صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۱۲ - ۲۰ دی ۱۴۰۲

طوسی: دانشگاه شاخص و پرورشگر با اجرای سند تحول و تعالی محقق می‌شود

معاون نظارت و ارزیابی عملکرد مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی هدف نهایی در سند تحول و تعالی دانشگاه را رسیدن به دانشگاه مسئله محور، شاخص و پرورشگر عنوان کرد.
کد خبر : 890232

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا طوسی معاون نظارت و ارزیابی عملکرد مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی در کارگاه تبیین سند تحول و تعالی دانشگاه که در دانشگاه آزاد واحد اصفهان و با حضور رؤسای واحد‌های استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری برگزار شد، بر نگاه و تأکید ویژه این سند به چرخش‌های تحول‌آفرین در راستای تحقق دانشگاه مسئله محور و شاخص تأکید کرد.

وی افزود:  سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد مبحث جدیدی نیست و مبتنی بر همه اقداماتی بوده که همه همکاران در واحد‌ها پیش از این نیز انجام می‌داده‌اند. به عبارت دیگر، مبحث ساختاری تغییر نکرده؛ بلکه همه فعالیت‌ها در یک مسیر جدید پیش‌بینی، طراحی و ریل‌گذاری شده است. در این سند، دو واژه مهم و کلیدی متولی و مجری وجود دارد. متولی یعنی سیاست‌گذار و برنامه‌ریز که عبارت بوده از سازمان مرکزی دانشگاه و مجری یعنی اجراکننده سیاست‌ها که واحد‌های دانشگاهی را در برمی‌گیرد.

معاون نظارت و ارزیابی عملکرد مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه در سند تحول و تعالی دانشگاه به مسئله محور بودن دانشگاه‌ها و رویکرد مسئله محور بودن آنها توجه بیشتری شده، عنوان کرد: اجرای دقیق و عملیاتی این سند از یک سال گذشته آغاز شده و مبنای بازرسی و بررسی‌های ما در این مدت بر مبنای شاخص‌ها و اهداف این سند بوده است.

طوسی تأکید کرد: چیزی که مدنظر مجموعه مدیریت دانشگاه است این بوده که همه سیاست‌گذاری‌ها بر اساس شاخص‌ها و نزدیکی به اهداف نهایی و از پیش تعیین شده در سند باشد در حقیقت این اقدامات با خط‌کش و معیار سند مورد بررسی قرار گرفته و می‌گیرند. سعی مرکز نظارت این بوده که همه مراحل پیشرفت واحد‌ها را در رسیدن به اهداف نهایی مطابق با موازین سند تحول و تعالی مورد بررسی قرار دهیم.

وی با تجلیل از پیشروی استان اصفهان درباره تمرکز و تأکید بر اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه در واحد‌های این استان مطرح کرد: هدف از برنامه‌ریزی و برگزاری کارگاه‌هایی شبیه به این کارگاه این است که پیشرفت مرحله به مرحله خط‌مشی‌ها در صف و ستاد از بالاترین مراتب تا پایین‌ترین آنها رصد شوند تا ببینیم چه حدی اهداف محقق شده و یا به این اهداف نزدیک شده‌ایم، علت محقق نشدن برخی از آنها چیست تا بتوانیم در مرحله بعدی با رفع موانع، مسیر همواری را در راه رسیدن به مقصد داشته باشیم.

معاون نظارت و ارزیابی عملکرد مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی هدف نهایی در سند تحول و تعالی دانشگاه را رسیدن به دانشگاه مسئله محور، شاخص و پرورشگر توصیف کرد و ادامه داد: در این سند، ۶۱۹ اقدام و ۷۴ شاخص سطح هدف اقدامات وجود دارد که ۹۰ درصد آن عموماً توسط واحد‌ها انجام می‌شود. این اقدامات که عمدتاً با ساختار قبل و شالوده‌های اقدامات پیشین؛ اما با خوانش نو از آنهاست، عمدتاً در بخش علوم انسانی و هنر، فرهنگی بین‌الملل، پژوهش، امور مالی و اقتصادی و سایر بخش‌ها خواهد بود.

طوسی بیان کرد: در تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه، اسناد بالادستی و برنامه‌های کلان در حوزه علم و فناوری که تأکید بسیاری روی آن است مدنظر مدیریت دانشگاه بوده که شامل سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور، برنامه‌های پنج سال توسعه کشور، نقشه جامع علمی کشور، سند دانشگاه آزاد اسلامی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی با تأکید بر اینکه ممکن است بنا به شرایط جغرافیایی، اقتصادی و یا سایر اقتضائات، نگاه‌ها و برداشت‌ها نسبت به سند و خواسته‌های آن در سازمان مرکزی، استان‌ها و یا واحد‌ها متفاوت باشد و این‌گونه کارگاه‌ها در همسو شدن اهداف سند بسیار مفید است، اضافه کرد: در این سند، چرخش‌های تحول‌آفرین برای تحقق اهداف کلان دانشگاه پیش‌بینی‌شده که عبارتند از تحول در نظام آموزش، تحول در نظام پژوهش و فناوری، تحول در نظام فرهنگی و تربیتی، تحول در نظام اقتصاد و مدیریت و تحول در مدیریت شبکه واحد‌ها که امیدوارم این موارد مورد توجه ویژه رؤسای واحد‌ها و استان‌ها قرار گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر