صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
تحقیقات جدید نشان داد؛

چه افرادی ویدئوهای جعل عمیق را بهتر تشخیص می‌دهند؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد، افراد با ذهنیت توطئه‌باور،‌ ویدئو‌های جعل عمیق را زودتر تشخیص می‌دهند.
کد خبر : 892294

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سای‌پست، بر اساس تحقیقات جدید،‌ افرادی که به تئوری‌های توطئه اعتقاد دارند و زمان بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، در تشخیص ویدئوهای جعل عمیق (دیپ‌فیک) بهتر عمل می‌کنند.

فناوری جعل عمیق به کمک هوش مصنوعی یک محتوای ویدئویی فوق واقعی می‌سازد که می‌تواند برای ایجاد شواهد جعلی، انتشار اطلاعات نادرست یا دستکاری افکار عمومی مورد سوء استفاده قرار گیرد. اگرچه تحقیقات تا کنون بر توسعه الگوریتم‌های تشخیص جعل عمیق متمرکز شده است، اما مطالعه جدید محققان دانشگاه لیدن (Leiden) هلند تمرکز خود را به قابلیت‌های تشخیص انسانی معطوف کرده است.

فناوری جعل عمیق، دغدغه‌های جدی ایجاد کرده است، چرا که می‌تواند چهره و صدا را تغییر دهد و سناریو‌هایی بسازد که هرگز اتفاق نیفتاده‌اند و با توجه به دسترسی گسترده به این فناوری و خروجی‌های آن، درک اینکه انسان چقدر می‌تواند جعل عمیق را شناسایی کند، بسیار مهم است.

یکی از محققان این مطالعه به نام ایووت ناس (Ewout Nas) از دانشگاه علوم کاربردی آمستردام، می‌گوید: ویدئو‌های ساخته شده با جعل عمیق یک فناوری به‌سرعت در حال توسعه است که می‌تواند تأثیر گسترده‌ای بر جامعه داشته باشد. تحقیقات زیادی در مورد تشخیص الگوریتمی جعل عمیق انجام شده است، اما در مورد تشخیص انسانی ویدیو‌های جعل عمیق اطلاعات کمی وجود دارد.

در این مطالعه ۱۳۰ شرکت‌کننده در پلتفرم پژوهشی و شبکه‌های اجتماعی دانشگاه لیدن ثبت‌نام کردند. از شرکت‌کنندگان، که بیشتر بزرگسال بودند، خواسته شد در چالش تشخیص جعل عمیق شرکت کنند. در این چالش، ۱۷۴ ویدیو از ۵۹ چهره مشهور در هر دو فرمت واقعی و جعل عمیق در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت و از آنها خواسته شد که درباره واقعی یا جعلی بودن آنها قضاوت کنند. همچنین قرار شد پاسخ دهند که کدام یک از شخصیت‌های مشهور در ویدیو‌ها را می‌شناسند.

سپس محققان با استفاده از پرسشنامه «ذهنیت توطئه‌باور» شرکت‌کنندگان را ارزیابی کردند، آ‌ن‌ها همچنین در مورد عادات شرکت‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی و زمان صرف‌شده در این پلتفرم‌ها و تعداد پست‌هایی که منتشر می‌کردند، داده‌هایی را جمع‌آوری کردند.

شرکت‌کنندگان در تشخیص جعل عمیق تا ۸۰ درصد موفق بودند. در مرحله اول، محققان بین ذهنیت توطئه و تشخیص جعل عمیق رابطه‌ای مستقیم و شگفت‌انگیز مشاهده کردند: افرادی که در پرسشنامه ذهنیت توطئه نمرات بالاتری گرفتند، در شناسایی ویدیو‌های جعل عمیق بهتر عمل کردند. این نشان می‌دهد که طرز فکر توطئه آمیز ممکن است توانایی فرد را برای بررسی دقیق و تشخیص محتوای ساختگی افزایش دهد.

در مرحله بعدی، محققان ارتباطی قوی بین زمان صرف‌شده در شبکه‌های اجتماعی و قابلیت تشخیص جعل عمیق پیدا کردند. شرکت‌کنندگانی که ساعت‌های بیشتری را در هفته در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی سپری می‌کردند، استعداد بالاتری در تشخیص جعل عمیق داشتند.

این یافته حاکی از آن است که هرچه افراد طیف گسترده‌تری از محتوای رسان‌ای دستکاری‌شده را ببینند، توانایی تشخیص آنها درباره جعل عمیق بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر