آیندۀ خدمات هوش مصنوعی رایگان نخواهد بود
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از بیزنساینسایدر، سال ۲۰۰۹، کریس اندرسون (Chris Anderson) با کتاب «رایگان، آیندۀ قیمتگذاری افراطی» (Free, the Future of a Radical Price) ایدۀ ارائۀ محصولات و خدمات دیجیتال به صورت رایگان را بررسی کرد. این کتاب آغاز مدل کسب و کارهای رایگان اینترنتی بود. نمونههای موفق این مدل شرکتهایی مانند گوگل و فیسبوک بودند که خدمات رایگان ارائه میکردند و با تبلیغات درآمد به دست میآوردند.
امروزه نیز شاهد ظهور فناوری هوش مصنوعی مولد هستیم؛ اما برخلاف دوران گذشته و خدمات دیجیتال رایگان، به نظر میرسد که بسیاری از محصولات و خدمات هوش مصنوعی از همان ابتدا پولی باشند. شرکتهایی مانند آمازون و گوگل با توجه به هزینۀ بالای راهاندازی و آموزش مدلهای زبان بزرگ، برای ارائههای خدمات هوش مصنوعی خود حق اشتراک در نظر گرفتهاند.
گذار به ارائه خدمات مبتنی بر حق اشتراک عوامل مختلفی دارد. نخست، توسعه و نگهداری هوش مصنوعی در مقایسه با خدمات دیجیتال سنتی گرانتر است. هزینۀ راهاندازی مدلهای هوش مصنوعی، از جمله پردازندههای گرافیکی مورد نیاز، بسیار بالاست. علاوه بر این، برخی نگرانند که شاید مدلهای تبلیغاتی سنتی نتواند در زمینه هوش مصنوعی مؤثر باشد. با وجود رباتهای گفتگومحور هوش مصنوعی که به شیوهای مستقیم پاسخ را در اختیار کاربر میگذارند، شاید فضای تبلیغات کمتر باشد. این امر میتواند شرکتها را وادار کند تا در پی درآمدهای بدیل باشند.
افزون بر این، شرکتهای بزرگ فناوری تحت فشار هستند که به سهامداران خود ثابت کنند رشد درآمدی خوبی دارند و حاشیه سود بالایی نصیبشان میشود. در نتیجه، دریافت حق اشتراک برای خدمات هوش مصنوعی فرصتی برای این شرکتها ایجاد میکند که درآمد اضافی کسب کنند.
افزایش گرایش به خدمات هوش مصنوعی مولد و چشمانداز کسب درآمد از حق اشتراک چشمانداز تازهای پیش روی تحولات فناوری و مدلهای تجاری این حوزه قرار میدهد.
انتهای پیام/