صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۸ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۵

مجلس دهم باز هم رکورد زد؛ دست بالای نمایندگان شهرستان‌ها در هیأت رئیسه موقت

وجود تنها یک نماینده از حوزه انتخابیه تهران در ترکیب هیأت رئیسه مجلس دهم، به «اولین‌های» این مجلس اضافه کرد.
کد خبر : 89299

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، با برگزاری انتخابات هیأت رئیسه موقت مجلس دهم، برای نخستین بار در دوره‌های 10گانه مجلس شورای اسلامی، دست نمایندگان منتخب شهرستان‌ها در هیأت رئیسه مجلس بالاتر رفت و تنها یک نماینده از تهران در ترکیب هیأت رئیسه قرار گرفت.


علی لاریجانی که در مجلس هشتم شورای اسلامی، اولین رئیس مجلسی بود که از حوزه انتخابیه‌ای غیر از تهران این کرسی را احراز می‌کرد، حالا برای سومین بار، کرسی ریاست مجلس را هرچند به طور موقت به شهر قم اختصاص داد.


لاریجانی در انتخابات رئیس موقت مجلس دهم، با عارف رقابت کرد و با 173 رأی رئیس موقت مجلس دهم شد.


نواب رئیس موقت مجلس دهم نیز هر دو از شهرستان‌ها برگزیده شدند. نائب اول مسعود پزشکیان شد که منتخب مردم تبریز است و نائب دوم نیز محمد دهقان شد که نمایندگی طرقبه را برعهده دارد.


بعد از رأی‌گیری برای دبیران هم، غلامرضا کاتب نماینده گرمسار، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مشهد، اکبر رنجبرزاده نماینده اسدآباد، عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه، سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان و احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم (ائتلاف اصولگرایان) با 130 رأی به عنوان دبیران هیأت رئیسه موقت مجلس دهم انتخاب شدند.


از ناظران هیأت رئیسه موقت نیز دو نفر شهرستانی هستند به نام‌های محمد آشوری تازیانی نماینده بندرعباس و محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان. تنها یک نماینده از تهران در میان آنها دیده می‌شود، به نام بهروز نعمتی.


به این ترتیب، مجلس دهم با داشتن تنها یک نماینده از تهران در ترکیب هیأت رئیسه خود، رکورددار حضور نمایندگان شهرستان‌ها در این ترکیب است که در مقایسه با ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی، قابل توجه است.


مجلس دهم در زمینه اولین ورود یک نماینده اهل سنت به هیأت رئیسه، ورود 17 زن به پارلمان و وجود کمترین نمایندگان روحانی نیز رکورددار است.


انتهای پیام/

ارسال نظر