رؤسای دانشگاههای دولتی از نمایشگاه «روایت تحول» بازدید کردند
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عرفان خسرویان رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای، زهرا ناظم بکائی رئیس دانشگاه الزهرا، یونسیان معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت، حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، احمد چلداوی رئیس دانشگاه شاهدظهر امروز (دوشنبه، ۲۴ دی ۱۴۰۲) از نمایشگاه روایت تحول دانشگاه واقع در واحد علوم تحقیقات بازدید کردند.
در نمایشگاه روایت تحول گزارشی از وضعیت کمی و کیفی مباحث آموزشی، بین الملل، پژوهشی، فناوری و نوآوری، اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی ارائه شد.
نخستین بخش از نمایشگاه روایت تحول به ارائه سند تحول و تعالی دانشگاه میپردازد؛ از چگونگی نحوه نگارش این سند، پشتیبانها و نقاط عزیمت آن آغاز میکند و نحوه استخراج ماموریتها از سند دانشگاه اسلامی و منویات رهبر انقلاب تا رسیدن به یک الگوی راهبری را توضیح میدهد.
سند تحول و تعالی دانشگاه دارای ۵ چرخش تحولی، ۱۰ بسته کاری، ۱۱ راهبرد، ۴۳ هدف، ۷۴ شاخص هدف، ۷۴ راهکنش، ۵۷۹ اقدام و ۶۱۹ سنجه است که مسیر حرکت دانشگاه از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵ را براساس الزامات راهبردی سهگانه یعنی گسترش فضای انقلابی، ارتقای علمی و حفظ کیان دانشگاه و ماموریت یعنی تربیت متخصصان متعهد، ماهر، خلاق، متخلق و کارآفرین، تولید، انتقال و انتشار علم و فناوری در خدمت نیازهای جامعه اسلامی و مدیریت کارآمد و اثربخش با تعامل سازنده و اثرگذار در سطوح ملی، فراملی و منطقهای مشخص کرده است.
دادهمحوری با سامانه آمایش
ماموریتگرایی تکلیف شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد بود که سال ۹۹ در یک مصوبه به آنها ابلاغ شد. هرچند تغییر رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی در ماموریتگرایی مبتنیبر آمایش با تغییرات جدی در شورای گسترش دانشگاه آغاز شد. از سه سال قبل با تدبیر رئیس دانشگاه آزاد این دو شورا با عنوان گسترش، آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی ادغام شدند. در گام بعدی نیز با کمک خانواده دانشگاه آزاد، دادههای آماری مختلفی از بیرون و درون دانشگاه جمعآوری، احصا و راستیآزمایی شد تا در قالب آمایشهای استانی و کمی بعدتر به شکل یکپارچه در قالب یک سامانه در جریان برنامهریزی و مدیریت دانشگاه قرار گیرد. ابعاد مختلف این سامانه در دیوار دوم نمایشگاه مورد تصریح قرار گرفته است.
تحول در نظام آموزشی
نخستین چرخش تحولآفرین با هدف تحول در نظام آموزشی دانشگاه طراحی شده است. یکی از نقصهای جدی ما در حوزه آموزش عالی محتوای آموزشی و سرفصلهاست و قطعا وقتی شما درگیر میشوید، چه در بحث تاسیس و ایجاد رشتههای جدید و چه در بهروزرسانی رشتهها و سرفصلهای موجود، شما مجبور هستید ذینفعان را ببینید، چون قرار است آموزشی داده شود که مبنای اشتغال باشد؛ به همین دلیل اتصال دانشگاه و صنعت قطع است. به جز ارائه آخرین تحولات نظام دانشی دانشگاه آزاد اسلامی در محور اساتید، راهروی سوم نمایشگاه روایت تحول به همین موضوع اختصاص دارد. نخست چگونگی بازآرایی رشتهها را براساس دادههای آمایشی نمایش میدهد و پس از آن مختصاتی از زیستبوم مهارتی دانشگاه برپایه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، مدارس عالی مهارتی، طرح پویش (اشتغال همزمان با تحصیل)، فعالیتهای کاربنیان، مراکز مدیریت مهارتآموزی و مشاوره شغلی و مراکز سنجش مهارت و صلاحیتهای حرفهای و نظام جامع تعلیم و تربیتی دانشگاه برپایه مرکز تربیت اسلامی کودک یا تاک، مدارس سما (بوستانهای تربیتی «علوی» و «فاطمی» بهعنوان مدارس ویژه دانشگاه آزاد، مدارس سعادت بهعنوان مدارس علوم و معارف اسلامی) و دانشکدههای تعلیم و تربیت اسلامی ارائه میدهد.
به گزارش آنا، این نمایشگاه با هدف معرفی و رونمایی طرحها و محصولات دانش بنیان دانشجویان واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی از قبیل طرحهای اندیکاتور بیولوژیک فور، گوید سوپاپ خودرو، دستگاه تصفیه هوا، اسکنر سه بعدی، آمبولانس برقی دایان، دستگاه شناسایی اجسام خارجی، صندلی انتقال بیماری بهینا، نانوگاما آلومینا، ردیاب خورشیدی تک محور و دو محور، سامانه مانیتورینگ اعلان حریق، شستی اعلام حریق، فیلترهارمونیک اکتیو، ژنراتور نانو حباب ساز، هرزگرد و تسمه سفت کن، پمپ تزریق سرم، ترانسفورماتورهای اندازه گیری جریان در مقابل مسئولان بازدیدکننده نمایش داده میشود.
انتهای پیام/