صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۰۰ - ۱۹ دی ۱۴۰۲

چین از کریدور زمینی جایگزین دریای سرخ رونمایی کرد/ ائتلاف دریایی آمریکا جواب نداد

ارگان رسانه‌ای حزب حاکم بر چین نوشت: بسیاری از صادرکنندگان با افزایش نرخ حمل‌ونقل دریایی و غیرقابل‌پیش‌بینی‌تر شدن [اوضاع آینده] توجه‌شان به قطارهای باری چین-اروپا جلب شده است که می‌توانند کالاها را سریع‌تر و قابل اطمینان‌تر تحویل دهند.
کد خبر : 890080

به گزارش گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، ایالات‌متحده آمریکا نیز در روی کاغذ از ایجاد ائتلاف دریایی علیه یمن خبر داد ولی این ائتلاف در واقعیت نمود عینی نداشته است. در همین راستا، جراید و نهادهای سیاسی و اقتصادی جهان، هر کدام از زاویه‌ای، به تحلیل اوضاع دریای سرخ پرداخته‌اند.

روزنامه گلوبال تایمز (Global Times) وابسته به حزب کمونیست چین نیز در مطلبی پیرامون این موضوع نوشت: بحران دریای سرخ وارد سومین ماه خود شده است. بسیاری از خطوط کشتیرانی برای از سرگیری خدمات مردد هستند. در همین حال، کمپانی‌های بزرگ کشتیرانی و بازرگانان بین‌المللی با افزایش نرخ کرایه ترانزیت و کمبود اسلات (جایگاه بار در کشتی) مواجه هستند.

فعالان صنعتی  به گلوبال تایمز خبر دادند که نرخ محموله‌های مدیترانه‌ای از آسیا به اروپا از ماه نوامبر بیش از ۲ برابر شده، زیرا تقاضای بازار در آستانه تعطیلات سال نو چین در اوایل فوریه افزایش یافته است. ارگان رسانه‌ای حزب کمونیست چین در ادامه با این زمینه‌چینی نوشت که  خط ریلی چین-اروپا  به عنوان یک جایگزین مناسب در حال ظهور است.

کمپانی مرسک (یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشتی‌رانی جهان) در آخرین بیانیه خود برای گلوبال تایمز گفت که با توجه به حادثه اخیر مربوط به مرسک هانگژو و تنش‌های شدید در منطقه، تمام شناورهای عازم دریای سرخ یا خلیج عدن را متوقف می‌کند. کشتی مرسک هانگژو صبح روز دهم دی در حال عبور از جنوب دریای سرخ هدف عملیات قرار گرفت.

مرسک گفت: وضعیت دائماً در حال تغییر و به‌شدت متشنج است. تمام اطلاعات موجود تأیید می‌کند که خطر امنیتی به طرز قابل توجهی در سطح بالا قرار دارد. طبق تصمیماتی که اخذ شده است، تمام شناورهای مرسک عبوری از دریای سرخ یا خلیج عدن، به سمت جنوب و دماغه امید نیک تغییر مسیر خواهند داد.

«ژانگ ژچائو» بنیان‌گذار  «One Shipping» یک کمپانی فعال در امر لجستیک بین‌المللی است، «ژانگ» به گلوبال تایمز گفت: بحران دریای سرخ در طولانی‌تر شدن زمان حمل‌ونقل و افزایش شدید هزینه‌های لجستیک نمایان می‌شود.

طبق برآورد گلوبال تایمز، تغییر مسیر کشتیرانی حدود ۷۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر به مسافت و هفت تا ۱۰ روز به زمان سفر اضافه می‌کند. داده‌های بورس حمل‌ونقل شانگهای در روز جمعه نشان می‌دهد که نرخ حمل‌ونقل برای صادرات از بندر شانگهای به بنادر اصلی اروپا ۲۸۷۱ دلار به ازای هر کانتینر استاندارد بود که ۲۱۰/۳۸% نسبت به هشتم دسامبر ۲۰۲۳ افزایش داشته است.

این روزنامه چینی نوشت: پیامدهای ناگهانی بحران دریای سرخ، کسب‌وکارهای اروپایی را آشفته کرده و بر تجارت جهانی تأثیر گذاشته است.

«فانگ» مدیر یک شرکت بازرگانی بین‌المللی مستقر در نینگبو (یکی از بنادر بزرگ تجاری جهان در چین) به گلوبال تایمز گفت که اگرچه این شرکت عمدتاً با کشورهای آسیای جنوب شرقی تجارت می‌کند، اما همچنان نگران افزایش نرخ حمل‌ونقل است.

ارگان رسانه‌ای حزب حاکم بر چین نوشت: بسیاری از صادرکنندگان با افزایش نرخ حمل‌ونقل دریایی و غیرقابل‌پیش‌بینی‌تر شدن [اوضاع آینده] توجهشان به قطارهای باری چین-اروپا جلب شده است که می‌توانند کالاها را سریع‌تر و قابل اطمینان‌تر تحویل دهند. به گفته منابع صنعتی، قطارهای باری می‌توانند این مسافت را در حدود ۱۲ روز طی کنند، در حالی که این مدت برای کشتی‌ها حدود ۴۰ روز است.

انتهای پیام/

ارسال نظر