صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

دلیل مقاومت خودروسازان مقابل تحقیق و توسعه چیست؟

کارشناس صنعت خودرو با اشاره به عدم توسعه نوین خودرو‌های تولید داخل گفت: چرایی مقاومت خودروسازان مقابل تحقیق و توسعه و خلق خودرو‌های نوین و استاندارد به دو عامل باز می‌گردد.
کد خبر : 891984

بابک صدرایی کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: امسال حدود ۱۰۰ هزار دستگاه پژو پارس با موعد تحویل مشخص به مردم فروخته شد و اکنون مطرح می‌شود که تولید این خودرو از سوی سازمان استاندارد متوقف می‌شود؛ این اتفاق موجب بحرانی شدید در بازار می‌شود.

وی ادامه داد: سابق بر این تولید پژو ۴۰۵ را نیز متوقف کرده‌ایم، اما نکته حائز اهمیت این است که تمام محصولات خانواده سمند و پژو ۴۰۵ و پارس از یک پلتفرم استفاده می‌کنند. به طور مثال پژو پارس و ۴۰۵ از لحاظ پلتفرم کاملا یکسان هستند؛ اما در خصوص چرایی مقاومت خودروسازان در مقابل تحقیق و توسعه و خلق خودرو‌های نوین و استاندارد می‌توان به دو عامل بازار انحصاری و زیان‌دهی خودروسازان اشاره کرد.

تأثیر بازار انحصاری بر عدم توسعه خودرو‌های نوین 

این کارشناس صنعت خودو در توضیح تأثیر بازار انحصاری خودرو بر عدم توسعه خودرو‌های تولید داخل نوین گفت: در شرایطی که بازار خودرو انحصاری است و مردم مجبور به خرید هر چیزی هستند که تولید شود، تعجبی ندارد که خودروسازان برای تحقیق و توسعه پلتفرم‌های جدید وقت و هزینه صرف نکنند. از چشم خودروسازان تا زمانی که مردم برای خرید خودروی ۳۰ سال پیش صف می‌بندند، دلیلی برای ساخت خودروی جدیدتر نیست.

صدرایی در توضیح تأثیر شرایط سود و زیان خودروسازان بر تولید خودروی با کیفیت با اشاره به هزینه بالای تحقیق و توسعه خودروی جدید گفت: با توجه به هزینه بالای طرح‌های آر.اند.دی (R & D) خودورسازان در شرایطی که زیان‌ده هستند توان انجام چنین طرح‌هایی را ندارند و صرفاً ترجیح می‌دهند به تولید محصولات سابق خود ادامه دهند.

نبود رقابت در صنعت خودروسازی 

وی ادامه داد: نبود رقابت در صنعت خودروسازی و واردات خودرو و ... دست به دست هم داده است تا خودروسازان هیچ رغبتی به تولید خودرو جدید نداشته باشند. خودروسازان در حال حاضر با استراتژی پیش می‌روند که تولید مطابق با تقاضا را برای کاهش حاشیه ضرر توجیه می‌کند. به همین دلیل توجیه اقتصادی برای پیگیری عملیات تحقیق و توسعه وجود ندارد.

صدرایی تأکید کرد: یکی از عوامل ضرردهی خودروسازان قیمت‌گذاری خودرو دستوری خودرو است. اقتصاد علم دستور نیست؛ بلکه قواعد خاص خود را دارد. اگر قرار بود با تعیین قیمت مشکل خودرو حل شود که برای گوشت و نخود و لوبیا هم قیمت می‌گذاشتند.

هزینه‌های تولید خودرو در کشور بالاست

وی ادامه داد: حقیقت این است که هزینه‌های تولید خودرو در کشور ما به دلیل حقوق‌های نجومی و تکنولوژی قدیمی و ضعیف و نبود رقابت برای ایجاد انگیزه کاهش هزینه تولید، بالاست. ساختار دولتی خودروسازی این صنعت را کند و فشل کرده و در کنار قیمت گذاری دستوری مصائب این صنعت تشدید می‌شود و امروز این صنعت را به اوج ضرردهی رسانده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر