صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۵۵ - ۲۰ دی ۱۴۰۲
نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد؛

تماشای صفحه نمایش بر احساس و تفکر کودک تاثیر منفی دارد

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که کودکانی که در ۱۲ ماهگی تلویزیون تماشا می‌کردند، در ۳۶ ماهگی دو برابر بیشتر از سایرین در همان سن با «پردازش حسی غیرمعمول»، یعنی چالش در پردازش دریافت‌های حسی روزانه، مواجه شدند.
کد خبر : 890122

به گزارش گروه پژوهش و دانش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد هر ساعت قرار گرفتن در معرض صفحه نمایش اضافی در روز برای کودک پس از ۱۸ ماهگی، با حدود ۲۰ درصد افزایش احتمال تفاوت‌های پردازش حسی همراه است.

بر اساس این پژوهش، محققان ۱۵۰۰ نظرسنجی در مورد ترجیحات حسی کودکان، مانند حساسیت، ترجیح یا اجتناب از صداها، نورها و بافت‌های مختلف را از طریق والدین یا مراقب‌های کودکان تجزیه و تحلیل کردند.

این پژوهش به کودکانی که تنها صفحه تلویزیون را تماشا می‌کردند، پرداخت و گوشی موبایل یا تبلت را شامل نمی‌شد، زیرا داده‌های این نظرسنجی از سال ۲۰۱۴ جمع‌آوری شده بود.

این پژوهش که محققان دانشگاه درکسل آن را انجام دادند، تحقیقات قبلی را دنبال می‌کرد که نشان می‌داد چگونه زمان استفاده از صفحه نمایش بر شیوه‌های صحبت، شنیدن، احساس و تفکر کودکان تاثیر‌ می‌گذارد.

نتیجه پژوهشی که سال گذشته منتشر شد، نشان داد زمان تماشای صفحه نمایش برای کودکان یک ساله، با تاخیر رشد در حل مسئله و ارتباطات در سنین دو و چهار سالگی مرتبط است.

به گزارش موسسه چالد مایند که بر سلامت روان و اختلالات یادگیری کودکان متمرکز است، مسائل پردازش حسی می‌تواند همه چیز را شامل شود، از احساس ناراحتی کودک در لباس گرفته تا برخورد با نور یا صداهای بلند و متفاوت.

به گفته این موسسه، مشکلات حسی ممکن است به خودی خود وجود داشته باشند، اما گاهی اوقات با شرایطی مانند اوتیسم، اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی (ADHD) و اختلال وسواس فکری (OCD) دیده می‌شوند.

بنا به توصیه آکادمی اطفال آمریکا (AAP) برای کودکان زیر ۲ سال، به استثنای تماس‌های ویدیویی زنده، مانند فیس‌تایم یا تماس ویدیویی واتس‌اپ با اعضای خانواده، تماشای صفحه نمایش ممنوع است. همچنین برای کودکان ۲ تا ۵ سال محدودیت زمانی یک ساعت در روز، برای تماشای صفحه نمایش توصیه می‌شود.

در حالی که کارشناسان موافق‌اند که محدود کردن زمان صفحه نمایش به طور کلی برای رشد مغز بهتر است، اما در مورد این یافته‌ها که زمان صفحه نمایش به تفاوت‌های حسی منتهی می‌شود، هشدار می‌دهند.

برخی کارشناسان با توجه به در دسترس بودن صفحات نمایش در هر زمان و مکان، تاکید می‌کنند که جدا کردن کودک از صفحه نمایش زمانی که همه اطرافیانش مشغول همین کارند، بسیار دشوار است.

به توصیه آن‌ها، به جای استفاده از صفحه نمایش، والدین باید سراغ فعالیت‌های خاص برای رشد مانند کتاب‌ خواندن، بازی با اشیاء و معاشرت با سایر کودکان بروند.

در جهان امروز که همه افراد از صفحه‌های نمایش استفاده می‌کنند، جذب شدن کودکان به صفحه نمایش قدری طبیعی است، اما محققان توصیه می‌کنند که به این موضوع توجه کنید تا کودکان در مراحل آتی رشد دچار مشکل نشوند.

این پژوهش در جاما پدیاتریکس منتشر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر