منابع بودجهای امور پژوهشی و فرهنگی دانشگاهها در برنامه هفتم توسعه تعیین شد
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد علی زلفی گل، وزیر علوم روز دوشنبه در پنجاه و نهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران افزود: با وجود همه محدودیتهایی که در تامین تجهیزات آزمایشگاهی داشتیم، برخی دانشگاهها در پرداخت پژوهانه پیشرو بودند و برخی دانشگاها که بزرگ هم هستند و باید پرچمدار حمایت از پژوهش و فناوری باشند، در حد نام و جایگاهشان در این حوزه ظاهر نشدند و از پژوهشگران حمایت نکردند.
وی با بیان اینکه این امر به خود ما بر میگردد که چگونه مدیریت کنیم تا نوع حمایتها به مسیر حمایت از پژوهش، فناوری و فرهنگ باز گردد، ادامه داد: معمولا روسای دانشگاهها علاقه به ساخت ساختمان دارند، از این رو اعتبارات پژوهش و فناوری را در این حوزه هزینه میکنند که این امر از طریق هیاتهای امنا پیگیری میشود تا شاهد تکرار این رفتار نباشیم.
زلفی گل با تاکید بر اینکه از ظرفیت برنامه هفتم توسعه برای پیشبرد پژوهش و فتاوری در کشور بهره برداریهای خوبی شده است، در این زمینه توضیح داد: در این برنامه احکامی را گنجاندیم و این احکام نیز در شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی تصویب شده است. این احکام برای آموزش عالی و در ریل گذاری مناسب و حمایت در خور از پژوهش و فناوری موثر خواهد بود.
وزیر علوم افزود: این احکام وزارتخانههای علوم و بهداشت را مکلف کرده تا دستور العمل جامع پژوهانه را تدوین کنند که باید به تصویب هیأت وزیران برسد و در نهایت اجرایی شود.
وی اظهار کرد: تاکنون میزان تخصیص پژوهانه به استادان دانشگاه تنها بر بروندادهای پژوهشی متمرکز بود، ولی در آیین نامه پژوهانه جامع جدید علاوه بر بروندادهای پژوهشی، فعالیتهای فرهنگی و آموزشی نیز مد نظر است. از این رو و بر اساس این احکام استادی که یک تیم ورزشی دا برای قهرمانی در سطح ملی و فراملی راهنمایی و هدایت میکند یا استادی که بهترین روش آموزش را در پیش گرفته است، هم از پژوهانه بیشتری برخوردار است و حمایت میشوند.
زلفی گل تاکید کرد: در آیین نامه پژوهانه جامع سعی شده جوانب مختلف فعالیت دانشگاهیان دیده شود. برای اجرای دستور العمل جامع پژوهانه اعتباراتی در برنامه هفتم دیده شده است.
به گفته وی، بر این اساس سازمان برنامه و بودجه باید معادل ۱۵ درصد کل اعتبارات هر دانشگاه را برای امور پژوهشی و معادل هفت درصد کل اعتبارات هر دانشگاه را برای امور فرهنگی به دانشگاهها اختصاص دهد.
تدوین دستورالعملی برای مهارت آموزی در دانشگاه ها
زلفی گل افزود: یکی از انتقاداتی که به وزارت علوم میشود این است که دانشگاههای وابسته به وزارت علوم آموزش مهارت را جدی نمیگیرند، از این رو در برنامه هفتم توسعه حکمی در این زمینه گنجانده شده است.
وزیر علوم ادامه داد: طبق این حکم وزارت علوم مکلف شده آیین نامه و دستور العملی را به تصویب هیات وزیران برساند که طبق آن میزان آموزشهای مهارت محور را افزایش دهد.
وی در این باره گفت: وزارت بهداشت برای افزایش مهارت افزایی بیمارستانها را در اختیار دارد، ولی ما برای مهارت آموزی وزارتخانههای نفت و صمت و جهاد کشاورزی را در اختیار نداریم، به همین دلیل دستور العملی را برای ایجاد منفعت برای دانشگاهها و بخشهای صنعتی و دولتی تهیه کردیم.
زلفی گل افزود: بر این اساس هر دستگاه یا صنعتی که دانشجویی را برای مهارت آموزی جذب کند بخشی از مالیات آنها بخشیده خواهد شد.
افزایش دو تا ۳ برابری پژوهانه
وزیر علوم تاکید کرد: در آیین نامه پژوهانه جامع تاکید کردیم که هر دانشجو یا عضو هیات علمی، تحقیقاتی در راستای نیازهای جامعه یا تولید محصول داشته باشند پژوهانه او در حد ۲ تا ۳ برابری افزایش خواهد یافت.
به گفته وی اگر استادی طرحی در راستای رفع نیازها اجرا کند، پژوهانه دو برابری و در صورت خلق فناوری پژوهانه ۳ برابری دارد.
بازنگری بازنشستگی استادان
زلفی گل از بازنگری آیین نامه بازنشستگی اساتید خبر داد و گفت: اگر استادی پایان نامه ارشد یا دکتری را در راستای سامانه نظام نیازها و ایدهها (نان) اجرا کرده باشد، بازنشستگی وی یک سال تعویق میافتد.
وی تاکید کرد: سقف سن ماندن اساتید در دانشگاه تا ۸۰ سالگی است، مشروط بر آنکه در فهرست اساتید پر استناد باقی بمانند.
انتهای پیام/