صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۱ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۲
معاون دانشگاه آزاد تأکید کرد؛

بازتعریف رشته‌های دانشگاهی، نیاز جامعه امروز

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بر لزوم بازنگری و تدوین رشته‌های جدید و میان‌رشته‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد.
کد خبر : 892325

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ محمدهادی همایون، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در یکصد و نود و نهمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: باید به نظام‌نامه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی توجه ویژه‌ای داشت و با چالش‌هایی که در این مسیر قرار دارد به بهترین شکل برخورد کنیم؛ زیرا اگر قرار باشد رشته‌های خود را مورد بازنگری قرار داده و آنان را مبتنی بر آموزه‌های دینی و اسلامی قرار دهیم، باید نظام آموزشی نیز دچار تغییر و تحول شود و با بحث روز جامعه حرکت کند.

وی با اشاره به تأکید سند تحول و تعالی دانشگاه به موضوع نیاز‌های روز جامعه افزود: در سند توسعه و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی نیز بر سه محور اصلی دانشگاه پرورشگر قوه عاقله، کارآمدی دوره‌های تحصیلی و پاسخگویی دانشگاه نسبت به موضوعات روز تأکید شده که این خود بیانگر اهمیت این موضوع و حساسیت مجموعه مدیریت دانشگاه درباره اقتضائات زمانی است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: در این راستا، واحد‌های دانشگاهی باید یک طراحی نقشه شناختی داشته باشند تا در باب موضوعات دانشگاه به لحاظ آموزشی و بررسی چالش‌های روز و برنامه‌ریزی بر اساس آن نقشه برای آموزش دانشجویان تصمیم‌گیری و اقدام کنند. شاید سرفصل‌های قدیم با تغییرات و تحولات سریع امروز منطبق نباشد و از این‌رو موظفیم که در دانشگاه‌ها با ایجاد اندیشکده‌ها و با کمک اعضای هیئت علمی در گروه‌های مختلف نسبت به تدوین رشته‌های میان‌رشته‌ای جدید اقدام کنیم.

همایون بیان کرد: باید در دانشگاه‌ها از حافظه محوری به سمت یادگیری عمیق پیش برویم از این‌رو نیاز است در دانشگاه‌ها با کمک اعضای هیئت علمی و رفع مشکلات و چالش‌ها بتوانیم بهترین روش‌ها را برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به اینکه طراحی و راه‌اندازی دانشکده‌ها و دانشکدگان موضوعی به‌صورت هدفمند و متناسب با اهداف و نیاز‌های جامعه می‌تواند در برآوردن نیاز‌های جامعه مؤثر و تسریع‌گر است، تشریح کرد: دانشکده‌های موضوع محور، نوعی پاسخ به همین نیازهاست؛ زیرا دیگر نمی‌توان به‌صورت کلی و با تأکید بر حافظه و علوم حفظی پیش رفت. از این‌رو باید با تمرکز بر تخصصی و تجربی کردن مطالب و موضوعات، آنها را به بهترین نحو انتقال داده و به کار بندیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر