حفر تونل با روش ساده انتشار امواج، شکستگی لوله، تجمع آب، حفره‌های زیرزمینی را کشف کرده، اما ما امروز همچنان به روش‌های سنتی عمل می‌کنیم زیرا علاقه‌مندیم با تعدادی پیمانکار خاص قرارداد ببندیم و حاضر نیستیم از جوانان با تکنولوژی نو در این زمینه استفاده کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر