صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان:

سازوکارهای شناسایی و حمایت از نخبگان و مستعدان باید اصلاح شود

معاون مستعدان و آینده‌ساران بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه کشور به هنرمند جریان‌ساز، ادیب گفتمان‌ساز و صنعت‌گر کارآفرین نیز نیاز دارد، بر لزوم تغییر و اصلاح سازوکار‌های شناسایی و حمایت از نخبگان تاکید کرد.
کد خبر : 891054

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، رسول محمدقلی، معاون مستعدان و آینده‌ساران بنیاد ملی نخبگان گفت: در تمام دوران فعالیت‌های نخبگانی، استعدادهای مهارتی، مدیریتی، ادبی و هنری مورد غفلت قرار گرفته‌اند؛ به‌طوری‌که تا به امروز تنها تعداد محدودی در حوزه ادبی شناسایی شدند درحالی‌که کشور به هنرمند جریان‌ساز، ادیب گفتمان‌ساز و صنعت‌گر کارآفرین و ثروت‌آفرین نیز نیاز دارد. این موارد نشان‌دهنده خلا بزرگ در فرآیندها است.

وی تاکید کرد: در بانک اطلاعاتی بنیاد ملی نخبگان در تمام این سال‌ها، فقط ۶۲ هزار نفر به عنوان دانشجوی مستعد برتر شناسایی شده‌اند و متاسفانه انطباقی بین جمعیت کشور و استعدادهای شناسایی‌شده وجود ندارد، چراکه بسیاری از استعدادهای کشور در این فرایندها شرکت نکرده و از آن‌ها غفلت شده است.

اصلاح فرآیندها

محمدقلی گفت: این آفت به دلیل اینست که فعالیت‌های بنیاد عمدتاً تقاضامحور بوده است و اگر فرد مستعد برتر تقاضایی نداشته باشد، مورد شناسایی قرار نمی گرفته است. همه این موارد نشان می‌دهد سازوکارهای شناسایی و حمایت از نخبگان و مستعدان باید اصلاح شود.

محمدقلی با اشاره به لزوم افزایش مهارت‌های فردی مستعدان برتر حوزه دانشجویی، گفت: مستعد برتر نباید دچار رشد تک بعدی و کاریکاتوری شود چراکه برای تبدیل شدن به فرد اثرگذار، وی باید علاوه بر حوزه‌های تخصصی و پژوهشی، مهارت‌های فردی و اجتماعی بالایی نیز داشته باشد. متاسفانه در این بخش چالش‌های زیادی در فضای نخبگانی کشور وجود دارد و همین فقدان مهارت‌های فردی سبب شده در اغلب موارد به جای اینکه نخبگان تصمیم بگیرند، دیگران برای نخبگان تصمیم بگیرند و در نتیجه نخبگان نتوانند جریان‌سازی کنند.

طرح مسیر نخبگی بنیاد ملی نخبگان و کاهش میل به مهاجرت

معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان ضمن اشاره به طرح مسیر نخبگی بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: در طرح مسیر نخبگی فرد مستعد برتر با یک برنامه مشخص و منعطف زیر نظر یک استاد امین، مسیر نخبگی خود را ذیل یک هسته علمی و فرهنگی طی می‌کند تا هم به اثرگذاری بالا برسد و هم به توانمندی لازم برای حل مسائل کشور دست یابد. بنیاد ملی نخبگان باور دارد رسیدن فرد به این نقطه نه‌تنها میل مهاجرت را در او کاهش می‌دهد؛ بلکه میل به اثربخشی در حل مسائل کشور را نیز در فرد افزایش خواهد داد.

محمدقلی اشاره کرد: متاسفانه بسیاری از مستعدان برتر در مهارت‌هایی مانند فن مذاکره و کار گروهی و موارد مرتبط با حوزه عملیاتی دچار چالش‌ هستند که تلاش می‌شود در مسیر نخبگی و با راهبری یک استاد امین که علاوه بر حوزه تخصصی، در ابعاد فرهنگی نیز شخصی سرآمد است، در قالب کارگاه‌ها بازدیدها و نشست‌های مختلف و متنوع به این توانمندی‌ها نایل شوند.

وی گفت: بنیاد ملی نخبگان نیز  از این برنامه‌ها حمایت می کند تا دانشجو در پایان دوران تحصیل ضمن حفظ تراز تحصیلی نخبگانی خود افق حرفه‌ای از زمینه اثرگذاری ترسیم کرده باشد. نیل به این هدف نیازمند گسترش ارتباطات، آگاهی از چالش‌ها و نیازهای کشور و همچنین توانمندی فعالیت در زمینه‌های بین‌رشته‌ای و صدالبته برخورداری از انگیزه و امید است.

اهمیت بازدیدهای استادمحور

معاون مستعدان و آینده‌ساران بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اهمیت بازدیدهای استادمحور اضافه کرد: این بازدیدها نباید صرفاً از صنایع مادر و بزرگ کشور صورت بگیرد بلکه بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال و حرفه‌ای که هم سابقه بسیار کم و هم خروجی بسیار بالا دارند، نقش بسزایی در امیدآفرینی و انگیزه‌بخشی برای انجام کار واقعی دارد تا در نهایت مستعد برتر به یک نخبه برای حل مسائل اولویت‌دار کشور تبدیل شود.

محمدقلی اضافه کرد: بنیاد ملی نخبگان در دور جدید هم در بخش شناسایی و هم هدایت و حمایت فعال است و به عنوان تنظیم گر، تسهیلگر و حامی مسیر نخبگانی را طراحی و اجرا می‌کند.

معاون مستعدان و آینده‌ساران بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: منظور بنیاد از استاد راهبر، در فضای علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه است اما در فضای غیرعلمی سرآمدان شاخص در حوزه‌های مختلف ادبی، هنری، فرهنگی، اجتماعی، حوزوی، حکمرانی و مدیریتی به عنوان استاد راهبر مستعدان را همراهی و هدایت خواهند کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر