آزادیان: بازآرایی ساختار نظام آموزشی راهکنش اصلی دانشگاه آزاد است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سعید آزادیان دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه شورای گسترش دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با ابراز امیدواری از اینکه هر قدم و هر قلمی که نوشته میشود در راستای رضایت الهی باشد، اظهار کرد: بیشک مسئولیت مهمی در حوزه آموزش عالی بر عهده تکتک ما قرار دارد که باید با رویکردی جدی و تحولی، گامهایی رو به جلو در انجام این مسئولیت برداریم.
وی با تأکید بر اینکه با توجه به نظام شبکهای و یکپارچهسازی امور، اشراف کامل بر مسائل استانها وجود دارد، توضیح داد: سه رویکرد کلی فرهنگسازی، بسترسازی و اجراییسازی در اجرای سند پیشرو است و مسلماً فرایند اجراییسازی سند با مسائل و مشکلاتی روبروست که بیان آن به عهده مجریان آن در واحدها و مراکز بوده تا بتوان با جمعبندی این مسائل، برای رفع آن در سالهای آینده بتوانیم مسیری روانتر و خالی از موانع و مشکلات را داشته باشیم و این حضور در این راستا است.
دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی پایهریزی همه اقدامات کلان در استانها بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه را مورد تأکید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: با تأکید رئیس دانشگاه بر اجرای دقیق سند تحول و تعالی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، سه حوزه شورای گسترش و آمایش، مرکز نظارت و ارزیابی و حوزه برنامه و بودجه دانشگاه برای بررسی این امر مأموریت یافته و استانهای کشور را مورد ارزیابی قرار خواهند داد.
آزادیان با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک شبکه علمی فرهنگی یکپارچه و گسترده منطقهای با کارکردهای اجتماعی، اقتصادی و فناوری است که به واسطه حضور فعال و هوشمندانه در پهنههای جغرافیایی و اجتماعی با فراهم کردن فرصتهای برابر تحصیلی، وظیفه پاسخگویی به نیازهای حال و آینده و حل مسائل و چالشهای محلی، منطقهای، ملی و بینالمللی را بر عهده دارد، عنوان کرد: مأموریت دانشگاه دارای دو بعد عمومی و تخصصی است که بهصورت نظاممند و از طریق ساختار شبکه دانشگاه و در قالب چهارخوشه کارکردی علوم و تحقیقات، فناوری، پژوهش و حل مسئله و مهارت و کارآفرینی و در سطوح منطقهای و محلی، ملی و بینالمللی پیگیری میشود.
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تلاش میکند که در قالب سند تحول و تعالی و در قالب برنامه پذیر کردن واحدهای دانشگاهی ابتدا جایگاه فعلی واحدها مشخص شود و سپس مسیر حرکت برای رسیدن به نقطه مطلوب در یک برنامه پنج سال را مبتنی بر برنامهریزی که همه ساله انجام میشود بهصورت عملیاتی پیادهسازی کند تا در افق این اقدامات، انتخاب اول داوطلبان دانشگاه باشد، اضافه کرد: این اقدامات بر این مهم استوار است که از رشد کمی، فیزیکی و غیرهدفمند واحدهای دانشگاهی به توسعه کیفی همراه با مأموریت گرایی زمینهمحور برسیم.
دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: یکی از راه کنشهای اصلی دانشگاه، بازآرایی ساختار نظام آموزشی با تأکید بر حوزههای دانشی میانرشتهای و ایجاد دانشکدههای موضوع محور و فناوری و گروههای دانشمحور درون آنهاست.
آزادیان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه آموزش عالی باید هدفمند شود، ادامه داد: توجه به مسئولیتهای اجتماعی از اولویتهای دانشگاه بوده؛ یکی از جهتهای مردمی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای امیدآفرینی نسل جوان حرکت کرده و این مسیر از مصادیق اصلی جهاد علمی است.
وی با بیان ظرفیتهای استان بوشهر، تبیین کرد: این استان شرایط منطقهای ویژهای دارد که در زمره ظرفیتهای ملی و حتی بینالمللی است.
انتهای پیام/