صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دومین رویداد ملی مدارس آینده برگزار شد؛

ساخت ۲۰۰ مدرسه بزرگ در ۵ سال آینده

رئیس سازمان نوسازی مدارس گفت: در برنامه هفتم توسعه مصوب شده است تا ۲۰۰ مجتمع بزرگ مقیاس آموزشی بسازیم.
کد خبر : 891190

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دومین رویداد ملی مدارس آینده امروز سه شنبه ۲۶ دی ماه با حضور محمد ترکمانه،مدیر عامل بنیاد برکت و رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش  برگزار شد.

مدارس آینده باید تحول گرا باشد

حمیدرضا خان‌محمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه این حکم را قرار دادیم که ۲۰۰ مجتمع بزرگ مقیاس بسازیم به طوری که این مدارس نقطه تحول و کانون تحول مدرسه و محله باشند. امیدواریم این امر را در پنج سال پیش رو محقق کنیم.

وی درباره احکامی که در برنامه هفتم توسعه به بحث توسعه و تجهیزات مدارس اختصاص دارد، افزود: در برنامه هفتم توسعه حکمی را آوردیم که این حکم به تصویب شورای نگهبان هم رسیده است. محلی تعیین شده تا در حوزه تجهیزات با همکاری و استفاده از شرکت‌های دانش بنیان درآمد پایدار داشته باشم. این امر در چارچوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سیاست‌های بالادستی نظام انجام می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در این دوره «رویداد مدارس آینده» ۱۷۰ طرح با رشد تقریبا ۵۳ درصدی به مرحله داوری رسیده است، توضیح داد: در این دوره رویداد حدود ۵۵ طرح در خصوص سامانه‌های نوین آموزشی و فناوری‌هایی که برای آموزش بچه‌ها لازم است، حدود ۱۶ طرح در خصوص تجهیزات آموزشی، ۱۳ طرح در خصوص سازه‌ها و بحث سبک سازی و سریع و صنعتی سازی مدارس، ۳۱ طرح در خصوص معماری مدارس و ۲۵ طرح در خصوص سکوها و نرم افزارهای آموزشی به دست ما رسیده است.

خان محمدی با تاکید بر اهمیت تاسیسات نوین در ساخت مدارس، تصریح کرد: اگر ما در ۲۰ درصد از پشت بام‌های مدارس سلول‌های خورشیدی مستقر کنیم، به اندازه نیروگاه برق‌آبی کارون ۳ می‌توانیم برق تولید کنیم. این قدرت آموزش و پرورش است. ۴۰ درصد دولت ایران متعلق به آموزش و پرورش است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در این دوره از رویداد مدارس آینده حدود ۱۰ طرح برای انحلال محله در مدرسه به دست ما رسیده است، توضیح داد: مزیت های نظام تعلیم و تربیت که تربیت همه جانبه در همه عرصه‌ها است را نباید از دست بدهیم. مدارس آینده باید تحول گرا باشند. هر مدرسه ما حداقل ۱۵ تا ۲۰ معلم دارد و این یعنی ۲۰ نخبه در آن مدرسه کار می‌کند و این می‌تواند منشاء تحول باشد. ۵۴ درصد مدارس ما و به تعبیر اقای مخبر ۱۰۰ درصد مدارس ما توسط خیرین ساخته می‌شوند. هر خیری که در کنار ساخت مدرسه قرار می‌گیرد تربیت دانش آموزان با رویکرد آینده شکل می‌گیرد.

به گفته رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، در این دوره از رویداد مدارس آینده از ۱۰ طرح برگزیده و یک طرح دانش آموزی تقدیر می‌شود.

خان محمدی با تاکید بر اینکه یادگیری مشارکتی و ترکیبی مهم است، گفت: تعامل در مدارس آینده مزیت این مدارس است. فکر نکنید اگر هر کلاس به هوش مصنوعی و موقعیت مجازی و... وصل شد به آینده فکر کرده‌ایم بلکه تعامل در بستر نظام تعلیم و تربیت نقش اصلی را خواهد داشت. در همین راستا باید از شرکتهای دانش بنیان حمایت‌ کنیم.

وی با بیان اینکه تعبیر این همایش این است که در سه بطن فضا و تجهیزات، تربیت معلم و کتب درسی باید به آینده توجه کرد، افزود: معلم ما باید به آینده توجه و آینده را ترسیم کرده و بعضا به آینده نگاهی فراتر از آینده پژوهی یعنی آینده نگاری داشته باشد. متونی که در اختیار بچه‌ها قرار می‌گیرد به عنوان اصلی ترین متن برای تربیت آینده است. اگر می‌خواهیم به آینده فکر کنیم یا مدارس را برای آینده بسازیم و تجهیز کنیم باید به این سه وجه توجه ویژه داشته باشیم و سایر ارکان حول این محور خود را تنظیم کنند. این سه نبض باید با هم زده شود تا مدارس برای آینده آماده شوند.

خان محمدی تاکید کرد: در حوزه فناوری‌های نوین سرعت به قدری بالا رفته است که حذف بسیاری از مشاغل سرعت گرفته است. اگر درحالی دانش آموزی را برای شغلی در هنرستان‌ها تربیت می‌کنیم و می‌خواهیم ۵۰ درصد بچه ها در رشته‌های مهارتی تحصیل کنند اما انرژی و اقداماتی که در این راستا صرف کنیم مبتنی بر آینده نباشد، راهی بیهوده طی کردیم و این هشداری به همه اساتید و کارشناسان و ... است.

باید هویت مدارس و معماری مدارس گذشته  عمومیت پیدا کند

محمد ترکمانه مدیر عامل بنیاد برکت امروز در دومین دوره رویداد مدارس آینده با اشاره با ۱۶سال تلاش بنیاد برکت در کشور، گفت: ایده مدارس آینده از سال گذشته توسط سازمان نوسازی مدارس مطرح شد و سعی داریم بیشترین اثر را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سرعت آموزش و مدارس در دنیا زیاد بوده و آموزش در مدارس ما با آن همخوانی ندارد، گفت: در گذشته مدارس هویت خاصی داشته و در هر دوره تاریخی مدلی از ساختمان و معماری بوده است. جای تاسف دارد که معماری مدارس فعلی این معماری گذشته هویتی ندارد؛ باید هویت مدارس و معماری مدارس گذشته  عمومیت پیدا کند.

صحرایی: مدرسه به جای آنکه دالانی برای رسیدن به دانشگاه باشد، باید دالان زندگی باشد

رضامراد صحرایی در دومین رویداد مدارس آینده با بیان اینکه اساسا یکی از ویژگیهای آموزش و پرورش آینده‌نمایی است، گفت: آموزش و پرورش آینده است. آیینه‌ای که هم گذشته و آینده ما را نمایش می‌دهد. ما هر تصویری که درباره آینده خود بخواهیم ببینیم بدون نیاز به هیچ تحقیق و پژوهش پیچیده‌ای، کافی است که در آیینه آموزش و پرورش و مدرسه‌ها نگاهی بیندازیم، کما اینکه امروز هم نگاهی به خروجی آموزش و پرورش گواهی از عملکرد گذشته در تمام ساحت‌هاست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه میزان اهتمام تمام ارکان هویت کشور به مدرسه، نسبت مستقیمی با میزان اعتقاد آنها به آینده دارد افزود: هرچقدر که به مدرسه‌ها توجه کنیم به آینده ایران توجه کرده‌ایم. کلید واژه «مدرسه قوی ایران قوی» دلیلش این است که بر این باور پایبندیم که قوی شدن از مسیر مدرسه‌ها می‌گذرد.

وی ادامه داد: مدرسه جایی است که اگر قوی شود، کشور قوی می‌شود. اقتدار ما در گروی میزان اهتمام ما به مدرسه‌هاست. البته نسبت مقوله اقتدار به آینده در بستر مدرسه، محک و معیاری برای سنجش عملکرد همه ماست.

صحرایی با اشاره به اینکه مفهوم آینده در نظام تعلیم و تربیت باتوجه به مقتضیات بیرونی بسیار قابل توجه است تصریح کرد: رشد فزاینده، سریع و پیچیده و در مواردی نامشخص ما را دائما باید در میز آینده پژوهی قرار دهد؛ تصمیماتی که بر حساسیت فوق‌العاده به عنصر محیط و پاسخگویی سریع نسبت به محیط بیرونی و اقتضائاتی که تغییر انگیزه آموزشی ما را ایجاد می‌کند، مبتنی است.

وی با اشاره به مدارس آینده، در ادامه به جنبه معرفتی و شناختی نیز اشاره کرد و گفت: مدرسه آینده جایی است که باید قوه تخیل دانش آموزان تقویت شود و یادگیری مشارکتی و تبدیل شدن دانش‌آموزان به شهروندان مسئول و متعهد و پاسخگو رقم بخورد. جنبه دیگر زیرساختی و زیست محیطی است که به کالبد محیط مدرسه مربوط می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جنبه عملکردی و نظام یادگیری مبتنی بر آینده افزود: امروز مدرسه به جای آنکه دالان دانشگاه باشد باید دالان زندگی باشد. مدرسه جایی است که ۱۲ سال از باکیفیت ترین سالهای عمر هر انسانی در آنجا می‌گذرد. چقدر این ۱۲ سال تضمین کننده ۱۲ سال‌های پسین خواهد بود؟.

وی با اشاره به جنبه فرهنگی و اجتماعی گفت: مدرسه نقطه تولید قدرت ملی و تقویت کننده سرمایه اجتماعی و امیدستان هر کشوری است.

صحرایی بیان کرد: جهت‌گیری‌ها و راهبردهای ایجاد توسعه مدرسه آینده در ایران و دلایل متعدد آن از دیگر مباحثی است که در چنین نمایشگاهی باید به آن پرداخته شود. نقش معلم  به عنوان نخ تسبیح نظام تعلیم و تربیت و راهبردی تمرین عنصری که آینده سازی می‌کند بسیار مورد توجه است. ما در مدارس آینده چه نقشی برای معلم در نظر گرفته‌ایم؟.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در ضرورت ایجاد مدارس آینده توجه به چند محور ضروری است، به توسعه و پذیرش فناوری اشاره کرد و خاطرنشان کرد: نقطه آغاز تحول، تحول شناختی است. پذیرش فناوری با پذیرش آینده پیشرو، نسبت مستقیم دارد.

این گزارش در حال به روز رسانی است...

انتهای پیام/

ارسال نظر