صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
باسم حمادی در گفت‌وگو با آنا؛

حفظ اصالت موسیقی راهکار مواجهه با تهاجم فرهنگی است

باسم حمادی سرپرست گروه موسیقی عربی هورنشینی گفت: یک زمانی شاهد موج علاقه جوانتر‌ها به سمت موسیقی و ساز‌های غربی بودیم، اما الان این حرکت معکوس به سمت موسیقی اصیل اتفاق خوبی است.
کد خبر : 889509

باسم حمادی سرپرست گروه موسیقی عربی هورنشینی در حاشیه برپایی شانزدهمین جشنواره موسیقی فجر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: ما تمام تلاشمان این است که بتوانیم موسیقی اصیل روستا ومنطقه‌مان را به جهانیان معرفی کنیم چرا که این موسقی نمادی از فرهنگ اقوام ایرانی است که در آن حماسه، طرب، وفاداری مردم به سرزمین را نشان داده‌ایم.

وی در این باره افزود: خیلی از ساز‌های اصیل ما در طول هزاران سال از بین رفته‌اند که باید آن‌ها را احیا کنیم، طبیعتا ما با لباسی که می‌پوشیم و سازی که می‌زنیم سعی داریم شعر و ادبیات و موسیقی‌مان را به نسل جوان و کودکان آموزش دهیم. موسیقی برای همه انسان‌ها جذاب و پیام رسان است.

حمادی با تأکید براینکه موسیقی بیان احساسات و عواطف انسانی است، افزود: به واسطه موسیقی می‌توانیم ارتباط بهتری با دنیا برقرار کنیم و از این طریق با تهاجم فرهنگی نیز مقابله کنیم.

وی درباره اهمیت برپایی جشنواره موسیقی نواحی گفت: اقوام در ایران ظرفیت بسیار خوبی دارند، ما می‌توانیم زیبایی‌ها، تنوع و وحدت کشورمان را با این رنگ کمان اقوام به نمایش بگذاریم و به جهان نشان دهیم.

حمادی با اشاره به حرکت جوانان به سمت موسیقی‌های غربی گفت: من نمی‌گویم این موسیقی‌ها باید حذف شوند، اما ساز‌های اصیل ما اولویت دارند، ما کار‌های زیادی برای حفظ اصالتمان کردیم از برپایی کارگاه‌های آموزشی، جشنواره‌ها تا تور‌های موسیقی تا نسل جوان و بچه‌های مدرسه‌ای برایشان این فرهنگ احیا شود و جوانان به سمت ساز‌های اصیل بیایند چرا که فرهنگ سازی با موسیقی محلی انجام می‌شود.

وی یادآور شد: مدتی است که شاهد حرکت جوانان به سمت موسیقی‌های اصیل هستیم، کلاس‌های خصوصی و آموزشگاه‌ها جوانان و نوجوان را به سمت ساز‌های اصیل مثل کمانچه، عود، نی و نی جفتی و ... کشانده است، این همان حرکت معکوس به سمت اصالت است، اما این را باید جوانان بدانند که آموزش چنین ساز‌هایی یک ماه و دو ماه صورت می‌گیرد، سال‌ها زمانبر است و باید صبوری کنند و پشتکار داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر