صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۱ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲

اولویت‌های پژوهشی و فناوری سازمان سنجش اعلام شد

سازمان سنجش آموزش کشور آزمون‌های الکترونیک و هوشمند، آزمون سازی و روان سنجی، بهینه‌سازی روش‌های اجرایی، ارزشیابی و اعتبارسنجی، حفاظت و امنیت آزمون و در نهایت ابعاد اجتماعی و افکارسنجی را به عنوان شش اولویت پژوهشی و فناوری سال ۱۴۰۲ اعلام کرد.
کد خبر : 893826

به گزارش گروه پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سازمان سنجش آموزش کشور با هدف بهبود و کیفیت بخشی به روش‌ها و برنامه‌های خود از اعضای هیئت علمی علاقه‌مند، برای انجام پژوهش دعوت به عمل آورد.

در بخش آزمون‌های الکترونیک و هوشمند، طراحی و توسعه آزمون‌های الکترونیک در مقیاس وسیع، بررسی و تحلیل فناوری‌های نوین مخابراتی برای برگزاری آزمون‌های مقیاس وسیع الکترونیکی، بررسی روش‌های هوشمندسازی تخصیص شرکت کنندگان به حوزه‌های امتحانی، بررسی نحوه و چگونگی سنجش انطباقی در آزمون‌های مقیاس وسیع و طراحی سامانه‌های مدیریت الکترونیک حوزه‌های برگزاری آزمون‌ها از جمله موضوعاتی است که جزو اولویت‌های پژوهشی عنوان شده است.

همچنین در اولویت آزمون سازی و روان سنجی نیز بررسی روش‌های ارتقاء کیفیت سوال‌های آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌ها بر اساس الگوهای شناختی، بررسی و ارائه الگوی نمره کل سازی مبتنی بر نمره کل سوابق تحصیلی و آزمون سراسری، ارزیابی سوال‌های آزمون‌های سراسری از حیث ملاک‌های تدوین سوال و انطباق با دانش موضوعی ارائه الگوی عملی اعتبار بخشی به کارنامه‌های آزمون‌های سراسری بررسی ابعاد روان سنجی آزمون‌های شغلی و صلاحیت حرفه‌ای، بررسی فرآیند طراحی و کاربرد آزمون‌های استعداد تحصیلی در سنجش ورود به آموزش عالی، بررسی ابعاد و پیامدهای اجرای مصوبه سنجش و پذیرش و در نهایت بررسی نحوه طراحی و پیاده سازی بانک سوالات آزمونی هشت موضوعی است که علاقمندان می‌توانند در این زمینه پژوهش خود را انجام بدهند.

در حوزه بهینه سازی روش‌های اجرایی نیز بازنگری در گروه بندی رشته‌ها، ضرایب و سرفصل‌های دروس آزمون‌های کارشناسی ارشد، دکتری و استخدامی، ارائه الگوی بهینه آزمون‌های صلاحیت حرفه‌ای برای سازمان سنجش، طراحی نظام صلاحیت حرفه‌ای طراحان آزمون‌های ورودی آموزش عالی و استخدامی، بررسی نتایج و پیامدهای پذیرش بدون آزمون و بر مبنای سوابق تحصیلی، بررسی روش‌های بهینه سازی فرآیند انتخاب رشته آزمون‌های سراسری، طراحی الگویی نو برای سنجش و پذیرش در بخش عملی آزمون‌های سراسری، آسیب شناسی فرآیندهای اجرایی آزمون‌های سراسری و ارائه برنامه اقدام و طراحی سازمان اجرایی آزمون‌های الکترونیکی نیز از موضوعات این اولویت پژوهشی می‌باشد.

سازمان سنجش همچنین ارزشیابی و اعتبارسنجی را از دیگر اولویت‌های پژوهشی سال ۱۴۰۲ خود اعلام کرد و گفت: در این حوزه نیز بررسی الگوهای بهینه اعتبارسنجی حوزه‌های برگزاری آزمون و ارائه الگوی مناسب، بررسی تاثیر روش‌های سنجش و پذیرش بر کیفیت ورودی‌های آموزش عالی، ارائه ساز و کار مناسب مدیریت و ارزیابی عملکرد طراحان سوال، طراحی جایزه ملی کیفیت در نظام آموزش عمومی، طراحی جایزه ملی کیفیت، آسیب شناسی ساز و کارهای ارزیابی و نظارت در نظام آموزشی و ارائه برنامه اقدام، طراحی نظام آموزشی و صلاحیت حرفه‌ای ارزشیابان در نظام آموزشی، بررسی ساز و کارهای اعتباربخشی و سطوح مختلف نظام آموزشی و ارائه برنامه اقدام و در نهایت آینده پژوهشی سنجش، ارزشیابی، اعتباربخشی و تضمین کیفیت در نظام آموزشی نیز ۹ موضوع پژوهش این اولویت عنوان شده است.

همچنین در اولویت حفاظت و امنیت آزمون نیز سه حوزه بررسی تخلف و تقلب در آزمون‌های مداد – کاغذی با آزمون‌های الکترونیک و هوشمند و اقدامات مقابله‌ای یا تاکید بر آزمون‌های مقیاس وسیع، بررسی راهکارهای الکترونیک و هوشمند در جهت افزایش امنیت آزمون‌های سراسری و در نهایت طراحی و توسعه دستگاه‌های آشکارساز و کاوشگر برای مقابله با تقلب در آزمون‌های سراسری نیز سه موضوع قابل پژوهش است.

در نهایت ابعاد اجتماعی و افکارسنجی نیز به عنوان اولویت ششم سازمان سنجش در این فراخوان در نظر گرفته شده است و  همچنین موضوعاتی نظیر بررسی نگرش عمومی به سازمان سنجش و راهکارهای ارتقاء اعتبار اجتماعی، ارزشیابی و بهسازی نظام پاسخگویی سازمان سنجش از دیدگاه مراجعه کنندگان، بررسی نظرات معلمان و مشاوران مختلف درباره اعتبار و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری، بررسی تاثیر فضای مجازی بر امنیت روانی خانواده‌ها و متقاضیان آزمون‌ها و در نهایت بررسی سهمیه‌های آزمون‌های سراسری به منظور افزایش توان علمی ورودی دانشگاه‌ها نیز موضوعات قابل پژوهش این حوزه عنوان شده است.

علاقه مندان فراخوان فوق می‌توانند پیشنهادات پژوهشی خود را تا ۳۰ بهمن به سازمان سنجش ارسال کنند.

شرایط فراخوان از اینجا قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر