صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۵ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۲

طراحی علمی شاخص‌های ارزیابی عملکرد فرهنگی-اجتماعی به منظور رتبه‌بندی دانشگاه‌ها

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از طراحی شاخص‌های ارزیابی عملکرد فرهنگی-اجتماعی به منظور رتبه‌بندی دانشگاه‌ها برای نخستین بار داد.
کد خبر : 892914

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدمهدی ذوالفقارزاده در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در دانشگاه فردوسی مشهد ضمن توضیح روند و روش‌شناسی علمی، مطالعات داخلی و تطبیقی و بررسی اسناد بالادستی که پشتوانه طراحی شاخص‌های مذکور بود به تشریح ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های فرهنگی اجتماعی طراحی شده پرداخت.

ذوالفقارزاده، سیاستگذاری شواهدمحور و حکمرانی داده‌مبنا را از ضرورت‌های لازم بویژه در عرصه آموزش عالی و حوزه فرهنگی اجتماعی آن دانست و «سامانه فرنما» را که در تابستان ۱۴۰۲ در معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم رونمایی شد، ابزار و زیرساخت این مهم برشمرد که اطلاعات و داده‌های این سامانه از این پس مبنای ارزیابی‌های دانشگاه‌ها خواهد بود.

وی عنوان کرد: با مصوبه جدید و تأکید وزیر علوم، با همکاری ISC از این پس بعد فرهنگی اجتماعی به عنوان یک بعد مستقل در ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها لحاظ خواهد شد. این امر، قطعا زمینه‌ساز هویت‌بخشی به این بعد مهم در فضا و زیست بوم دانشگاهی ما خواهد بود.

ذوالفقارزاده با بیان اینکه الگوی ارزیابی مدنظر در ۸ بعد، ۴۵ مولفه و ۱۳۳ شاخص طراحی شده است، گفت: نظام مدیریت و برنامه‌ریزی، تجهیزات و امکانات فرهنگی، تعاملات و ارتباطات دانشگاهی و فرادانشگاهی، برنامه‌ها و رویداد‌های فرهنگی اجتماعی، گروه‌های دانشگاهی، برنامه‌های ویژه اساتید و کارکنان، تولیدات رسانه‌ای و فضای مجازی با رویکرد جهاد تبیین، اهداف و جهت‌گیری‌های مهم هشت بعد اصلی این الگوی ارزیابی هستند.

به گفته وی، در این الگو، سه بعد از این ابعاد در نقش زیرساخت و پشتیبانی است، سه بعد ناظر بر اهرم‌های کارکردی هستند و دو بعد هم در نقش خروجی‌ها عمل می‌کنند که در نهایت بهره‌وری فرهنگی اجتماعی در آموزش عالی را رقم می‌زنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر