صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۰۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۵
مدیرکل برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:

دانش رسوب‌شده در دستگاه‌ها با استقرار نظام مدیریت دانش بارور می‌شود

با برگزاری نخستین نشست تخصصی مدیریت دانش در دستگاه‌های اجرایی به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، راهکارها، چالش‌ها و سازوکارهای استقرار نظام مدیریت دانش با حضور صاحب‌نظران این حوزه، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کد خبر : 89080

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نشست تخصصی بررسی مدل مدیریت دانش در دستگاه‌های دولتی، با حضور جمعی از صاحب‌نظران در حوزه مدیریت دانش در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.


در این نشست، با بررسی ضرورت و چگونگی تحقق نظام مدیریت دانش در سطح دولتی، چالش‌ها و الزام‌های این اقدام مطرح شد و مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.


حسام‌ زندحسامی مدیر کل برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نیاز مدیریت دانش را یک ضرورت اساسی برای دستگاه‌های اجرایی دانست و با اشاره به این‌که هنوز برخی از دستگاه‌های اجرایی به درک ضرورت نظام مدیریت دانش نرسیده‌اند و یا برای استقرار آن اقدامی نکرده‌اند، افزود: «چگونگی تحقق استقرار مدیریت دانش، با همکاری معاونت علمی و فناوری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، در دستگاه‌های اجرایی دولتی پیگیری می‌شود.»


زندحسامی یکی از دغدغه‌های موجود را تعریف استانداردها، معیارها و محتواهای موردنیاز برای استقرار نظام مدیریت دانش دانست و گفت: «در این طرح محور اصلی خروجی و نتیجه است و از راه تعریف خروجی‌های استاندارد و بدون تحمیل مدلی خاص و صرفا پیشنهاد چند مدل برای پیاده‌سازی نظام مدیریت دانش به دستگاه‌ها، اگر دستگاهی بتواند با مدل‌های مدنظر خود خروجی‌های مطلوب را محقق کند، مانعی برای پیاده‌سازی مدل خاص ندارد.»


مدیرکل برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت علمی و فناوری، تسهیل‌گری را از زمینه‌های اصلی ورود معاونت علمی و فناوری به منظور استقرار نظام مدیریت دانش عنوان کرد و افزود: «با استقرار نظام مدیریت دانش، تلاش می‌کنیم دانش رسوب شده در دستگاه‌ها را، بارور ساخته و به اشتراک بگذاریم.»


او بر ضرورت فرهنگ‌سازی و ترویج‌گری برای استقرار نظام مدیریت دانش تاکید کرد و گفت: «قطعا فرهنگ‌سازی و ترویج، یکی از نیازهای اساسی تحقق و شناخت ضرورت استقرار مدیریت دانش از سوی دستگاه‌ها است و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، می‌تواند به نهادینه‌سازی فرهنگ و ترویج ضرورت مدیریت دانش کمک کند.»


زندحسامی با اشاره به اینکه باید مدیریت دانش از سطح معاونت توسعه و مدیریت منابع دستگاهی، به سطح راهبردی ارتقا یابد گفت: «علاوه بر اینکه اهمیت و جایگاه مدیریت دانش باید در جایگاهی راهبردی در دستگاه‌ها تعریف شود، باید فضا به گونه‌ای تعریف شود که ورود مشاوران به این حوزه، بر مبنای استانداردها تعریف شود تا به یک موضوع سطحی و بی‌کیفیت تبدیل نشود.»


او گفت: «با تشکیل کمیته‌ راهبری متشکل از خبرگان و صاحب‌نظران این حوزه، تلاش می‌شود دستاوردها و خروجی مطالعات انجام شده در کمیته راهبری مورد تحلیل قرار گیرد تا در مسیر تحقق مدیریت دانش در دستگاه‌های اجرایی گامی برداشته شود.»


زند حسامی افزود: «علاوه بر رویکردهای 5گانه و خاستگاه کلیدی معاونت علمی و فناوری، مدیریت بهره‌برداری و جریان‌سازی دانش ملی، در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر