صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

طراحی الگوی پیشامد و پیامدهای قومیت‌گرایی مصرف‌کننده در برندهای داخلی

محققان دانشگاه اصفهان در تحقیقی در قالب یک رساله دکتری موفق به طراحی الگوی پیشامد‌ها و پیامد‌های قومیت‌گرایی مصرف‌کننده در مصرف برند‌های داخلی شدند.
کد خبر : 890169

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، «طراحی الگوی پیشامدها و پیامدهای قومیت‌گرایی مصرف‌کننده در مصرف برندهای داخلی با تمرکز بر نقش هویت ملی و فرهنگ‌پذیری مصرف‌کننده: مورد مطالعه صنایع پوشاک و چرم ایران» عنوان رساله مرتضی مداح، دانش آموخته دکتری تخصصی مدیریت بازرگانی بازاریابی است که در قالب یک طرح پژوهشی، اجرا شده است

مداح درباره علت انجام این طرح توضیح داد: یکی از آثار افزایش تجارت جهانی، افزایش رقابت میان شرکت‌ها و برندهای داخلی با شرکت‌ها و برندهای بین‌المللی است. این رقابت هم در بازارهای خارجی و هم در بازارهای داخلی خود را نشان داده است. به همین دلیل مصرف‌کنندگان با گزینه‌های متعددی برای خرید محصولات از بین محصولات خارجی و داخلی روبرو هستند. در این میان علاقه‌های خاص مصرف‌کنندگان جلوه ویژه‌ای پیدا کرده است.

وی افزود: درک مفهوم قومیت‌گرایی مصرف‌کننده کمک فراوانی به شرکت‌ها برای کسب موفقیت در بازارهای بین‌المللی می‌کند. می‌توان گفت که مهم‌ترین مزیت این مفهوم، کمک به شرکت‌های داخلی برای ترغیب مصرف‌کنندگان داخلی برای خرید محصولاتشان است تا بهتر بتوانند با برندها و محصولات وارداتی رقابت کنند.

این پژوهشگر افزود:جذب و وفادار کردن خریداران در مصرف محصولات داخلی همواره در اولویت سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و بازرگانی هر کشوری قرار داشته است، چرا که کم‌توجهی به این موضوع موجب کاهش تقاضا برای محصولات داخلی می‌شود و رکود و بیکاری را افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: موضوع اصلی این پژوهش واکاوی پدیده قومیت‌گرایی در مصرف محصولات داخلی و شناسایی پیامدها و پیشامدهای آن است و در این تحقیق به دو پدیده مهم و تأثیرگذار بر قومیت‌گرایی مصرف‌کننده یعنی هویت ملی و فرهنگ‌پذیری مصرف‌کنندگان هم پرداخته می‌شود.

مداح ادامه داد: از آنجا که فرآیند جهانی شدن با فراوانی محصولات ساخت کشورهای فعال در بازارهای محلی همراه است، در نتیجه مصرف‌کنندگان در حال دست یافتن به آگاهی بیشتر از محصولات موجود در سراسر جهان هستند و با روند افزایشی در معرض محصولات کشورهای مختلف قرار گرفته‌اند؛ لذا در چنین شرایطی، تصمیم‌های مربوط به خرید مصرف‌کنندگان می‌تواند در موفقیت شرکت‌ها در بازارهای داخلی و خارجی تعیین‌کننده باشد. به همین دلیل، تعیین پیشامدهای قومیت‌گرایی مصرف‌کننده در مصرف برندهای داخلی در صنایع پوشاک و چرم از جمله اهداف مهم این طرح بوده است.

مداح، اضافه کرد: برای انجام این طرح، در بخش جمع‌آوری داده‌ها، مشکلاتی داشتیم چرا که بسیاری از افراد و سازمان‌ها برای تحقیقات همکاری نمی‌کردند و فرآیند جمع‌آوری داده‌ها، زمان‌بر و پر چالش شد. با این وجود توانستیم مطابق تعهدات، طرح را در زمان مناسب به پایان برسانیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: پژوهش
ارسال نظر