صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۱۰ - ۲۵ دی ۱۴۰۲

افزایش امید سیاسی برمبنای حضور «حداکثری مردم » و «اقتدار ملی»

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برمنطق نظام دانایی مردم سالاری دینی الگوی امید بخشی را برای رفاه و امنیت و معنویت مردم قرار داده است، گفت: در «الگوی جمهوری اسلامی» نه تنها مردم‌سالاری و دین دو عنصر جدا از یکدیگر نیستند بلکه مردم‌سالاری برآمده از دین است.
کد خبر : 890917

  گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، عباسعلی رهبر، اگر دغدغه ارتقای امید جامعه برای پیشرفت جامعه و بالندگی مردم عزیزمان را داریم و اگر نگران جمهوریت و اسلامیت و آزادی و عدالت در جامعه هستیم لازم است به منطق راهبردی افزون دهنده امید اجتماعی - سیاسی توجه نماییم. به نظر می‌رسد توجه منطقی به نظام معنایی مردم‌سالاری دینی و روایت دستاوردهای  نظام جمهوری اسلامی ایران، احترام بیشتر به کرامت مردم، توجه به وجود مسائل متعدد ولی قابل‌ حل و حرکت عملی دولت می‌تواند به افزایش  امید سیاسی - اجتماعی و مشارکت بیشتر مردم کمک نماید.

جمهوری اسلامی ایران بر منطق نظام دانایی مردم‌سالاری دینی، الگوی امیدبخشی را برای رفاه و امنیت و معنویت مردم عزیز ایران قرار داده است. در «الگوی جمهوری اسلامی» نه‌تنها «مردم‌سالاری» و «دین» دو عنصر جدا از یکدیگر نیستند بلکه مردم‌سالاری برآمده از دین است. مقام معظم رهبری اشاره دارند: «افرادى گمان نکنند که امام بزرگوار ما، انتخابات را از فرهنگ غربى گرفت و آن را قاطى کرد با تفکر اسلامى و شریعت اسلامى؛ نه اگر انتخابات و مردم‌سالارى و تکیه‌ى به آراء مردم، جزو دین نمی‌بود و از شریعت اسلامى استفاده نمی‌شد، امام هیچ تقیدى نداشت؛ آن آدم صریح و قاطع، مطلب را بیان می‌کرد. این جزو دین است... باید شریعت اسلامى رعایت بشود؛ و گردش کار در این نظام به‌وسیله‌ى مردم‌سالارى است... کار، دست مردم است؛ این، پایه‌ى اصلى حرکت امام بزرگوار است.»

در واقع در این الگو «جمهوریت» از «اسلام» جدا نیست «در این کشور و در این نظام، اسلام با جمهوریت همراه است. جمهوریت ما از اسلام گرفته شده و اسلام ما اجازه نمی‌دهد در این کشور مردم‌سالاری نباشد. ما نخواستیم جمهوریت را از کسی یاد بگیریم؛ اسلام این را به ما تعلیم داد و املاء کرد. این ملت، متمسک به اسلام و معتقد به جمهوریت است. در ذهن این ملت و در این نظام، خدا و مردم در طول هم قرار دارند.»

در الگوی معنایی مردم‌سالاری دینی، منطق قدرت اجتماعی برآمده از حضور و حرکت مردمی با قدرت سیاسی و اعمال قدرت سیاسی توسط دولت ارتباط دوسویه‌ای دارد که تبدیل به دولت باظرفیت و جامعه توانمند برای بهزیستی اجتماعی و سیاسی خواهد شد. در نظام معنایی مردم‌سالاری دینی دیانت عقلانیت  جمهوریت عدالت معنویت خدمت‌رسانی در محور مرکزی کرامت اجتماعی. سیاسی به حضور حداکثری مردم و اقتدار ملی خواهد انجامید.

در منطق امیدبخشی رهبری معظم انقلاب برای جامعه امروز توجه به منطق محاسبات مردم‌سالاری دینی و اتفاقات تاریخی پرافتخار دیگر راه گشای اعتماد به نفس و امید برای حال و آینده خواهد بود که اهم مؤلفه‌های امیدبخش از منظر ایشان عبارت است از:

منطق محاسبات مردم‌سالاری دینی: اوّل، اعتماد به خدا و سنن آفرینش؛ دوّم، بی‌اعتمادی به دشمن و شناخت او... اعتماد به مردم و ایمان‌ها... اعتقاد به خودباوری و اینکه ما می‌توانیم.»

  • عقلانیت در رخداده های خاص
  • مبارزات منطقی قبل از انقلاب
  • گزینش مردم‌سالاری در نظام سیاسی کشور
  • تدوین قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام
  • شعار وحدت اسلامی
  • مقاومت هوشمند
  • مدیریت دفاع مقدس از آغاز تا پایان جنگ
  • تعامل با دنیا بر اساس عزت، حکمت و مصلحت
  • شعار اعتماد به نفس
  • قدرت دفاعی

لذا نگاه به دستاوردها و افتخارات ملی ایرانی. اسلامی می‌تواند افق‌های جدید امید به آینده را برای نسل جوان ما باز نماید.

رهبر انقلاب در بحث هویت‌شناسی و نگاه به مردم ایران برخلاف بسیاری از روشنفکران، نگاه بسیار مناسب و خوش‌بینانه و مثبتی نسبت به مردم ایران دارند و همیشه از ملت ایران به نیکی و سپاس یاد می‌کنند و مردم را یکی از موتورهای مهم رشد، توسعه‌ و پیشرفت همه‌جانبه‌ی کشور می‌دانند. ایشان بیانی دارند که می‌فرمایند ملت ایران راه خودش را پیدا کرده و حرکت را با منطق و خردگرایی و با توکل به خدا، با قدرت و همچنین با توکل به پیش برده است

ایشان در عرصه امیدآفرینی در انتخابات به رویکرد فازی مثبت اندیش واقع‌گرا توجه کافی دارند و  معتقدند  که بعضی‌ها برای دلسرد کردن مردم، دائم مشکلات کشور را یادآوری می‌کنند؛ درحالی‌که راه‌حل مشکلات، انتخابات است و برای رفع مشکلات باید در انتخابات شرکت کرد و از طرف دیگر اشاره دارند که انتخابات جهاد عمومی، مایه تقویت کشور و آبروی نظام اسلامی است و حضور گسترده و پرشور مردم در پای صندوق‌های رأی، به توفیق الهی مایه برکت و تأثیرات تحول‌آفرین در کشور خواهد شد و انتخابات مصونیت بخش در برابر توطئه‌ها و زمینه‌ساز ایران قوی خواهد بود؛ و این انتخابات و رأی دادن را، وظیفه شرعی، ملی و انقلابی، جشن ملی و احقاق حق آحاد مردم برای دخالت در سرنوشت کشورشان  می‌دانند

در کنار حق و مسئولیت مردم برای حضور حداکثری در انتخابات دولت هم باید زمینه‌های امید افزایی سیاسی و اجتماعی را فراهم نماید دولت می‌تواند با خبر خوب و ایجاد حال خوب به امیدافزایی کمک کند البته امید زمان دارد و امید بی‌زمان اثر کمتری دارد.       

دولت قوی و باظرفیت و جامعه توانمند لازم و ملزوم یکدیگرند که هم سیاست مهار متقابل یکدیگر را دارند (جامعه مانع خودسری حکومت و دولت مانع بی‌نظمی و رانت جویی) و هم‌افزا در قدرت اجتماعی و قدرت سیاسی و نظامی و اقتصادی.

 لازم به ذکر است که   ادراک  و احساس اثربخشی در جهت امکان حل مسائل اجتماعی –سیاسی افزون دهنده امید جامعه است؛ و القاء مسائل حل نشده و مغالطه تعمیم ناروا هم کاهنده امید جامعه است.   جریان مثبت اندیشی و مطالبه مؤلفه‌های مهم مبقیه و محدثه انقلاب اسلامی با تأکید بر مردم‌سالاری دینی، عقلانیت سیاسی مردم مدار، عدالت فراگیر و کارگزاران صالح و عالم مسیر روشنی را برای آینده کشور عزیزمان ایران ترسیم می‌کند. البته این امید واقعی به معنای نادیده گرفتن  نقاط ضعف و آسیب‌های مهم در روند تمشیت و استمرار امر کارآمدی دولت  نیست و لازم است برای حضور پرشور و شعور مردم در اداره کشور سیاست‌گذاری مناسب‌تری را انجام داد و هشدار امام راحل و توجه حقیقی مقام معظم رهبری  را نسبت به نقش  مردم در اداره جامعه و تثبیت و استمرار نظام جمهوری اسلامی  را جدی‌تر از گذشته درنظرگرفت تا به اقتدار ملی رسید.

انتهای پیام/

ارسال نظر