صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۲ - ۱۹ دی ۱۴۰۲
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

اعتمادسازی لازمه گسترش بانکداری الکترونیکی در کشور

کارشناس امور اقتصادی تأکید کرد: نظام بانکی ایران در گام‌های نخستین بانکداری دیجیتال قرار دارد و یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز، افزایش اعتماد به فرایند در این بخش است.
کد خبر : 889539

سیاوش غیبی‌پور کارشناس امور اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره زیرساخت‌های مورد نیاز برای بانکداری دیجتیال اظهار کرد: مهم‌ترین عرصه برای گسترش بانکداری دیجیتال بخش خدمات دولتی است به این معنا که خدماتی که دولت به معنای سازمان‌ها، ادرات و شهرداری‌ها و ... دارد را در سامانه‌ها قرار دهد و شرایط استفاده از آن‌ها نیز تسهیل‌شده باشد.

غیبی‌پور گفت: نظام بانکی در ایران در گام‌های نخستین بانکداری دیجیتالی قرار دارد و بیشتر موفقیت‌ها در زمینه پرداخت‌های الکترونیک است، اما در مباحث مربوط به صدرو چک‌های الکترونیک، تسیهلات و وام‌دهی، بارگذاری مدارک موفقیتی حاصل نشده است.

اعتماد لازمه گسترش بانکداری دیجیتال در کشور

وی افزود: زیرساخت مورد نیاز دیگر افزایش اعتماد به فرایند در این بخش است. بسیاری از افراد در خرید‌هایی که مبتنی بر پرداخت پول از طریق پلتفرم‌ها است ابتدا خرید‌هایی در مبالغ کوچک انجام می‌دهند و پس از کسب اعتماد خرید‌های با مبالغ بالاتر انجام می‌دهند.

غیبی‌پور عنوان کرد: در خدمات غیرحضوری باید مرجعی برای تایید خدمات بانکی بر بستر اینترنت وجود داشته باشد و شناسه‌هایی برای اعتماد مشتریان وجود داشته باشد.

نیاز به شفافیت مالی برای جابه‌جایی پول بر بستر بانکداری الکترونیک

وی با بیان اینکه شفافیت مالیاتی کسب‌وکار‌های اینترنتی اکنون در آغاز کار است، تصریح کرد: فعالیت بسیاری از واحد‌ها اکنون به صورت ترکیبی است و فعالیت‌های به صورت مطلق در بستر آنلاین نیاز به شفافیت بالایی دارد.

کارشناس امور اقتصادی تصریح کرد: کشور ما از نظر بانکداری دیجیتال در گام‌های نخستین بانکداری دیجیتالی قرار دارد و بیشتر موفقیت‌ها در زمینه پرداخت‌های الکترونیک است؛ اما مباحث مربوط به صدور چک‌های الکترونیک، تسیهلات و وام‌دهی، بارگذاری مدارک موفقیتی حاصل نشده است.

وی با تأکید بر ضرورت جداسازی حساب‌های تجاری و شخصی از هم اظهار کرد: بانکها، سازمان‌ها و مراجع قضائی باید تنها به حساب‌های تجاری دسترسی داشته باشند. مردم باید بدانند که چه نوعی از فعالیت بانکی را باید در حساب‌های شخصی و چه فعالیت‌هایی را در حساب‌های تجاری انجام دهند.

سرعت پایین اینترنت چالشی مهم برای توسعه بانکداری دیجیتال

غیبی‌پور تصریح کرد: یکی از نگرانی‌ها و چالش‌ها در توسعه بانکداری دیجیتال سرعت اینترنت است و اگر سرعت لازم برقرار نباشد، اعتماد مردم که لازمه توسعه بانکداری دیجیتال است نیز به وجود نخواهد آمد. سرعت اینترنت در ساعات اداری با مشکلاتی همراه است و کندکننده فعالیت‌های بانکی بر بستر اینترنت است.

وی افزود: هر نوسان و تغییر در چارچوب‌های امنیتی نیز می‌تواند موجب آسیب به مردم و توسعه بانکداری دیجیتال شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر