صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در اجلاس بهره‌وری؛

لطیفی: افزایش مدرک تحصیلی بهره‌وری نیروی انسانی را کاهش داده است

رئیس سازمان اداری استخدامی کشور گفت: با افزایش مدارک تحصیلی در کارکنان بهره‌وری نیروی انسانی کاهش یافته است و این معضل دلایل متعددی دارد.
کد خبر : 891168

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، میثم لطیفی رئیس سازمان اداری استخدامی کشور در نخستین اجلاس «بهره‌وری در علوم، تحقیقات و فناوری» که امروز (سه شنبه، ۲۶ دی ۱۴۰۲) در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم در کشور رشد داشته باشیم این رشد در گرو رشد سرمایه انسانی و افزایش بهره‌وری است.

وی افزود: نقش دانشگاه در این رشد بی نظیر است، بهره‌وری در دانشگاه و بهره‌وری از دانشگاه مدنظر قرار دارد و سند «ناب» دومین سند بهره‌وری ملی است که امروز رونمایی می‌شود؛ نخستین سند ناب در وزارت خارجه و دومین آن در وزارت علوم امضا شده و سومین سند در وزارت کشاورزی تصویب و امضا خواهد شد.

لطیفی با بیان اینکه بهره‌وری تابعی از کارایی و اثربخشی است؛ تأکید کرد: کارایی، انجام دادن صحیح کارهاست، در مقابل اثربخشی انجام کار‌های صحیح است؛ گفتنی است که انجام کار‌های صحیح جنسش با انجام صحیح کار‌ها متفاوت است.

وی اضافه کرد: اینکه می‌گویند بهره‌وری مساوی است با کارایی و اثربخشی درست نیست، اگر در دانشگاه دانش آموختگان بالاتری نمرات را بیاورند، تعداد مقالات بیشتر شود همه این‌ها جنسش کارایی است.

رئیس سازمان اداری استخدامی کشور ادامه داد: اثربخشی زمانی معنا پیدا می‌کند که انطباق آموزش‌ها متناسب با نیاز‌های واقعی جامعه باشد و بتواند مسئله‌ای را حل کند بهره‌وری علم به نافع بودن آن است.

لطیفی گفت: آنچه از دانشگاه انتظار می‌رود علاوه بر پیشرفت‌های علمی باید سنجه‌ای داشته باشیم و بسنجیم که ما را به اهدافتان رسانده است؛ چراکه این مصداق علم نافع است. خروجی و انتظار ما از دانشگاه این است که دانشگاه باید مطالبه‌گر باشد.

وی ادامه داد: صحبت‌های مقام معظم رهبری با رئیس جمهور نشان داد که دانشگاه باید مطالبه گر، مسئول، سیاسی، بیدار، نقش آفرین و پرورش دهنده باشد که این‌ها شاخص‌های  اقتصادی نیستند؛ بلکه شاخص بهره‌وری در علم هستند.

لطیفی بیان کرد: بهره‌وری در علم اقتصاد یا بهره‌وری در علوم انسانی متفاوت و کار سخت‌تر است و حکمرانی علوم انسانی از این نظر بسیار پیچیده و سخت است.

رئیس سازمان اداری استخدامی کشور گفت: در آزمون آموزگاری ۵۳۴ هزار نفر برای ۲۸ هزار صندلی ثبت نام کردند، متاسفانه حتی ۳ برابر ظرفیت ما نمره قابل قبول را کسب نکردند و ۵۷ هزار نفر فقط حداقل نمره را کسب کردند.

لطیفی افزود: بر اساس گزارش بهره‌وری نیروی کار در کشور، بهره‌وری در ایران در سال گذشته در حال رشد است. سال ۹۰ بهره‌وری منفی ۶ دهم بوده، ولی متوسط رشد ما در حال حاضر ۳ دهم در حوزه نیروی انسانی است.

رئیس سازمان اداری استخدامی کشور افزود: با افزایش سابقه کارکنان و با افزایش مدرک تحصیلی کارکنان، بهره‌وری نیروی انسانی کاهش پیدا کرده است، چون گاهی تناسب بین شغل و شاغل وجود ندارد یا گاهی به این سطح از مدرک نیاز نداریم یا بخشی به این دلیل است که آموزش‌ها کاربردی و متناسب با نیاز نیستند یا بخشی به دلیل کاهش کیفیت آموزش است.

لطیفی گفت: بهره‌وری باعث می‌شود تا بتوانیم مسئله‌های جامعه را حل کنیم و نیاز‌های جامعه را بر طرف کنیم و این کار به طور حتم از طریق دانشگاه انجام می‌شود، یکی از کار‌های دانشگاه‌های مسئولیت محور مشارکت در بهره‌وری با سازمان هاست.

انتهای پیام/

ارسال نظر