صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

فصلی نوین در صنعت فاوا/ چرا نمایشگاه‌ الکامپ و تلکام ادغام نمی‌شود؟

تفاوت دو نمایشگاه الکامپ و تلکام در چیست و آیا لزومی دارد که این دو نمایشگاه همسو و هم راستا در یک فاصله زمانی کوتاه برگزار شوند؟  
کد خبر : 893886

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ دنیای فناوری در جهان روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است و هر روز حرف جدیدی برای گفتن دارد. از این رو در جهان نمایشگاه‌های مختلفی برای ارائه آخرین فناوری‌های روز برگزار می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان «سی ای اس»،«سیبت» و «جیتکس» را ذکر کرد.

از آنجایی که نمایشگاه‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات طرفداران بسیار زیادی دارند. این رویدادها تا جایی مهم و تاثیرگذار هستند که سیر و روند تکنولوژی سال را مشخص کنند؛ یعنی محصولات و دستاوردهایی که عرضه می‌شوند، می‌توانند خط فکری و مسیر آینده تکنولوژی را بعد از خود تعیین کنند.

مهم‌ترین و معتبرترین نمایشگاه‌ها در حوزه تکنولوژی و آی‌تی در کشور ما نمایشگاه الکامپ و تلکام است تا فناوران و فعالان و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند در کنار یکدیگر به ارائه و معرفی خدمات خود بپردازند؛ اما از آنجا که ظرفیت این نمایشگاه در کشور ما با توجه به تحریم‌ها زیاد نیست و خیلی کمتر از حضور دیگر کشورها در این نمایشگاه ها بهره مند هستیم در ادامه گزارشی درباره مقایسه این رویداد ارائه شده تا در آینده تصمیمات بهتری را در جهت اجرای هر چه بهتر این نمایشگاه‌ها انجام شود.

                       

نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۲

در کشور ما نمایشگاه الکامپ هرساله میزبان علاقه‌مندان حوزه فناوری و تکنولوژی است تا بتوانند آخرین دستاورد‌های این حوزه را رصد کنند. سال گذشته نیز این نمایشگاه با حضور بیش از ۱۰۰ شرکت داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار شد.

چیزی که در میان بازید کنندگان الکامپ به چشم می‌خورد طیف گسترده‌ای از مخاطبان بود که از هر رده سنی به بازدید این نمایشگاه آمده بودند؛ مثلا کودکانی که همراه با والدین علاقه‌مند به فناوری به گشت و گذار در نمایشگاه می‌پرداختند تا نوجوانانی که برای برای دیدن استریمر و گیمر‌های مورد علاقه خود در نمایشگاه حضور پیدا کردند و یا نوجوانان خلاق شهرستانی که برای ارائه محصولات خلاقانه خود پا به میدان گسترده الکامپ گذاشتد تا مورد توجه مسئولین قرار بگیرند.

در این بین غرفه‌های اپراتور‌های مطرح کشور را می‌دیدیم که در طراحی دکور خود از جذاب‌ترین طراحی‌های سمعی و بصری استفاده کردند تا مخاطبان را در همه سنین به خود جذب کنند.

سال گذشته قرار بود  این نمایشگاه به مدت ۴ روز برگزار شود، اما به دلیل استقبال شدید مخاطبان یک روز دیگر هم تمدید و ۲ تا ۵ تیر میزبان علاقه‌مندان بود و پس از 4 روز ارائه و معرفی محصولات به کار خود پایان داد.

                         

اما چند ماه بعد، سروصدای برپایی نمایشگاه تلکام به پا شد نمایشگاهی که در ابتدا و به ظاهرهم راستا با الکامپ به نظر می‌آمد و با وقفه‌ای چند ساله‌ای قرار شد مجدد برگزار شود؛ اما تفاوت این دو نمایشگاه چیست و آیا لزومی دارد که این دو نمایشگاه همسو و هم راستا در یک بازه زمانی کوتاه برگزار شود؟ 

نمایشگاه تلکام با رویکرد ارتقای زیرساخت مخابراتی کشور برگزار شد چیزی که در نمایشگاه الکامپ شاهد آن نبودیم و یا مخاطبان این نمایشگاه افراد متخصص حوزه مخابرات بودند و تقریبا کمتر کودک و نوجوانی در آن دیده می‌شد. همچنین در این نمایشگاه ارائه دهنده محصولات و دریافت کنندگان به صورت مستقیم به گفت‌وگو می‌پرداختند و به اصلاح به صورت بی تو بی بود، اما نمایشگاه الکامپ به صورت بی تو سی برگزار می‌شد و ارائه دهندگان با گروهی از مخاطبان در ارتباط بودند.

                   

کاهش هزینه غرفه داران و شرکت کنندگان

در این بین با برخی از غرفه‌داران حاضر در نمایشگاه تلکام گفت‌وگو کردیم و پرسیدیم که به نظر آن‌ها این دو نمایشگاه موازی کاری محسوب می‌شود یا خیر؟

برخی از غرفه داران معتقد بودند برای ارائه هرچه بهتر خدمات زیرساختی و بیان چالش‌های این صنعت بهتر است به صورت جدا برگزار شود، اما برخی دیگر معتقد بودند با برگزاری همزمان این نمایشگاه اهداف برگزاری این نمایشگاه‌‌هابه حاشیه کشیده می‌شود. پس بهتر است جدا برگزار شود، چون مخاطب دو نمایشگاه متفاوت است.

اما برخی هم با برگزاری همزمان آن موافق بودند چرا که بر این موضوع تاکید داشتند که برگزاری این دو نمایشگاه کنار هم می‌تواند بازدید و موفق‌های بیشتری را به ارمغان بیاورد و هزینه‌های غرفه داران و شرکت کنندگان را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر مخاطبان هر دو نمایشگاه از جنس فناوری هستند و هرکدام با توجه به علاقه‌مندی‌ها و نیاز‌های خود می‌توانند غرفه‌ها و محصولات را دنبال کنند.

بسیاری از شرکت‌های فناوری اطلاعات با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند، مجبورند در هر دو نمایشگاه حضور یابند و دچار هزینه مضاعفی می‌شوند و با ادغام تلکام و الکامپ، آنها بازخورد بیشتری می‌گیرند و دو هزینه یکی می‌شود؛ البته موضوع فقط برگزاری نمایشگاه نیست؛ بلکه برگزاری نمایشگاهی است که در شأن کشورمان باشد و از سوی دیگر با کیفیتی مناسب برگزار شود. گرچه دو نمایشگاه الکامپ و تلکام نکات مشترک زیادی دارند، اما در عمل شرکت‌های مخابراتی بیشترعلاقه‌مندند در نمایشگاه تلکام حضور داشته باشند.

فراهم کردن بستر مناسب برای انتقال فناوری روز به کشور، ایجاد فرصت برای ارتباط مستقیم بین خریداران و فروشندگان کالا و تشویق و ترغیب تولیدکنندگان برای رقابت پویا و تامین نیازمندی‌های این صنعت در کشور از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه تلکام است.

             

تمایلی به ادغام الکامپ و تلکام نداریم

از این رو به سراغ داوود ادیب رئیس کانون همانگی فاوا رفتیم تا از منظر کارشناسی به این موضوع بپردازیم. وی پیرامون این موضوع که برخی معتقدند چند نمایشگاه مرتبط با حوزه تلکام و یا حوزه‌های ارتباط با الکترونیک و یا کامپیوتر بهتر است ادغام شود، گفت: ما علاقه‌ای نداریم که نمایشگاه‌های موضوعی دیگر که نزدیک به حوزه تلکام (مخابرات، فناوری‌های نوین و اقتصاد دیجیتال) است در تلکام ادغام گردند و یا نمایشگاه‌های دیگر که به نوعی بی تو سی (B to C) است با نمایشگاه‌های که صرفا ماهیت‌های تخصصی و متفاوتی دارند در یک نمایشگاه قرار گیرند. نمایشگاه‌ها جدا از موضوعات تخصصی، مخاطبین متفاوت و رویکرد‌های مختلفی با هم دارند. حتی نمایشگاه‌های دارای حوزه‌های دارای فناوری کاملا مشابه و نزدیک به هم نیز اگر در فاصله زمانی حدود 6 ماه از هم نیز برگزار شوند معمولا طرح چنین تفکراتی را بلاموضوع می‌کند.

ادیب افزود: همان طور که مطرح شد در نمایشگاه تلکام معمولاً شرکت‌های تولیدکننده حضور پیدا می‌کنند و واردکنندگان تجهیزات در حد بسیار پایینی در این نمایشگاه‌ها قرار دارند و رونمایی‌های محصولات تولیدی بار اولی نیز به نوعی رویکرد این گونه نمایشگاه است. از موارد دیگر می‌توان پنل‌های تخصصی لبه تکنولوژی را نام برد.

برگزاری بیش از۳۰ پنل و کارگاه‌های تخصصی توسط اساتید دانشگاهی و متخصصین با موضوعات لبه تکنولوژی از قبیل: فناوری بلاکچین، اهمیت بلاکچین و رمز ارز در توسعه تجارت، نسل پنج در متاورس،هوش مصنوعی در بانکداری هوشمند ایران، دیجیتال ترانسفورمیشن، هوش کسب و کارسازمان‌های چابک، حکمرانی داده ،توسعه هوش مصنوعی در برنامه هفتم، مدل‌های نوین کسب و کار، پلتفرم خدمات دیجیتال و تحول دیجیتال، بسیج ظرفیت‌ها برای توسعه FTTX، چالش‌ها و فرصت‌های پروژه‌های فناوری، رویکرد آموزش ابری، امنیت اینترنت اشیاء، واقعیت افزوده در صنعت مخابرات، connected car، مخابرات کوانتومی، پلتفرم‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء، نیز نشان گر این موضوع است که نمایشگاه‌هایی از قبیل تلکام به درستی راه خود را پیدا کرده و همگام با نسل جدید نمایشگاه‌ها حرکت می‌کند.

                           

از دیگر موارد‌ی که نمایشگاه‌های از قبیل تلکام را از سایر نمایشگا‌های دیگر متمایز می‌سازد نوع نگاه و رویکرد شورای سیاست گذاری این گونه نمایشگاه‌ها به ساختار سازی در زیست بوم مرتبط با خود است.

این اقدامات نشان می‌دهد که تلکام رویکردی کاملا متفاوت با نمایشگاه‌های دیگر دارد و با برگزاری رویدادی همه سو نگر در سال ۱۴۰۲، نشان داده است که که منطبق با نودمین کنگره جهانی UFI «اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاه» با تاکید بر به روزرسانی‌های صنعت نمایشگاهی و استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌های کاربردی نمایشگاه و همچنین هویت بخشی به نمایشگاه به عنوان کاتالیزوری جهت تغییر برای یک جهان فراگیر پایدار بهتر که جزو برنامه‌ها و توصیه‌های UFI می‌باشد همسو بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر