پیشبینی عقد بیش از ۴ میلیارد دلار قرارداد تجاری در ایران اکسپو ۲۰۲۴
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجید تکبیری رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی یکی از ابزارهای بسیار مهم برای معرفی ظرفیتهای تولیدی کالاها و خدمات کشور محسوب میشود گفت: دولت سیزدهم از فرصت برگزاری نمایشگاههای بین المللی همواره برای معرفی توانمندی شرکتهای ایرانی استفاده کرده و همانگونه که مجموعهای از اقدامات منجر به برگزاری موفقیت آمیز پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو در سال جاری شد، تمام تلاشمان بر کیفی بودن نمایشگاه در سال آینده و کسب دستاوردهای ملموس برای تجارت و اقتصاد کشور معطوف شده است.
رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران با تشکر و قدردانی ازهمکاری و حمایت سازمانهای ذیربط برای برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو گفت: به گفته رئیس جمهور، دیپلماسی سیاسی باید در خدمت دیپلماسی اقتصادی کشور باشد و جایگاه و نقش دیپلماسی باید در رشد و توسعه اقتصادی کشور دیده شود.
وی با اشاره به برگزاری ششمین نمایشگاه بین المللی توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران، تحت عنوان ایران اکسپو ۲۰۲۴ که قرار است از تاریخ ۸ لغایت ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار شود گفت: این نمایشگاه که بزرگترین رویداد در حوزه صادرات کالاهای غیر نفتی است در راستای تحقق شعار رشد تولید و سیاستهای اقتصادمقاومتی در افزایش و ارتقای صادرات غیر نفتی برگزار میشود.
تکبیری ادامه داد: برقراری ارتباط موثر و هدفمند میان شرکتهای داخلی و تجار خارجی و همینطور زمینه سازی جهت انعقاد قراردادهای صادراتی و جذب سرمایه گذاری خارجی از دیگر برنامههای مدنظر است و این امید وجود دارد با دعوت حدود ۳۰۰۰ تاجر خارجی از بیش از ۱۰۰ کشور دنیا بتوان یک برنامه عملیاتی و ثمر بخش را اجرا نمود.
تکبیری گفت: تمرکز ما در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در شش گروه کالاییِ محصولات شرکتهای ایرانی شامل ۱) صنایع غذایی، کشاورزی، شیلات ۲) صنعت ۳) فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری ۴) دارو تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی ۵) صنعت ساختمان و خدمات فنی_ مهندسی ۶) گروه پتروشیمی، است.
وی دربخشی از سخنان خود اظهار کرد: هزینههای هتل، پذیرایی، ترانسفر داخلی تجار، بازرگانان خارجی و. توسط ستاد برگزاری نمایشگاه تقبّل میشود که با این کار، فرصت هم افزایی و آشنایی صادرکنندگان ایرانی با بازرگانان و سرمایهگذاران خارجی فراهم شده و شاهد حضور بهترین و پرپتانسیلترین شرکتهای بزرگ صادراتی ایران در نمایشگاه خواهیم بود.
وی ادامه داد: دایر کردن فضای برگزاری نشستهای B۲B میان تجار و بازرگانان خارجی با حضور تولید کنندگان و صادر کنندگان ایرانی از دیگر برنامههای ستاد برگزاری نمایشگاه است و پیش بینی برگزاری حدود ۲۰۰۰ نشست B۲B را در ایام برگزاری نمایشگاه داریم.
تکبیری گفت: حدود ۲۵ وزیر صنعت، تجارت و بازرگانی از کشورهای مختلف و روسای اتاقهای بازرگانی ۲۰ کشور نیز در نمایشگاه حضور خواهند داشت.
رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) با بیان اینکه همانند دوره قبلی نمایشگاه، فرصتی جهت بازدیدهای صنعتی از محصولات ساخت ایران برای تجار و بازرگانان خارجی در ایام برگزاری نمایشگاه فراهم خواهیم کرد، گفت: پیش بینی و برنامه ریزیهای لازم برای جذب و آموزش قریب به ۳۰۰ مترجم تجاری در شش زبان زنده دنیا (انگلیسی، چینی، روسی، عربی، اسپانیولی و فرانسوی) انجامشده است.
وی اظهار کرد: این نمایشگاه در مساحتی حدود ۵۰ هزار متر مربع و با حضور بیش از ۸۰۰ شرکت برتر صادراتی و همچنین حدود ۳۰۰۰ تاجر خارجی برگزار میشود.
تکبیری در عینحال بیان کرد: ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) نیز همچون نمایشگاههای سابق ایران اکسپو با پرچمداری و تلاش بخش خصوصی و با هدف کشف و ایجاد بازارهای جدید صادراتی، ارتقا و توسعه بازارهای موجود در مرکز نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار میشود و اگر توصیه و تدابیر رهبر معظمانقلاب بر امر توسعه صادرات غیر نفتی نبود اکنون رویدادی این چنین، وجود نداشت.
وی در ادامه اظهار کرد: شکست تحریمهای ظالمانه با حضور تجار و بازرگانان کشورهای دنیا در این نمایشگاه و ایجاد روابط اقتصادی گسترده تر، ایجاد پایگاههای اقتصادی در دنیا و افزایش نفوذ سیاسی و اقتصادی در عرصه بین المللی از دیگر اهداف ما به شمار میرود.
وی ادامه داد:نمایشگاه، دارایظرفیتهای نهفته فراوانی است و کسی که بتواند از این ظرفیتها به خوبی استفاده کند، به بازارهای جدیدی دسترسی پیدا خواهد کرد
تکبیری در عینحال بیان کرد: با وجود تحریمهای بینالمللی، کشورمان با اتخاذ خط مشیهای اقتصاد مقاومتی و تدابیر مناسب در حوزه تجارت خارجی، توانسته بر مشکلات ناشی از تحریم پیروز شده و سیاستگذاریهای مناسب دولت در کنار تلاشهای صادرکنندگان در جهت ایجاد تحول ساختاری در ترکیب صادرات غیرنفتی و شناسایی روشهای مقابله با رفع موانع و محدودیتهای تجاری، سبب شد که ارزش صادرات کالاها و خدمات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران افزایش یابد.
انتهای پیام/