پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان رونمایی شد + ۳ موج پیمایش پیشین
به گزارش گروه پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناوری آنا، شانزدهمین جشنواره بینالمللی پژوهش فرهنگی روز گذشته با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد. در این آیین از دو اثر «پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان» و «غصب حافظه» رونمایی شد.
کتاب پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان مجموعه دادههایی در حوزه فرهنگی است. سه موج پیشین این پیمایش که به ترتیب در سالهای ۱۳۷۹، ۱۳۸۲ و ۱۳۹۴ انجام شده، منبع اطلاعات مهمی درباره تغییرات اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران محسوب میشود.
بر اساس این طرح، ارزشهای بنیادین، ارزشها و هنجارهای خانوادگی، رضایتمندی، پنداشت از عدالت، نگرش به حال و آینده، نگرشها و رفتارهای دینی، نگرشها در حوزه اقتصاد، نگرش در حوزه سیاست، نگرش در حوزه امنیت، اعتماد، ارزیابی اخلاقی، سردرگمی اجتماعی، ترجیحات ایدئولوژیک، نگرش به روابط خارجی، قانونگرایی، وفاداری، هویت، گروههای مرجع، نگرش به شغل، مشکلات اجتماعی و اولویتهای آن، اعتیاد، مخاطره و محیطزیست، ارزیابی از عملکرد حکومت، مشارکت اجتماعی، مصرف کالاهای فرهنگی، مصرف تمایزی و فراغت و سفر سنجش شده است.
* اهمیت پیمایش ارزشها و نگرشها
توجه به سیاست فرهنگی و اجتماعی امری اجتناب ناپذیر است. اهمیت و جایگاه راهبردی فرهنگ در مسیر اعتلای کشور، حفظ انسجام فرهنگی و اجتماعی، تعمیق ارزشهای دینی و حرکت هدفمند در مسیر توسعه پایدار همواره در نظر مسئولان و برنامهریزان کشور قرار داشته است. برنامهریزی مشخص، روشن و مستمر در امر پژوهش مانع از به هدر رفتن منابع مادی و علمی جامعه شده و راه را برای حل مشکلات و سیاستگذاری کلان حوزه مرتبط با پژوهش میگشاید.
حفظ هویت فرهنگی و ایرانی و اسلامی تضمین سیاست توسعه فرهنگی در جهانی که شتاب فزاینده تحولات آن پدیده فرهنگ جهانی را در مقابل ملیتها و فرهنگهای ملی و قومی مطرح ساخته است، مستلزم تیزبینی و تلاش متزایدی است که از رهگذر آن در عین مشارکت فرهنگی با سایر ملل، تداوم زیر فرهنگهای قومی و راه بقایای هویت خودی و فرهنگ ملی هموار میشود. این تیزبینی و تلاش، جز از طریق سیاستگذاریهای پژوهشی و انجام تحقیقات علمی به عنوان کند و کاوی هوشمندانه و هدف دار درباره منابع، امکانات، شیوه ها، عوامل، شیوهها و سرمایههای فرهنگی مقدور نیست
ضرورت انجام پیمایشهای ملی با هدف تولید دادههای معتبر، فراگیر و قابل مقایسه در طول زمان مطرح شد. هدف اولیه پیمایش از تولید دادههای اجتماعی بیش از هر چیز پاسخ گویی به این پرسش است که مردم جامعه خود را چگونه میبینند یا به سخن دیگر سیما و نقشه جامعه در ذهن مردم چگونه است.
* پیمایش موج اول ارزشها و نگرشها
مطالعات اولیه طرح در سال 1378 آغاز شد و پس از انجام این مطالعه، پرسشنامهای با ۱۸۹ پرسش تدوین و بر اساس آن، اطلاعات مربوطه در ماههای بهمن و اسفند ۱۳۷۹ به وسیلة تکمیل پرسشنامه با 16824 نفر نمونه از جامعه آماری گردآوری شد.
در اجرای این طرح 470 نفر در سطوح مختلف مشارکت داشتند. کار علمی این مجموعه زیرنظر شورایی متشکل از استادان دانشگاههای مختلف کشور قرار داشت. دامنه موضوعی در این تحقیق که از نوع تحقیقات پهناگر میباشد، متنوع و گسترده است و موضوعاتی مانند گرایش به دین، باورهای سیاسی، ارزشهای اجتماعی احساس عدالت، امنیت، آزادی، همبستگی اعتماد اجتماعی و نظایر آن را در بر میگیرد.
نتایج و یافتههای طرح در ۳۰ جلد در سال 1381 منتشر شد. با توجه به اهمیت این طرح، در سالهای 1382 و 1394 موج دوم و سوم آن نیز اجرا و نشستهای تخصصی متعددی به عنوان بررسیها و مطالعات ثانویه از یافتههای آن برگزار شد.
موج دوم پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان به فاصله سه سال از موج اول اجرا شد و علاوه بر سنجش اغلب متغیرهای موجود در موج اول مفاهیم تازهای را نیز بررسی کرد.
دریافت متن کامل پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای ایرانیان ۱۳۹۴ (موج سوم) -گزارش کشوری
انتهای پیام/