صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

یادداشت| سیندرلای فناوری اطلاعات در چنگ نامادری حسود!

ارباب رجوع ادارات و بانک‌ها این روز‌ها چیز‌های جدیدی از فناوری اطلاعات می‌بینند که عقاید رایج در مورد فناوری اطلاعات را به چالش می‌کشد.  
کد خبر : 891219

خبرگزاری علم و فناوری آنا، ابوالقاسم رجبی؛ ذهنیت بسیاری از مردم از فناوری اطلاعات سیندرلایی است، مثل آن دختر خانم سختی کشیده و خوش اخلاق و زیبایی که هر کسی را خوشبخت می‌کند. طبق افسانه‌های عامیانه، فناوری اطلاعات هم تحت هر شرایطی موجب بهبود امور می‌شود و فساد را خشک می‌کند و خیلی کار‌ها می‌کند و فقط به عقل عده‌ای از افراد نمی‌رسد که فناوری چقدر خوب است، چون قدیمی و سنتی هستند! اما ارباب رجوع ادارات و بانک‌ها این روز‌ها چیز‌های جدیدی از فناوری اطلاعات می‌بینند که عقاید رایج در مورد فناوری اطلاعات را به چالش می‌کشد. 

مثلاً بانک‌هایی که باید تسهیلات تکلیفی فرزند آوری بدهند، به خاطر پیشرفته بودن زیرساخت فناوری اطلاعات، همه امور را در سامانه‌های الکترونیکی انجام می‌دهند. بنابراین تا تسهیلات تکلیفی در سامانه بانک ثبت نشود، وام تکلیفی قابل دادن نیست. یک ساعت مانده به پایان کار رسمی بانک‌ها سامانه‌های مربوط به افتتاح حساب به صورت خودجوش در بیشتر بانک‌ها از کار می‌افتند. این‌ها در واقع آخرین پیشرفت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات است که بانک‌ها در تسهیل کار خودشان استفاده می‌کنند. فناوری اطلاعات در این موارد ابزاری برای تامین منافع بانک‌ها است. بانک با ندادن وام تکلیفی، منابع را نزد خودش حفظ می‌کند و با عدم افتتاح حساب از یک ساعت مشخص به بعد در اضافه کاری پرداخت کردن به کارمندان و اجرای امور اداری خودش زمان را صرفه‌جویی می‌کند. در اینجا مظلوم، اداره فناوری اطلاعات و انفورماتیک بانک‌ها هستند که باید نفرین و ناله ارباب رجوع را نزد خود حواله ببینند و سپر بلای بانک بشوند.

این موضوع در مورد همه دستگاه‌های کشور که ذی نفع در ضعف سیستم‌های اطلاعاتی مرتبط با خودشان هستند صادق است. جالب اینکه همیشه همین‌ها هستند که متولی توسعه و ساماندهی می‌شوند.

آیا زمان نجات سیندرلای فناوری اطلاعات از دست مادر خوانده‌های بی‌رحم فرا نرسیده است؟

سیندرلای قصه هم تا وقتی اسیر نامادری بی رحم بود، نه خودش خوشبخت شد و نه نامادری‌اش احساس خوشبختی می‌کرد، وقتی با کسی که معیار‌های ازدواج مناسب را داشت ازدواج کرد، هم خودش خوشبخت شد و هم حتما نامادری را به نوایی رسانده است. در مورد فناوری اطلاعات هم نهاد‌های توسعه فناوری اطلاعات و نهاد‌های بهره بردار باید با هم تعامل داشته باشند، اما تبعیت یا هیچکاره بودن نهاد متولی توسعه فناوری اطلاعات از نهاد بهره بردار موجب بازتولید نظم سابق و تغییر شکل مشکلات به جای حل آن خواهیم بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر